Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt Luft-Vatten system billigt  (läst 9947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Nytt Luft-Vatten system billigt
« skrivet: 05 september 2013, 00:28:23 »
Nu har Jula fått in en ny Luft-Vatten maskin INKL Ackumulatortank för 29995:- Låter väldigt billigt. Kan det vara något?
http://www.jula.se/all-in-one-varmepump-luft-vatten-13-7kw-416108
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #1 skrivet: 05 september 2013, 00:44:28 »
Kan vara nå´t ;), men jag skulle inte chansa. Är övertygad om att det lönar sig bättre i längden att köpa ett mera etablerat fabrikat även om det kostar mera i inköp. Kan ju ha fel..
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #2 skrivet: 05 september 2013, 01:09:20 »
Nej måste nog läsa på lite men nog låter det Billigt. Är ju Komplett. Riktigt sugen. Liten investering egentligen, inget att förlora direkt.
Luftvärmepump får man billigare, men jag vill komma åt varmvattnet också.

Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #3 skrivet: 05 september 2013, 08:53:18 »
För dom pengarna är det på gränsen att man kan chansa... Några reflektioner dock:

Varmvatten värms i toppen av tanken med en elpatron på 1,7kW. Har man varmt inne så att tanken är hyfsat sval så får man nog inte så mycket varmvatten ur den. Man kan manuellt ställa om den till 'varmvattenläge' om man tillfälligt vill ha varmare tappvatten, men då värmer den hela tanken till en högre temp, så utan shunt eller termostater i värmesystemet så blir det väldigt varmt inne då...

Sen blir jag inte riktigt klok på hur den kraftigare elpatronen styrs, det verkar som att den bara styrs av en termostat och inte av styrsystemet.

Sätt termostaten för denna värmare till önskad temperatur för användning som stödvärmeenhet om
värmepumpen inte ger tillräcklig effekt.
OBS! Om börtemperaturen för denna elvärmare sätts högre än börtemperaturen för värmepumpen,
kan elvärmaren komma att arbeta konstant


Kör man flytande kondensering sÃ¥ mÃ¥ste man alltsÃ¥ i princip justera elpatronens termostat manuellt utifrÃ¥n värmebehovet för att den skall göra nÃ¥n nytta och inte ta över jobbet frÃ¥n VP'n.  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #4 skrivet: 05 september 2013, 10:43:03 »
Utomhusdelen väger bara 33kg vilket jag tycker verkar vara lite, dom flesta luft/luft utedelar väger mer så det kan inte vara frågan om så mycket effekt när det är kallt ute..

Toshiba Estia 8kW's utedel väger t.ex 63kg.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #5 skrivet: 05 september 2013, 11:08:16 »
Förångaren är bara på 0,4m2. Det är ju i grunden en Asiatisk luft/luft-VP och den storleken är kanske standard vid den effekten? Jag tycker iallafall att det verkar lite klent...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #6 skrivet: 05 september 2013, 22:37:33 »
För dom pengarna är det på gränsen att man kan chansa... Några reflektioner dock:

Varmvatten värms i toppen av tanken med en elpatron på 1,7kW. Har man varmt inne så att tanken är hyfsat sval så får man nog inte så mycket varmvatten ur den. Man kan manuellt ställa om den till 'varmvattenläge' om man tillfälligt vill ha varmare tappvatten, men då värmer den hela tanken till en högre temp, så utan shunt eller termostater i värmesystemet så blir det väldigt varmt inne då...

Sen blir jag inte riktigt klok på hur den kraftigare elpatronen styrs, det verkar som att den bara styrs av en termostat och inte av styrsystemet.

Sätt termostaten för denna värmare till önskad temperatur för användning som stödvärmeenhet om
värmepumpen inte ger tillräcklig effekt.
OBS! Om börtemperaturen för denna elvärmare sätts högre än börtemperaturen för värmepumpen,
kan elvärmaren komma att arbeta konstant


Kör man flytande kondensering sÃ¥ mÃ¥ste man alltsÃ¥ i princip justera elpatronens termostat manuellt utifrÃ¥n värmebehovet för att den skall göra nÃ¥n nytta och inte ta över jobbet frÃ¥n VP'n.  Sc:,h
Dessa pumpar har inte flytande kondensering.
Man kör antingen mot utgående vatten eller rums temperatur.
Ju närmare bör värdet man kommer desto lägre vartal på kompressorn(7 steg) ,när
börvärdet är uppnått stannar kompressorn.
Därav skall man sätta drift termostaten på elpatronen lägre än set tempen på VPn annars
finns risken att man kör bara på elpatronen om vpn stannar(tex vid avfrostning) och elpatronen tar över.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #7 skrivet: 05 september 2013, 22:46:51 »
Ok. Jag fick för mig att den anpassade tanktempen efter innetempen på nåt smart sätt eftersom det stod att man kunde få dåligt med varmvatten i det uppvärmningsläget.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #8 skrivet: 05 september 2013, 23:01:19 »
Jo det klart , kör man mot rums tempen så stannar pumpen
när rumstemperaturen är uppnåd och startar igen när inne tempen
har sjunkit 3 °C (ja det är helt förkastligt och fungerar inte i praktiken med
sådana tempsvängningar) ,pumpen struntar i vilken vatten temp man har i tanken och
den kan sjunka hur lågt som helst.
« Senast ändrad: 05 september 2013, 23:31:00 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #9 skrivet: 06 september 2013, 07:11:18 »
Är det inte helt otroligt hur dumt man kan bygga en styrning?
3 graders diff mellan start och stopp när det gäller faktisk rumstemperatur är ju inget annat än dumt (har samma på min italienska kylradiator).
Rätt vore att ha en precisionstermostat med 0.5 graders diff och en tidsfördröjning av start/stopp som förhindrar plötsliga start eller stopp som beror på öppnade dörrar eller passerande människor.

