Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög ljudnivÃ¥ pÃ¥ Panasonics fläktmotorer med keramiska lager [Bekräftat av LMG]  (läst 9818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
Jag har efter byte av fläktmotorer i mina båda innedelar (2st. Panasonic E9-DKE) märkt ett avsevärt högre motorljud.

Efter ytterligare två motorbyten samt samtal med LMG (Luftmilögruppen) har jag nu fått bekräftat att det är problem med dom nya motorerna med keramiska lager.

En av kylteknikerna jag pratade med sa att det bara gäller en liten del av dom nya motorerna.

En annan kyltekniker sa att alla han bytt hittills låter klart högre än den gamla modellen.

Problemet framkommer inte när motorn varvar i högre fart, utan det är när den går lite lugnare som det stör ordentligt.

Det låter som ett slags fränt vinande som hörs klart högre än suset från själva luftströmmen.

På vissa varvtal skapas det en resonans som man tom. kan känna som en vibration på plaskåpans högra gavel.

Har ni här på forumet några erfarenheter av detta?

Är det ingen mer än jag som upplever onormalt högt ljud efter bytet???
« Senast ändrad: 07 november 2007, 11:30:31 av Fazer »

Utloggad lars petersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Har upplevtsamma sak efter byte av fläkt moter. Varvtalet ligger också och varierar på låg nivå. Stör mig mycket på detta vet ej vad jag skall göra åt det. Har en HE 9 model.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Instämmer, dvs att inte alla motorer jag bytt har detta vinande ljud
men då vet man ju inte heller från när man fick hem keramiska lager.
Motorer jag bytt 2005 har jag fått byta igen 2006 och nu 2007 så
dom har nog alla varit av gamla sorten. PÃ¥ senare tid har nog samtliga
haft detta vinande så dom är nog keramiska.


BjörnK

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
...samma här, har ett par stycken som låter..bytte den ena men fortfarande samma problem. Har funderat om det är bronslagret men det är kanske inte det då/
LJ

Utloggad Error

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej

Fick min motor bytt igår och montören nämde innan bytet att det skulle bli ett högre motorljud.
Men i jämförelse med hur fläkten lät innan är jag jätte nöjd, nu får jag gå och kolla att pumpen verkligen går :)

Underbart bra service för övrigt, killen var hemma för att byta utedelen pga. H16 och noterade då att fläkten lät illa och bytte den av bara farten.

Emil

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Jag har köpt genom LMG och har via deras support fått en montör som kommer på onsdag. Problemet är fläkten som låter illa. Men går det på någon slags garanti eller goodwill? Jag har haft pumpen sen augusti 2005.
Fick veta via koll av mail sent ikväll fredag och har därav inte kunnat nå de ännu.

 :-\
Luttrad Panasonicägare

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
Frågan är om man som konsument skall behöva tåla hur mycket som helst, även om generalagenten (LMG) har försökt att hjälpa till så

gott som möjligt. Det har nu gjorts 6 servicebesök hemma hos mig för att försöka rätta till alla fabrikationsfel.


Det har också framkommit att då jag anmälde oljud efter första motorbytet, har kylkillen monterat en motor av den gamla modellen.

Detta upptäcktes av en annan kylkille som skulle byta motor i min andra pump. När han provat med TRE olika motorer som alla

lät lika högt kunde han inte förstå hur min första pump kunde gå så tyst efter ett motorbyte. Han upptäckte då att en motor av

den gamla modellen monterats, detta troligtvis för att jag inte skulle klaga på ljudet igen. (trodde den kylkillen i alla fall)


Så nu har jag alltså en E9-DKE som går tyst och fint, men som garanterat kommer att få ett lagerhaveri i förtid.
Och ytterligare en E9-DKE som låter så högt att det är olidligt att ha den igång, men där lagren förväntas hålla lite bättre.
Då just ljudnivån var en mycket avgörande faktor när jag valde värmepump känner jag mig just nu mycket missnöjd.


