Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stomljud i vattenrör  (läst 2253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stomljud i vattenrör
« skrivet: 07 november 2018, 12:58:24 »
Altherma Monoblock Q07CV3 och 300l tank EKHWP monterat hösten 2017. Huset 1 1/2 plan med 5 panelradiatorer pÃ¥ övre plan, nymonterat och  dimensionerat för VP. Nedre plan, vattenburen golvvärme i betong 90kvm. Växelventil mellan vvb och värme sitter ovanpÃ¥ tanken. När produktion gÃ¥r mot vvb är ljud i rören ok och flöden ca 22-24 l/min.

Efter växelventilen sitter en DN16 ventil och sedan delar sig stammen till övre/nedre plan. DN20 ventiler finns för avstängning. Mot golvvärmen shuntas flödet med en LK SmartComfort som reglering, jag kör med en termostat mot denna för hela nedervåningen och har ställt in flöden enligt LK beräkningar och finjusterat de 6 slingor som finns, det fungerar rätt bra. Mellan shunten och golvvärmefördelaren sitter en Uponor Push 23. Rörledningar är både koppar och PEX.

När vp går mot värme får jag stomljud och speciellt när shunten är fullt öppen och flöden kommer över ca 13 l/min, ljuden är mer än acceptabla. Stänger shunten lite blir det genast bättre. Har provat att släppa på upphängningar överallt men det gör ingen skillnad. Vad jag förstår så är det ett tryckfall någonstans som orsakar detta men var ? DN 16 ventilen ? Har provat att strypa på returerna för att öka mottryck men det spelar ingen roll. Det gör ingen skillnad om jag kör pumpen på pushen eller inte.

Kan någon ge mig råd, jag har svårt att få hjälp.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #1 skrivet: 08 november 2018, 19:50:33 »
Det är alltså bara när shunten öppnar max du får detta problem?
Gissar i så fall att det beror på att flödet är mycket högre på laddpumpen än på golvvärmens cirkpump.
Laddpumpen ger då för högt flöde över golvvärmen.
Jag skulle prova att ställa ner laddpumpen ett snäpp och se vad det ger?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #2 skrivet: 09 november 2018, 07:34:50 »
Hallå Carl !
Tack för ditt svar.
Stämmer, det är när shunten är fullt öppen. Jag har ställt ner pumpen vad som går, dvs läge 8 (grundinställning 6) men eftersom systemet räknar värmebalansen hela tiden så styrs varvtalet ändå upp till flöden som ger stomljud. Jag har funderat på om det är ventilen efter växelventilen som ger tryckfall och ljud, det är en DN 16 och ger en strypning men jag är osäker.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #3 skrivet: 11 november 2018, 18:04:40 »
Styrs laddpumpens hastighet av värmepumpens styrning?
Det du i så fall kan göra är att kolla på flödet över radiatorerna.
Finns nån strypning på dom som gör att flödet helst går mot golvvärmen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #4 skrivet: 12 november 2018, 08:32:09 »
Hej !
Nej pumpen i pushen har bara egen styrning, jag har provat att köra med lite olika varvtal eller stoppat den men inte provat att köra max, ska kolla på pumpkurvan vad det skulle innebära. Radiatorerna har egna termostater så visst blir det strypningar, speciellt nu med vårt varma väder (+8). På den kretsen har jag en handdukstork som ger ett litet by-pass flöde. Fick ett intressant driftläge i går, då hade jag ingen shuntning dvs fullt flöde och pumpen i VP gick nog nästan max och flödet blev >20 l/min, då blev nästan tyst i rören !! Man kan känna med handen på rören när det är "turbulent strömning".
Fick också en vanligare situation dvs ingen shuntning och flöde > ca 12 I/min då kommer ljuden, kände då på röret mellan vp och växelventilen på tanken, störningarna finns innan växelventilen.
Ja jag vet inte.... något händer i spannet 15 +- 3 l/min.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #5 skrivet: 12 november 2018, 10:08:14 »
Mellan shunten och pushpumpen, ska det vara en bypass d.v.s. flödet över golvslingorna ska inte påverka flödet till/från det övriga systemet.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2019, 10:58:29 »
Hallå Lexus, tack för ditt svar !

