Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten eller bergvärme - Västernorrland  (läst 355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreaske

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/vatten eller bergvärme - Västernorrland
« skrivet: 11 februari 2024, 20:10:47 »
Jag undrar helt enkelt hur pass effektiva luft/vatten värmepumparna är från mellersta Norrland och uppåt? Det skiljer en del i installationskostnad och det påverkar en hel del på payback av anläggningen när man tänker på investering och energibesparing kontra vad vi har idag. Idag värmer vi huset med pellets/el och förbrukar runt 20000-25000kwh beroende på hur fördelningen ser ut, i en välisolerad villa på 160kvm med väggmonterade radiatorer. Riktigt kalla perioder ligger vi runt 55-60 grader i framledningstemperatur.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten eller bergvärme - Västernorrland
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2024, 20:18:47 »
Bergvärme eller jordvärme är alltid bäst i Norrland men det är ju tyvärr inte alltid som det är möjligt pga markförhållanden och tomtstorlek. Främst Daikin och NIBE har luftvattenvärmepumpar som presterar bra (COP runt 2) även vid -25 °C men är det under det blir det 100 % el-patronen eller annan spetsvärme som gäller.
« Senast ändrad: 11 februari 2024, 20:29:53 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreaske

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten eller bergvärme - Västernorrland
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2024, 20:36:23 »
Väldigt tacksam för svar.

Hur ser du på återbetalningen på själva investeringen? Nu har jag inga dagsfärska offerter men för ett par år sedan fick jag offer på ~150' för luft/vatten och ~200' för berg. Det gällde thermia, men jag är helt öppen för förslag och tänker att jag nog väljer något man kan hitta service/kunskap om lokalt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten eller bergvärme - Västernorrland
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2024, 20:53:08 »
Eftersom luftvatten inte kostar lika mycket som bergvärme blir återbetalningstiden något lite kortare men i längden ger bergvärme den största besparingen. Luftvatten borde gå att få för ca 150 - 160 tkr och bergvärme 200 - 225 tkr tror jag men ta in flera offerter med återförsäljare för t.ex. CTC, IVT/Bosch, NIBE, Thermia och Daikin.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten eller bergvärme - Västernorrland
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2024, 23:27:11 »
beroende på husets läge/värde...så ökar kanske husets värde...med minst investeringens mellanskillnad...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!