Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: strömbegränsning och drifttid elpatron  (läst 2748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tallebarr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skaraborg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
strömbegränsning och drifttid elpatron
« skrivet: 21 november 2010, 14:49:23 »
Jag har två frågor till panelen.
Vad betyder det när det blinkar strömbegränsning i panelen?
I  meny 9.6.13 drifttid elpatron är det det faktiska antalet timmar som visas eller är det kWh som visas, anledningen till min frÃ¥ga är att jag läst nÃ¥got om en meny där det visas kWh istället för faktiska tiden som det varit pÃ¥, (kan varit varmvattnet det hanlade om, minns inte Sc:,h)
nibe 2025-10kw vvm300 tegelvilla 1,5plans med källare. 109m2 + 75m2 biyta. panelradiatorer

Utloggad tallebarr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skaraborg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: strömbegränsning och drifttid elpatron
« Svar #1 skrivet: 06 december 2010, 16:01:32 »
Ingen som har några tankar.. Jag tror det beror på torktumlare som dras i gång och då räcker inte strömmen till till vp.
det står även i menysystemet att det 16A säkring, jag har ju 20A i huset, borde det inte vara så att det ska stå 20A i vp också??
Den andra frågan tror jag är tiden i timmar som eltillskottet har varit på....
nibe 2025-10kw vvm300 tegelvilla 1,5plans med källare. 109m2 + 75m2 biyta. panelradiatorer

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: strömbegränsning och drifttid elpatron
« Svar #2 skrivet: 06 december 2010, 16:04:37 »
Strömbegränsing innebär att VP'ns effektvakt tycker att det går för mycket ström på någon fas så att allt eltillskott inte kan kopplas in.
Sitter effektvaktstransformatiorerna på inkommande huvudledning så skall den vara inställd på det du har som huvudsäkring, dvs 20A.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: strömbegränsning och drifttid elpatron
« Svar #3 skrivet: 06 december 2010, 20:16:57 »
Jag tror att pÃ¥ VVM300 sÃ¥ anger TS-räknaren kWh och inte drifttimmar.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!