Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sverigepumpen eller Fuji Electric  (läst 8593 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Perlo

  • Gäst
Perlo
Sverigepumpen eller Fuji Electric
« skrivet: 05 november 2020, 02:15:32 »
Sverigepumpen Super W 25 eller Fuji Electric RSG09KHCA/ROG09KHCAN?

Bor en bit utanför Västerås i ett hus på 110 kvm med relativ öppen planlösning. Har gallrat en hel del och nu är det dessa kvar.

Sverigepumpen (Panasonic HZ25) har bättre värmekapacitet vid kallare temperaturer och Fuji:n är bättre vid lite mildare. Visst blir det -15 här ibland men det är ju inte så många perioder. Hur ska jag tänka? Hade bestämt mig för sverigepumpen men börjar tveka. Andra för-/nackdelar med dessa? Det skiljer 53kr mellan dessa på offerterna jag fått.



Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #1 skrivet: 05 november 2020, 06:48:35 »
Panasonic är mitt val.
Bättre byggkvalitet och bra luftrening.

D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #2 skrivet: 05 november 2020, 08:25:59 »
Håller med.
Fast du borde kunna köpa en vanlig Panasonic HZ25 lite billigare än Sverigepumpen.
Se bara till att du får 5 års "garanti" (Inte alla installatörer kan erbjuda det).
Sverigepumpen har 2 års garanti och 3 års försäkring - huruvida det är lika bra eller ej är upp till bedömaren.
Jag kan tänka mig att det kan bli lite mer "pappersjobb" om man skall nyttja försäkringen än en garanti.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #3 skrivet: 05 november 2020, 10:58:06 »
Jag säljer och monterar båda
Jag alltid tyckt under alla år att panasonic är rätt mycket smäckigare märks nar man monterar men efter det har det ju ingen betydelse.

Jag upplever att Fujin ger mer värme snabbare vid kallstart men inte heller det har någon betydelse efter montering.

Panasonic HZ/flaggship serien är ju funktions/finess-mässigt ett snäpp bättre och även dyrare. och den mest prisvärda i det fabrikatet.

Sverigepumpen har ju ett annat sätt att se på garantin och erbjuder upp till 12 år med en typ av försäkringskompensation.

Sverigepumpen skickar med lite lull lull oavsett man behöver det eller inte, såsom tak över utedelen, bättre filter, strumpa över rören till utedelen, doftampull etc.

de  är så att säga två olika pumpar.

Om priset du fått är identiskt ta Panasonicen annars Fujin, det bör skilja mer än 3.000.-


Perlo

  • Gäst
Perlo
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #4 skrivet: 05 november 2020, 14:01:39 »
Båda offerterna är på ca 24300kr. Man kan få HZ:an för 20000 monterat och klart på nätet, men då ska dom ha ca 2000 för nermontering av den gamla pumpen. Sen tror jag inte rörlängden som ingår räcker. Sen ett tak på det, för det vill vi ha. Allt det ingår med Sverigepumpen. Kör nog på det. Ska kolla garantier bara!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #5 skrivet: 05 november 2020, 19:02:40 »
om det finns liv i den gamla pumpen tar man inte betalt för nertagning

iom att du fått samma pris välj Panasonicen

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #6 skrivet: 05 november 2020, 19:41:27 »
Båda offerterna är på ca 24300kr. Man kan få HZ:an för 20000 monterat och klart på nätet, men då ska dom ha ca 2000 för nermontering av den gamla pumpen. Sen tror jag inte rörlängden som ingår räcker. Sen ett tak på det, för det vill vi ha. Allt det ingår med Sverigepumpen. Kör nog på det. Ska kolla garantier bara!

Körde inte polarpumpen nu kampanj med att tak ingick vid köp av fujitsu km09/km12....lanske kan vara värt att kolla plus att de har bra erbjudande på den pumpen om man är medlem i villaägarna.

Perlo

  • Gäst
Perlo
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #7 skrivet: 05 november 2020, 21:19:09 »
om det finns liv i den gamla pumpen tar man inte betalt för nertagning

iom att du fått samma pris välj Panasonicen

De jag pratade med sa att den måste fungera, men vår värmer inte längre. Då tog de betalt för nedmontering.

Perlo

  • Gäst
Perlo
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #8 skrivet: 05 november 2020, 21:22:19 »
Sverigepumpen W 25/Panasonic HZ25WKE beställd. Installatören lämnar 6 års totalgaranti.

Tack för all hjälp!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #9 skrivet: 05 november 2020, 21:33:26 »
Har sverigepumpens återförsäljare olika varianter på garantier dom kan lämna  Sc:,h
Nu kanske garantin och försäkring marknadsförs som ”totalgaranti” !

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Perlo

  • Gäst
Perlo
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #10 skrivet: 05 november 2020, 22:09:58 »
Har sverigepumpens återförsäljare olika varianter på garantier dom kan lämna  Sc:,h
Nu kanske garantin och försäkring marknadsförs som ”totalgaranti” !

"HELGARANTI I 6 ÅR INGÅR (inkl. produkt & installation om första servicen genomförts inom 3 år)"

Så står det åtminstone. Hoppas jag inte missuppfattat något.

Perlo

  • Gäst
Perlo
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #11 skrivet: 05 november 2020, 22:11:52 »
Helgaranti står det ja, inte totalgaranti. Och det förutsätter att man gjort en service, vilket dom också tjänar pengar på så klart.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #12 skrivet: 05 november 2020, 22:22:41 »
Verkar då finnas olika varianter än vad som står på sverigepumpens hemsida, men bra för dig som slutkund om det inte är en försäkring inblandad  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #13 skrivet: 06 november 2020, 15:46:20 »
Fuji verkar ha bra support/goodwill utifrån vad jag läst mig till hittills. tummenupp
Hade nog jag valt?  dontknow
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #14 skrivet: 06 november 2020, 15:50:39 »
sverigepumpen / Kinnan har åtmindstånde tidigare haft riktigt bra support och håller med att FG Nordic som nu heter något annat också haft bra service  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!