Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron som gÃ¥r sönder ofta?  (läst 5151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elpatron som går sönder ofta?
« skrivet: 01 december 2019, 21:36:53 »
Har en ivt greenline c5 från 2001.
Under tiden vi bott här (ca 6 år) har vi bytt elpatron 3 eller 4 gånger.

Vad kan orsaka att den går sönder hela tiden?
Kör just nu i effektläge 1/3 och den har gått väldigt länge nu.
Kör man i läge 2/3, som är standard så bränns den sönder till slut.

Vad kan orsaka att den går sönder?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2019, 10:03:30 »
Har du kvar några av de utbytta elpatronerna så man kan granska dem närmare?
Möjliga orsaker är t ex avlagringar (kalk, pannsten etc) , aggressivt vatten , eller att elpatronen har varit igång fastän det har varit luft i systemet.
En annan möjlighet är felkoppling - t ex om elpatronen är avsedd att Y-kopplas för 230/400 V trefas, men den har gått D-kopplad.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2019, 12:14:19 »
Har kvar den senaste, tror alla har sett i stort sett likadana ut. Bifogar 2st bilder.

Det är jag som bytt varje gång, försökte göra ett elschema hur den skulle kopplas första gången jag bytte men jag är inte säker på att den är inkopplad rätt för det.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2019, 12:50:20 »
Den ska kopplas stjärna, alla slingor är 230V, ta ett foto pÃ¥ kopplingsidan sÃ¥ färgerna syns , kan du fÃ¥ med  kablarna/färgerna sÃ¥ är det bra

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2019, 13:43:10 »
Det är 3st röda kablar, 3st gråa kablar och 1st grön kabel med nån givare eller något liknande på som går upp i elpatronen.
Bifogar några bilder på den, svårt att få med alla kablar så man ser nåt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #5 skrivet: 02 december 2019, 14:44:17 »
Ja de båda stegen (6 + 3 kW) är i alla fall Y-kopplade med nollpunkt för varje steg. (Hade samma elpatron varit D-kopplad hade effekten blivit 27 kW och den hade gått sönder fort men säkringarna hade löst ut innan). På NIBE är även pannans nolla ansluten till elpatronens nolla. Blir lite enklare då om man vill reducera effekten och koppla bort enstaka slingor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2019, 14:55:15 »
Har problem hemma att jag tappar tryck i det röda expansionskärlet bredvid värmepumpen.
Får fylla på ganska ofta för att hålla rätt tryck.

Fick precis höra att det kan vara orsaken till att den går sönder?
Han pratade något om att det kommer in syre med vattnet och kan göra att elpatronen går sönder?

Vad tror ni? Skulle det kunna vara en trolig orsak?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #7 skrivet: 02 december 2019, 15:11:33 »
PÅ TS patron är inte nollan med , dom stiften är tomma i övrigt går det inte att koppla fel, 3 röda till rött och 3 grå till vitt.
Det med att fylla i tid och otid gör att du tillför syresatt vatten och ev kalk om det finns i vattnet, hur är det med luft i kärlet, peta lite lätt pÃ¥ luftskruven( samma typ som pÃ¥ bildäck )  som nog sitter under en plastkÃ¥pa, fÃ¥r inte komma vatten, dÃ¥ är blÃ¥san trasig, vid tomt kärl
när mätaren står på noll ska det fyllas med luft till ca 0,6 bar höjs trycket vid påfyllningen så får man tappa ur mera tills det är noll på mätaren och trycket stannar på luftmätaren. Som sist i det hela, består det med tryckfall har du en läcka på systemet, bara leta på alla kopplingar med att torka med toa/hushållspapper, syns direkt då