Det har gått ett tag nu och provkörningar pågått. Som svar på din synpunkt, framledningen efter växelventil delar sig till radiatorkrets och till golvvärme, shunten sitter på den grenen mot golvvärmen så flödet från vp mot radiatorer påverkas inte och som vp ser det så blir flödet mot golvvärmen alltid "ostrypt". Hoppas vi förstår varandra. Golvvärmesystemet är utlagt så att för att få maxeffekt är 13 l/min nödvändigt
Har försökt med justeringar på Pushen men det spelar ingen roll. Börjar misstänka presskopplingen mellan koppar och pexrören ("komposit"), den sitter ca 20cm efter shunten. Vad jag förstår har kopplingen en hylsa som innebär en strypning och det ger ju ett tryckfall = kanske stomljuden. När shunten går på full by-pass sker det genom ett 15 rör vilket är klenare än andra rör men då är det tyst trots "höga" flöden !
Ja vad vet jag ?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2019, 07:36:20 »
Det jag menar är pumpen som är gemensam för radiatorer och även förser golvvärmecentralen med värme.
Prova att ställa ner farten på denna om det går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2019, 08:08:28 »
Hallå Carl !
Tack för intresset. Jodå jag håller på och provar. Pumpen har olika lägen, första fallet är 5 till 8 där 8 är största begränsningen men det gav ingen förbättring. Sedan kan jag ställa begränsning av varvtal på ett annat sätt men enligt referenshandboken garanteras naturligtvis inte bra funktion. Lägen och begränsning, 1=20%, 2=30%, 3=40%, 4=50%. Jag har provat alla.
Det är tidsödande då det är sällan kallt här på norra Upplandskusten. Hade -10 ett dygn och 50% begränsning och då verkar det inte fungera, tillskottsvärmen gick till och det borde den inte behöva då uttaget inte var högt heller. Jag kan ha 15-20 liter i flöden men så länge det är i koppardragna system från vp och vid tank så går det bra men när det går i pex/alu rör är det kört. Funderar på presskopplingarna i pexrören, tror de har en invändig hylsa som minskar innerdiametern vilket ger tryckfall och skulle kunna generera stomljud. Det sitter en sådan nära shunten (20cm) och sedan är det 4m rör med två kopplingar till pushen. Det här är en gissning och vad som är rätt vet jag inte.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2019, 13:45:01 »
Var har du Expansionskärlet ? Sitter det precis före pumpen? Det får inte vara för mycket strypning mellan expansionen och pumpen.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2019, 10:57:47 »
Hallå Churchill !
Daikin kallar det Hydrobox och plattvärmeväxlare, cirkulationspumpen samt expansionskärl finns i denna låda och den sitter monterad på värmepumpens gavel.
Jag har inte öppnat och tittat på hur det är byggt och dimensioner. Har kollat i referenshandboken som har "piping diagram" och där sitter expansionskärlet på returen in till vvx men jag skulle tro att i praktiken är det precis före pumpen (en liten plattvärmeväxlare emellan).
Så tyvärr har jag direkt nu inget svar på din fundering. Skulle det vara hyggligt väder i helgen skulle man kunna öppna och titta.
Fast det knepiga verkar ändå att så länge flöden går i kopparledning är det rätt ok men när det hamnar pex/alu är det betydligt sämre.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stomljud i vattenrör
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2019, 09:38:59 »
Så här har det gått. Det satt en Uponor 23 till golvvärmkretsen och det visade sig vara inloppsventilen till den som skapade vibrationer uppströms ! Rörfirman tog bort hela pushen och problemet med stomljud är löst. Det verkar som cp i vp är så kraftig så den den driver flödet i alla fall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!