Så nu funderar jag på att reklamera båda pumparna till Bauhaus och byta till något annat fabrikat istället.
Detta måste väl vara ett typexempel på fabrikationsfel, eller? (som dessutom har bekräftats av LMG)


Vad säger konsumentlagen i ett sådant här fall?

Om jag förstått konsumetntlagen rätt så skall säljaren vid en reklamation stå för kundens alla kostnader,
såsom transport, demontering och installation, detta även om jag nu väljer en värmepump av ett annat fabrikat eftersom
Panasonic ju faktiskt inte kan leverera en värmepump som motsvarar den jag ursprungligen köpte.


Kan passa på att nämna att jag har två grannar inom 20 meters radie som monterade värmepumpar ungefär samtidigt med mig.
Den ene har en Sharp och den andre en Mitsubishi. Ingen av dom har haft något som helst problem med sina pumpar.
Dessutom har jag lagt märke till att ingen av deras utedelar frostar igen lika ofta som mina gör.

Aldrig mer en Panasonic, eller???

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Vet inte var ni andra placerat er innerdel men min är i hallen och där kan han väsnas bäst den vill ..
Om jag spetsar öronen och stänger av spisfläkten, radion m.m så hörs den faktiskt.
Kanske en plaseringsfråga???
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Frågan är om man som konsument skall behöva tåla hur mycket som helst, även om generalagenten (LMG) har försökt att hjälpa till så

gott som möjligt. Det har nu gjorts 6 servicebesök hemma hos mig för att försöka rätta till alla fabrikationsfel.


Det har också framkommit att då jag anmälde oljud efter första motorbytet, har kylkillen monterat en motor av den gamla modellen.

Detta upptäcktes av en annan kylkille som skulle byta motor i min andra pump. När han provat med TRE olika motorer som alla

lät lika högt kunde han inte förstå hur min första pump kunde gå så tyst efter ett motorbyte. Han upptäckte då att en motor av

den gamla modellen monterats, detta troligtvis för att jag inte skulle klaga på ljudet igen. (trodde den kylkillen i alla fall)


Så nu har jag alltså en E9-DKE som går tyst och fint, men som garanterat kommer att få ett lagerhaveri i förtid.
Och ytterligare en E9-DKE som låter så högt att det är olidligt att ha den igång, men där lagren förväntas hålla lite bättre.
Då just ljudnivån var en mycket avgörande faktor när jag valde värmepump känner jag mig just nu mycket missnöjd.


Så nu funderar jag på att reklamera båda pumparna till Bauhaus och byta till något annat fabrikat istället.
Detta måste väl vara ett typexempel på fabrikationsfel, eller? (som dessutom har bekräftats av LMG)


Vad säger konsumentlagen i ett sådant här fall?

Om jag förstått konsumetntlagen rätt så skall säljaren vid en reklamation stå för kundens alla kostnader,
såsom transport, demontering och installation, detta även om jag nu väljer en värmepump av ett annat fabrikat eftersom
Panasonic ju faktiskt inte kan leverera en värmepump som motsvarar den jag ursprungligen köpte.


Kan passa på att nämna att jag har två grannar inom 20 meters radie som monterade värmepumpar ungefär samtidigt med mig.
Den ene har en Sharp och den andre en Mitsubishi. Ingen av dom har haft något som helst problem med sina pumpar.
Dessutom har jag lagt märke till att ingen av deras utedelar frostar igen lika ofta som mina gör.

Aldrig mer en Panasonic, eller???

När vi lagar trasiga fläktlager byter vi lagren inte hela fläkten. Samma gäller Sharp som har Panasonics fläktmotor.

//Rickard

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
Vet inte var ni andra placerat er innerdel men min är i hallen och där kan han väsnas bäst den vill ..
Om jag spetsar öronen och stänger av spisfläkten, radion m.m så hörs den faktiskt.
Kanske en plaseringsfråga???
/Bosse

Min sitter också i hallen, märker inte av den alls. Om jag anstränger mig så hör jag den. Toshiban vi hade tidigare var lite ljudligare men man hörde inte den heller direkt.
För mitt hus så måste jag säga att pumpen har optimal placering. I sovrum eller vardagsrum hade jag då inte velat haft någon pump.
« Senast ändrad: 10 november 2007, 21:39:23 av Panasonic E9 »

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
>jompaa.

