Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Används kranar med vakuumventil idag?  (läst 4166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Används kranar med vakuumventil idag?
« skrivet: 25 mars 2012, 20:54:46 »
Jag hade en kran till tvättmaskinen med vakuum ventil som stod och droppa från ventilen. Jag bytade den till en ny vanlig kran för några veckor sen. Men nu har jag börjat fundera på om jag gjorde rätt.
Huset är frÃ¥n 60 -talet. Vi har inga kranar med vakuum ventil nu och det finns ingen pÃ¥ beredaren. Har man en sÃ¥n kran enbart fall vatten trycket sjunker i det kommunala nätet?  Jag fick bytt vattenmätare förra sommaren och där sitter ingen backventil. Här är visserligen aldrig problem med vattentrycket. Men jag blev lite fundersam om man kanske mÃ¥ste ha en vakuum ventil nÃ¥gonstans i huset alltid?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Används kranar med vakuumventil idag?
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2012, 06:58:55 »
vacuumventiler brukar monteras på system som man ibland vill tappa av för att lättare få ut vattnet i rörledningen.
eller om du har en kopparmantlad varmvattenberedare, där kan kopparmanteln lossna och falla in i beredaren om det blir undertryck vid urtappning.
Du behöver i normala fall ingen vacuumventil, men däremot skulle du ha en backventil på inkommande vatten.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Används kranar med vakuumventil idag?
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2012, 09:15:50 »
Ok. Jag fick helt plötsligt för mig att den kanske var mer eller mindre obligatoriskt i system just fall trycket i gatan skulle försvinna. Men har man då en backventil så blir det ju i princip samma funktion. Tänkte på det där med backventilen. Jag såg absolut ingen sån när dom bytade vattenmätare. Brukar den sitta vid vattenmätaren?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Används kranar med vakuumventil idag?
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2012, 09:54:35 »
Ok. Jag fick helt plötsligt för mig att den kanske var mer eller mindre obligatoriskt i system just fall trycket i gatan skulle försvinna. Men har man då en backventil så blir det ju i princip samma funktion. Tänkte på det där med backventilen. Jag såg absolut ingen sån när dom bytade vattenmätare. Brukar den sitta vid vattenmätaren?
Ja, så nära som möjligt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Används kranar med vakuumventil idag?
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2012, 11:16:33 »
Jag har märkt att våra FMM ettgreppare med keramiktätning verkar kunna dra in luft bakvägen.

Efter konverteringen i Dalarna försvann vakuumventilen, och installatören sa att det inte monterades nuförtiden. Vi stänger av vattnet när vi åker hem, och sätter VP:n i semesterläge, vilket gör att den inte kör varmvatten.

När vi kommer upp, efter att ha stängt av semesterläget, är det alltid luft i ledningarna till ettgrepparna, och jag antar det är på grund av att beredaren svalnar av och att det blir vakuum i systemet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Används kranar med vakuumventil idag?
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2012, 13:30:46 »
Det kanske är bra att lämna en kran öppen så att det inte blir konstiga över-/undertryck i systemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Används kranar med vakuumventil idag?
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2012, 19:42:04 »
Jag har hört att dom skall användas för att man inte ska få in förorenat vatten i dricksvattnet.
tex. vid tvättmaskins anslutningen och där man förväntas ha en slang ansluten.

Fast man ser dom inte så ofta längre.

edit hittade lite info
http://www.astec.no/uploads/pdf/durgo_astec_vakuumventiler_och_aaterskydd_generell_info.pdf
« Senast ändrad: 26 mars 2012, 19:46:10 av Wallac »
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!