Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max effekt pÃ¥ värmepatron vid kompressordrift  (läst 1815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Hawkansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska byta ut min gamla bergvärmepump och har förhört mig hos tillverkarna om max effekten pÃ¥  värmepatron vid full kompressordrift. Med Nibes F1255 6(8) kW kan man köra maxeffekten pÃ¥ patronen (7 kW) tillsammans med full kompressordrift (6 kW). LÃ¥t oss säga att den tillförda effekten är 2 kW. DÃ¥ blir effekten pÃ¥ elnätet 9 kW, nÃ¥got som en 16 A huvudsäkring klarar av. CTC har en pump, GSi 608 med 5,8 kW elpatron. Med 16 A säkring ger elpatronen ut max 2,9 kW vid full kompressordrift och för att komma upp till 5,8 kW fÃ¥r man säkra upp till 20 A. LÃ¥t oss dÃ¥ säga att den tillförda effekten är 3 kW som tillsammans med patronens 5,8 kW ger en effekt pÃ¥ 8,8 kW, nÃ¥got som inte borde kräva en 20 A huvudsäkring. Finns det nÃ¥gon som har en förklaring?
Beträffande vilken pump jag ska välja så har jag redan bestämt mig.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Max effekt på värmepatron vid kompressordrift
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2021, 19:54:30 »
Varför inte ta en 3-12kw av F1255, så behöver du inte köra elpatron, eller har du inte nog djupt hål?

Utloggad Mr Hawkansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max effekt på värmepatron vid kompressordrift
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2021, 21:04:59 »
Mitt inlägg handlar inte om vilken pump jag ska köpa. Jag vill ha en teknisk förklaring på min fråga.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Max effekt på värmepatron vid kompressordrift
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2021, 08:41:56 »
Betänk att de små (6kW) Nibe-pumparna driver kompressorn från en fas, så om vi utan att se efter antar att kompressorn drar max 2300W har du 10A på den fasen innan elpatronen går in. Om du sedan kör 7kW elpatron blir det 10A ytterligare per fas, så med full effekt kommer den dra 20A på en fas och 10A på övriga.

Jag antar CTC:n driver kompressorn på trefas, så med 8,8kW totalt till den borde det bli strax under 13A, så det borde räcka med 16A säkringar.

Fast om det är huvudsäkringar du du funderar på så använder du väl ström till annat än bara värmepumpen? Om du då vill kunna köra Niben med full effekt och patron lär du behöva 25A. Den har ju strömkännare så den kan dra ner elpatron på mest belastade fas så du klarar mindre säkring, men då får du ju även mindre uteffekt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Max effekt på värmepatron vid kompressordrift
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2021, 11:48:54 »
Jagar man så mycket effekt som möjligt på liten huvudsäkring så bör kompressorn vara trefas och ha bipackad fasvakt för monterad. Då kan den aktivt fylla på med så mycket elpatron som är möjligt när husets nuvarande förbrukning är medräknad.

Elpatronens effekt är inte lika med vilken huvudsäkring som krävs pga fasvaktsystemet, där varje del av elpatronen kan stegas in och ut individuellt per fas. Sen kan man lägga toppbegränsningar också. Mycket modulärt. Så allt som inte är kompressorenergi är med andra ord totalt flexibelt.

Viktigt att inte fälla krokben på kompressorn. En enfasmaskin kan ge behov att flytta lite förbrukare i elcentralen, så kompressorn inte tvingas stänga ner bara för man slår på t ex diskmaskinen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mr Hawkansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max effekt på värmepatron vid kompressordrift
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2021, 18:00:19 »
Om Nibe-kompressorn är 1-fas och CTC-kompressorn är 3-fas känns det än mer märkligare att Nibe-pumpen bara behöver vara avsäkrad med 16 A vid full kompressordrift och full spetsvärme medan CTC-pumpen måste vara avsäkrad med 20 A för att kunna köras på samma sätt. Förvisso så kan man kanske fördela effektuttaget mellan faserna med strömkännarna men det känns ändå som om någon på Nibes eller CTCs support inte har riktig koll på sina pumpar.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max effekt på värmepatron vid kompressordrift
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2021, 19:07:06 »
Om Nibe-kompressorn är 1-fas och CTC-kompressorn är 3-fas känns det än mer märkligare att Nibe-pumpen bara behöver vara avsäkrad med 16 A vid full kompressordrift och full spetsvärme medan CTC-pumpen måste vara avsäkrad med 20 A för att kunna köras på samma sätt. Förvisso så kan man kanske fördela effektuttaget mellan faserna med strömkännarna men det känns ändå som om någon på Nibes eller CTCs support inte har riktig koll på sina pumpar.

En sak för att CTC har 3 fas och Daikin och Nibe 1 fas kompressor men varför en fattas nöddrift finns inte på CTC när det hände fel på värmepump men bara automatisk frostskydd ned till mellan 5 - 7 grader rumstemp. Daikin och Nibe har nöddrift automatisk. För mig på google och kvalitet då blev inte Nibe pga design trist och strular. Nuvarande har jag Daikin och är nöjd med effektiv värme, snål förbrukning och driftsäker. Flesta nuvarande har köldmedie R 407C fortfarande modellår 2021. Det är bara Daikin och Mitsubishi har miljö köldmedium R32 för bästa utsläppen är låg. tummenupp
« Senast ändrad: 05 februari 2021, 19:14:47 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Max effekt på värmepatron vid kompressordrift
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2021, 07:52:01 »
Förutom dom teoretiska resonemangen om behoven av olika säkringar tycker jag att man kan prova sig fram.
Av olika anledningar behövde jag en gång ta ut mer ström än vad säkringsstorleken egentligen "tillät". Det visade sig att en trög säkring klarade av väldigt många fler ampere under förvånansvärt lång tid än vad som står på den.

När jag på 80-talet installerade elpatroner i oljepannan behövde jag öka huvudsäkringen från 20A till 25 A enligt elektrikern. Jag valde att behålla 20A och under 15-20 år innan jag installerade en värmepump brände jag inte en enda säkring.

Är man dessutom litet konspiratoriskt lagd kan man också tro att huvudsäkringens storlek kan vara ett konkurrensmedel på samma sätt som att bilindustrin försöker överträffa varandra om hur långt man kan åka mellan oljebytena i motor och växellåda.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!