Mina pumpar sitter inte på den plats dom hörs minst, utan där dom ger bästa luftgenomströmning i huset.
En i vardagsrummet riktad in mot köket via ett valv, och en längst ner i en mycket lång hall (11 meter) riktad längs med hallen.
Längs med hallen finns även tre sovrum och en toalett. Alla rummen får bra och jämn värme, så spridningen är helt OK.



>Rickard.

Vilken typ av lager brukar du sätta i fläktmotorerna?
Om det är dom nya "keramiska" lagren så borde ju även dom låta betydligt högre efteråt, eller?
Om det däremot är dom "vanliga" lagren så är ju fabrikationfelet kvar, alltså att dom inte håller i längden.


>Panasonic E9.

Nej, jag hade heller inte velat ha en värmepump i vardagsrummet om jag på något vis kunde undvika det.
Men pga. husets interiör finns det inte så mycket att välja på. Därav att jag letade efter en TYST värmepump.


>Alla.

Mina E9'or har varit i drift strax över ett år nu, och jag har aldrig haft något som helst problem med ljudet tidigare.
Endast ett luftsus har hörts och det mest när det är riktigt kallt ute, och det störde bara precis i närheten av innedelen.

Men denna j***a resonans som vid vissa varvtal får hela plastkåpan att vibrera, det hörs precis överallt i hela huset.
Så det har faktiskt ingen betydelse exakt var pumpen sitter monterad, den hörs ju var jag än är i huset.
Jag fick medhåll av kylkillen som var hemma senast, han tyckte det var ett helt oacceptabelt ljud, men kunde inte få bort det.

Ljudet påminner om en gammal amerikansk polissiren som ylar upp och ner, beroende på varvtalet. Typ: Weoooooiiii---weoooooiiii osv.

Är det verkligen ingen annan här som upplever ett oacceptabelt högt ljud efter att ha bytt till en motor med keramiska lager?
Han jag pratade med pÃ¥ LMG var fullt medveten om att dom nya motorerna är högljudda,  sÃ¥ nÃ¥gra klagomÃ¥l mÃ¥ste ju dom ha fÃ¥tt in.

Jag är inte den där "petiga" typen i vanliga fall, men det här ljudet står jag bara inte ut med...

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Jisses .. har du hört talas om symaskinsolja .. gör underverk ock drar inte åt sig damm.
Smörj lagren vetja.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
....har samma problem..(jag har alltså inget eget problem utan de kunder jag har bytt hos.)..har fått rådet att erbjuda kunden den äldre typen av motor.
LJ

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !

Skulle inte vanliga kvalitetslager ge lika bra livslängd som som keramiska, men vara betydligt tystare ?

Jag tycker inte de keramiska lagren verkar bra och är det verkligen så himla viktigt med att de är keramiska. Jag vet att det diskuterats om "strömvandringar" i lagren, men hur stort problem är det egentligen.

Genki

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !

Skulle inte vanliga kvalitetslager ge lika bra livslängd som som keramiska, men vara betydligt tystare ?

Jag tycker inte de keramiska lagren verkar bra och är det verkligen så himla viktigt med att de är keramiska. Jag vet att det diskuterats om "strömvandringar" i lagren, men hur stort problem är det egentligen.

Genki
det går väl att "isolera" lagren om det är strömvandring som är problemet, jag tror inte att det är det som är problemet !
det finns konventionella fläktar som gått nonstop i både 10 och 15 år utan dessa problem !
det är populärt att gummiisolera dessa för att undvika stomljud , man har då fått jorda ner lagret med en litet metallstift genom gummidämparen, för att undvika statiska laddningar. vilket gjorde att fläktbladen "sög" åt sig smuts !
jag har fått för mig (utan att ha vetenskapliga belägg) att det viktigaste för livslängden på ett permanentsmort fläktlager är balans !
obalans (te.x smuts) ökar förslitningen dramatiskt på ett sådant lager !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!