Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilekn typ av element skall jag välja?  (läst 1975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan E I

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm norrort
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilekn typ av element skall jag välja?
« skrivet: 11 augusti 2016, 13:35:16 »
Jag har ett högtemperatursystem med totalt 65 liter vatten i mina radiatorer, blandat enkel och dubbelpanel, de flesta utan konvektorplåt. I vattenmängden är bara radiatorvattnet medräknat.
Antalet starter är drygt 20 st/dygn sett över hela året och då kör jag med utökad hysteres för att få längre gångtider.
Räknat med 50 gr till radiatorerna och 42 grader från dem och 20 grader inomhus är den avgivna effekten från radiatorerna ca 7,5 kW. Värmepumpen är en on/off på 10 kW.
Några radiatorer ger nästan ingen värme alls (jag har varit på knoppen bakom termostaten - inget blev bättre) och en är felvänd med termostaten på returen.

Det är lite ojämn temperatur i huset.

I samband med treÃ¥rsservice pÃ¥ värmepumpen tänkte jag lÃ¥ta rör-firman sätta in ett par helt nya radiatorer (hall och badrum har ingen vattenburen värme alls idag) och även byta ett mindre radiatorer till  större i rum där det behövs mer värme.


Huvudfrågan är: Vad skall jag välja?

En enkelpanel med konvektorplåt och en dubbelpanel utan plåt har ungefär samma avgivande effekt vid samma yta på vägg. På samma sätt skiljer väldigt lite i effekt mellan trippelpanel utan konvektorplåt och dubbelpanel med plåt. Vilka fördelar får jag med att välja mindre radiator med plåt istället för större utan plåt? Och vilka fördelar med det andra valet?


IVT Premium Line EQ E10 installerad 2013-09-01 med 210m borrhål (1 m till berg), villa 185+48m2, byggår 1930, tillbyggt 1980, mekanisk frånluft, blandat enkel- och dubbelpanelsradiatorer, hall och badrum med elslingor i golven, treglasfönster överallt, carport och utomhusförråd, två vuxna och två barn i skolåldern. Täby kommun.

2012: 40500 kWh (tidigare ägare)
2013: 29300 kWh  (ägarbyte april, bergvärme from sept)
2014: 13100 kWh
2015: 12300 kWh (tilläggsisolering vind)
2016: 12600 kWh
2017: 11900 kWh
2018: 12800 kWh
2019: 12700 kWh (byter 8 fönster till treglas)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilekn typ av element skall jag välja?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2016, 15:17:28 »
Det finns inga fördelar eller nackdelar med de olika typerna välj en modell som har rätt effekt eller som är överdimensionerad och som du tycker passar in bra. Om huset har öppen planlösning kan du ha radiatorer som lämnar lite för mycket effekt på rätt ställe och därmed får även andra ytor med lite för små radiatorer nytta av dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilekn typ av element skall jag välja?
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2016, 09:56:39 »
Dubbelpanel med plåt tar mindre plats, är snyggare, och som regel billigare än en trippel utan plåtar.
Sätter du in lite överdimensionerade radiatorer på vissa ställen så blir det mer flöde över till de andra radiatorerna, och då får du ned deltaT över dessa, och lite lägre framledningstemp med bibehållen rumstemp som resultat av det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johan E I

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm norrort
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilekn typ av element skall jag välja?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2016, 13:21:03 »
Tyvärr är planlösningen inte öppen, inte alls egentligen.

Jag är ute efter att få avgiven effekt från radiatorerna att närma sig värmepumpens effekt samt att öka vattenvolymen lite i systemet. Dessa två önskemål samverkar i huvudsak men just när det gäller radiatorer med eller utan konvektorplåt ger olika vattenmängd samma avgiven effekt.

Jag satsar nog på 2 helt nya samt byter två enkelpaner till dubbelpaneler (med plåt) och placerar dessa i rum med lite klenare värme.. Sen utvärderar jag temperaturen igen i vinter. Jag får i alla fall10 liter till i systemet och 1,5 kW ökad radiatoreffekt.
IVT Premium Line EQ E10 installerad 2013-09-01 med 210m borrhål (1 m till berg), villa 185+48m2, byggår 1930, tillbyggt 1980, mekanisk frånluft, blandat enkel- och dubbelpanelsradiatorer, hall och badrum med elslingor i golven, treglasfönster överallt, carport och utomhusförråd, två vuxna och två barn i skolåldern. Täby kommun.

2012: 40500 kWh (tidigare ägare)
2013: 29300 kWh  (ägarbyte april, bergvärme from sept)
2014: 13100 kWh
2015: 12300 kWh (tilläggsisolering vind)
2016: 12600 kWh
2017: 11900 kWh
2018: 12800 kWh
2019: 12700 kWh (byter 8 fönster till treglas)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilekn typ av element skall jag välja?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2016, 13:56:20 »
Om du kan få bort den där radiatorn som är kopplad fel väg kan det förbättra saker och ting en del också.
Den volymen "används" ju inte idag då vattnet troligen bara går rakt upp i den radiatorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilekn typ av element skall jag välja?
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2016, 14:08:38 »
Vatten mängden i en radiator är låg vill du ha mera volym installera en tank när du ändå håller på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!