Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vem skall man lita pÃ¥, när det gäller fukt och värme?  (läst 25851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Har lite funderingar, har läst mycket på forumet och fått mycket info, men vet snart varken ut eller in.

Till min fundering. Jag har nyss köpt ett hus med direktel, som jag skall konvertera till vattenburen golvvärme som jag kopplar till en Nibe 2010-8. Huset är byggt 1973, oisolerad platta på mark. Spånskivegolven låg på 70mm reglar som var(är) upplagda på kilar cc60 höjden varierar mellan 55-->95mm, mellan reglarna låg 60mm! isolering. Även innerväggarna är upplagda på kilar. Min ursprunliga plan var att lägga på en 45 regel, höja golven och på så sätt få mellan 160-->210mm isolering. Detta hade jag lärt, man skall ha tillräckligt med isolering så att plattan inte blir för varm, för då slipper man den omvända fukttransport som blir följden av för lite isolering, så lång allt bra. Jag hade tänkt lägga lösull i botten, upp till nederkant regel, blir så stökigt att få till skivor nederst med alla kilar. För att kolla om det var OK ringde jag isoleringstillverkaren för att höra om man kunde göra så. Får då till svar att eftersom jag kommer att isolera så mycket mer än idag, kommer plattan i grunden att bli kallare och därmed fuktigare--> träkilarna kommer att ruttna!! Får då förslaget att riva bort alla reglar lägga cellplast och golvvärmen i spårad cellplast på toppen, kilarna som inneväggarna står på bör då bytas mot plastkilar. Insåg då att det skulle kosta en förmögenhet att flytspackla så att det blir tillräckligt plant för att lägga cellplast, dessutom tillför jag ju fukt med flytspacklet som måste torka ut innan jag kan fortsätta, det är här jag tappar sugen lite. Börjar funder på att lägga Leca i botten för att jämna av med, en 30-40mm cellplast under reglarna och kila med plastreglar mot cellplasten, lägga vanlig isolering mellan reglarna och naturligtvis plastkilar under innerväggarna. Men börja nu fundera i andra banor, plattan är idag i princip snustorr och har nog varit så i 30 år 12-20 % fuktighet. Plattan i sig ligger egentligen över marken, bara kantsockeln går ned i marken, uppfyllt innanför.
Vart kan man egentligen vända sig, jag har till och med ringt till Boverket, men de hade ingen som kunde svara på mina frågor. Funderar på att ringa försäkringsbolagen för att se om de kan svara, någon som vet vem som kan ha ett svar, eller förslag på vad jag kan/bör göra.
Tack på förhand.
Per
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De där husen är en riktig mardröm, oisolerad platta, ofta på mark som är dåligt dränerad - bara sand, inget kappilärbrytande skikt.
Om du isolerar eller värmer plattan bildas fukt, mögel och i västa fall svamp.

Jag är absolut ingen expert, men skulle jag göra nåt skulle jag nog lägga in en ventilerad platonmatta i botten, sedan spårfräst isolering med golvvärmen.
Du kommer att få bra komfort men rätt mycket energiförluster i princip hur du än gör om du vill ha golvvärmem i den typen av hus, du behöver minst 300 mm frigolit på plattan för att få en uppvärmningskostnad i paritet med den för vanliga vattenburna radiatorer.

Jag skulle ta kontakt med Platon eller nån liknande tillverkare och höra med dem vad de rekommenderar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
Mitt hus är byggt 1970, också platta på mark.
Hela källaren har betonggolv förutom ett rum som är reglat med plast matta på.
Detta rum funderar jag på, jag har övergett golvvärme eftersom det då kan bli fuktvandringar
även om jag skulle bila ur hela källaren så har man inget kapilärbrytande och då kan fukten
gå upp i väggarna även om golvvärmen håller fukten borta från plattan.

Hade mekaniskt ventilerat golv som ett alternativ (typ Nivell) men tror att vi kommer ta bort golvet
och gjuta upp det i nivå med övriga källaren men ha klinkers och blir det kallt så får man ha tofflor.
Hellre det än (eventuella) framtida fuktskador/problem.
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Behövs det verkligen så stora mängder isolering? Själv har jag liknande platta och slängde ut hela golvet p.g.a. lite unken lukt även om plattan faktiskt verkade snustorr. Jag satsade på ett ventilerat Nivellgolv men avstod från golvvärme eftersom jag hade en diffus bild av att det nog skulle vara för dåligt isolerat. Med Nivellgolvet känns har det kännts tryggt att lägga på ett bra övergolv med vetskapen om att jag slipper lägga om golvet ännu en gång, det var värt mycket för mig istället för att chansa. Sedan har jag grämt mig över att jag inte åtminstone tog reda på om golvvärme hade varit ett alternativ (en fråga här på forumet hade ju räckt, men jag insåg inte det då), men om det stämmer att det krävs så mycket isolering så kan jag ju sluta gräma mig - det hade inte varit möjligt i mitt fall.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nog är det möjligt, men det kostar lite mer att värma upp en dåligt isolerad sula, om jag inte minns fel var det ca 7% dyrare att värma ett hus med 10 cm frigolitisolering på/under sulan med golvvärme än motsvarande hus med radiatorer enligt praktiska tester om utförts av staten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej

Jag har en liten undran över det här med golvvärme kontra radiatorer.