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2019, 15:49:08 »
När det gäller vattnets kvalitet och påverkan på varmvattenberedare i olika materiel har NIBE ett matnyttigt dokument: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/18932/639177-2.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #9 skrivet: 02 december 2019, 18:35:06 »
PÅ TS patron är inte nollan med , dom stiften är tomma i övrigt går det inte att koppla fel, 3 röda till rött och 3 grå till vitt.
Det med att fylla i tid och otid gör att du tillför syresatt vatten och ev kalk om det finns i vattnet, hur är det med luft i kärlet, peta lite lätt pÃ¥ luftskruven( samma typ som pÃ¥ bildäck )  som nog sitter under en plastkÃ¥pa, fÃ¥r inte komma vatten, dÃ¥ är blÃ¥san trasig, vid tomt kärl
när mätaren står på noll ska det fyllas med luft till ca 0,6 bar höjs trycket vid påfyllningen så får man tappa ur mera tills det är noll på mätaren och trycket stannar på luftmätaren. Som sist i det hela, består det med tryckfall har du en läcka på systemet, bara leta på alla kopplingar med att torka med toa/hushållspapper, syns direkt då

Det kommer bara luft när jag petar på ventilen på undersidan.
Vet att jag provade att fylla i luft där förut och sen fylla med vatten.
Kan jag ha gjort något fel när jag fyllde?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #10 skrivet: 02 december 2019, 18:54:24 »
Det kommer bara luft när jag petar på ventilen på undersidan.
Vet att jag provade att fylla i luft där förut och sen fylla med vatten.
Kan jag ha gjort något fel när jag fyllde?
Svar nej inget fel i det med trycket som du gjort, kanske du kan ställa ner tempen lite på patron ca 5 -8 C och prova, ju högre temp desto mer belastning på keramiken som omger värmespiralen samt att ev. den kalk som finns i vattnet inte fastnar direkt när patronen kokar på ytan. Du behöver inte ha max temp

Utloggad Andreasost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #11 skrivet: 02 december 2019, 19:23:04 »
Svar nej inget fel i det med trycket som du gjort, kanske du kan ställa ner tempen lite på patron ca 5 -8 C och prova, ju högre temp desto mer belastning på keramiken som omger värmespiralen samt att ev. den kalk som finns i vattnet inte fastnar direkt när patronen kokar på ytan. Du behöver inte ha max temp

Vet inte om jag missförstår, men elpatronen står på lägsta effekten, 1/3 alltså 3kw.
Får inte upp tillräcklig värme i huset i det läget.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #12 skrivet: 02 december 2019, 19:35:23 »
Vet inte om jag missförstår, men elpatronen står på lägsta effekten, 1/3 alltså 3kw.
Får inte upp tillräcklig värme i huset i det läget.
OK gick mina ögon förbi, ja dÃ¥ blir det gasa pÃ¥ för att fÃ¥ värme och gilla läget, fast det är inte kul. Har du nÃ¥got universalinstrument vad är det för golv ( betong med golvbrunn ) är det betong sÃ¥ mät mellan blött golv och stÃ¥lramen pÃ¥ VP , detta för att se om det finns galvaniska strömmar, kan avhjälpas med att nollan kopplas in pÃ¥ patronens 2 kvarvarande stift ( dom som det sitter en bygel pÃ¥ mellan 3 st patronändarna 

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Elpatron som går sönder ofta?
« Svar #13 skrivet: 03 december 2019, 10:20:43 »
Det hjälper inte mot galvaniska strömmar att koppla in nollan till elpatronen. Vad som däremot skulle kunna hjälpa, är att se till att värmepumpens stomme galvaniskt sett ENDAST är förbunden med elnätets skyddsjord, och isolerad från VVS-installationerna i huset genom att man skarvar in en bit PEX-rör eller något annat isolerande i alla rörledningar.

Jag tycker att skadorna på elpatronen i första hand ser ut som frätskador. Hur är vattenkvaliteten? Är systemet fyllt med kommunalt vatten eller vatten från egen brunn? Finns det några analysresultat från vattenprover (om det är kommunalt vatten, bör vattenverket ha dem liggande ute på webben)?
Om det finns någon offeranod i värmepumpen, kolla att inte den är helt bortfrätt. Om man har aggressivt vatten kan den behöva bytas eller åtminstone kontrolleras varje år.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!