Om man har ett betong-golv med klinkers så kommer golvets yta att få en temperatur beroende på rummets temperatur.
Om man istället lägger värmegolv och isolerar betongsulan från värmeslingorna med frigolit emellan hur tjock frigolit måste man ha för att temperaturen på betongsulan skall bli samma i bägge fallen.

Frågan ställer jag för jag tror inte man lägger frigolit på ett betonggolv om man inte lägger golvvärme så för att få veta om det är förlust att göra på ena eller andra sättet.

MVH
Messer

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Har haft turen att få tag på han som byggde kåken 1973. Ett rätt och ett fel, fyllnadsjord, inte flera meter med tvättad kapillärbrytande singel där inte! Men det ligger en plast under hela plattan, som enligt honom borde var hel, han var själv med under hela gjutningen och var noga med att plasten inte skulle skadas under armeringsarbetena etc etc. Om den är hel, vilket mycket talar för så borde jag inte få några problem. Är den däremot skadad, kommer jag garanterat att få problem. Frågan är om man törs chansa, det är ju kul för en tjänsteman att snickra emellanåt, men jag vet inte om man vill riva samma golv två gånger(familjen tycker garanterat inte att det är kul).
Pratade med en fuktexpert på Anticimex, han sa att detta är den konstruktion det är mest problem med när det gäller fukt. Jag borde ha problem redan nu(vilket talar för att plasten är hel). Han föreslog Nivell eller liknande system och råkade i förbifarten nämna en kvadratmeterkostnad på ca 3500kr/m2 när de gör allt jobb inklusive material vid åtgärder av denna typ av problem.
Då började jag att tänka....om jag byter ut mina träkilar mot plast och monterar vinklar eller drar ståltråd i underkant regel för att lägga isoleringen på, så har jag ju i princip ett nivellgolv! Lite billigare... Men faktum kvarstår som Rickard påpekar, man kommer att cirkulera rumsluft i mellanrummet mellan plattan och isoleringen för att hålla plattan varm och fukten borta, och jag vill ju undvika att värma upp planeten mer än nödvändigt, så hur man än vänder sig.....
Har dock fått tillbaka hoppet, det finns en fungerande lösning som inte kommer att kosta skjortan och halva slipsen i investering(blir dock inte lika stor besparing på driften jämfört med direktel som jag hoppats på). Frågan är om jag nu skall lägga på dem extra 45mm som jag planerat, kan ju inte tjäna mycket till med typ Nivell-lösning.

Internet och detta forum är kalas, hade jag gjort detta för 10 år sedan, hade jag garanterat byggt fel med fuktskador som följd.

Tack o hej.
PerD

Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
3500 kr/m2 låter mycket, jag hamnade på ca 2000/m2 inklusive ett ekgolv som åtminstone kostade över 600 kr/m2, kanske närmare 700 om jag minns rätt. Det kan ju vara en idé att använda sig av Nivells ventilationskomponenter så som fläkten, insugsdonen och rören + vinklarna som fördelar luften. Om du nu vill ha aktiv ventilation. En fundering jag har är om inte den aktiva ventilationen t.o.m. kan vara en fördel energimässigt under förutsättning att man ändå tänker sig ventilera ut den luften på annat sätt utan värmeåtervinning. Man fyller ju hela tiden på med varm luft under golvet som visserligen kyls av, men det är ju ändå luft som är på väg ut till kråkorna? Kanske har jag fel, har inte tänkt igenom detta så noga.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej igen,
En och en halv månad senare håller jag på och lägger tillbaka golven, det blev en lösning med luftspalt under, 145mm isolering. Jag förbereder för aktiv ventilation(luftade socklar och ventilationskanaler), men vill inte koppla på en fläkt om det inte behövs. Skulle vilja få tag på (billiga) fuktmätare/hygrometrar som jag skulle kunna ha placerade i luftspalten på betongplattan på en 4-5 ställen, om fukthalten stiger är det bara att montera på en fläkt på de kanaler jag förbereder. Vart går det att få tag på sådana, någon som vet?
Det blev lite mer jobb än jag räknat med, bifogar några före-efter bilder. Har även tagit bort de gamla kilarna under innerväggarna och sett till att inget trä blir i kontakt med plattan.
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad Stene

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur har det gått? Blev det golvvärme med denna konstruktionen?
Hade varit intressant med fler bilder.
Nibe Fighter 2010-6+VVM240
145m2, enrörsystem.
Separat 3-fas mätare för värmen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 615
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!