Att ha tappvarmvatten, radiatorvärmemagasin och elpatroner i samma tank har sedan tidigare visat sig vara svårt att kombinera med riktigt bra funktion och hög COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #10 skrivet: 06 september 2013, 07:26:19 »
Att jämföra mot prylar som kostar 70-80 funkar väl inte egentligen men det Teltur nämner är kanske den riktigt stora nackdelen med tanke på att det säljs som en komplett värmelösning?
Att pumpen är i klenaste laget för att värma en normal kåk plus varmvatten är "löst" med elpatroner. Men styrningen mot lufttemp ser ju ut som om den är lika grov som tidigare, står iaf inget i "manualen" som motsäger det.
Utedelen har samma spec som tidigare så där har det nog inte hänt nåt nytt.

De har iaf flyttat ut tempgivare till tank och skickar med ett sjumeters rörkit.
Undrar hur många som köpt enbart pumpen som åkt på 2700 extra för nytt rörkit? Fyra meters kit har de slängt ut på sin outlet för en hundring och 9kW pumpen för dryga tio så man undrar vilka marginaler de har egentligen?

Är de sÃ¥ stora kunde de slängt in den större pumpen i kitet.  :)

Edit; Rickard postade medans jag grunnade och det han skriver är precis vad man velat se angående tempstyrningen.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #11 skrivet: 06 september 2013, 11:48:05 »
Utedelen är som sagt den gamla Foma-modellen, nu med Anslut som namn och har följande ändringar:
Kappillär är utbytt mot elektronisk expansionsventil.
Fläkten är av annan typ som förhoppningsvis verkligen suger 1750m3/tim, vilket den inte gjorde förut.
Förångaren har modifierats, här har jag dock inte fått mer info om hur....

Den lär knappast ens ge 6kw, snarare typ 5.5 vilket sen dalar beroende på temp.
Innerdelen tank/rörväxlare är inte av samma modell som den multitank som dom också säljer.
Här är det frågan om en rörväxlare och liten tank på 200L med olika slingor, jag har frågat efter ritning men inte ens kundtjänst har fått detta än trots att dom själva efterlyst det.

Sen uppstår frågan hur denna rörväxlare kommer att må när man dockar in tanken mot ett gammalt rad-system som har skitigt vatten, ett filter är ett måste anser jag, och styret är som sagt den gamla Foma-panelen med simpel elpatron-termostat, så jag skulle avvakta tills det finns bättre info om grejorna, men av det jag sett så kanske den max klarar en kåk på runt 80-90m2 med bra isolering.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Henrik Palm

  • Gäst
Henrik Palm
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #12 skrivet: 30 september 2013, 09:56:58 »
Hei!
Vi har en diskusjon om denne varmepumpen på byggebolig.no.

Hadde håpet det var flere erfaringer her, siden Jula er svensk(?)!

Den er jo så billig at man kan bytte den ut 4 ganger og fremdeles "break even" med en dyrere varmepumpe.

Men jeg forstår ikke funksjonsprinsippet. Tanken på 200 liter, er ikke det til varmtvann i tappekran (dusj osv.)?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2013, 09:02:37 »
Jula är Svenskt. Har ingen erfarenhet av denna. Visst är den billig, och du har nog rätt i dina beräkningar med break even men, kommer den att fungera bra under tiden, speciellt när det blir kallare ute, eller runt nollan? Ni kanske får flytta på tempgivare som en del andra har fått gjort här i Sverige för att få avfrostningarna att fungera? Ni kanske bor vid kusten/stranden med fuktigare luft, kommer det att fungera utan problem? Läser man här så är det nog som så att de med flest bekymmer/problem är nog de som har köpt "typ" dessa pumpar. Personligen så skulle jag inte själv köpa denna, eller någon annan liknande. När jag blev aktiv på detta forum så var jag intresserad av en "Finsk" värmepump, har för mig att den hette Ultimate, den var billig, de annonserade i tidningar i hela Sverige, i princip samma som säljs av Jula som Anslut, den kan heta Foma osv. Är oerhört glad över att detta forum fick mig att avstå från att köpa denna. Valet är ditt och jag "kan" ha fel. Förlåt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Henrik Palm

  • Gäst
Henrik Palm
SV: Nytt Luft-Vatten system billigt
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2013, 08:27:19 »
Takk for svar. Nei, jeg ønsker ikke en halv løsning til 1/4 pris, er ikke interessert i å modifisere varmepumpen for at den skal fungere mindre enn optimalt. Vet du om innedelen av denne varmepumpen også føres under foma (eller andre merker)? Hvilke alternativer finnes det i denne prisklassen++? Ikke nødvendigvis all-in-one løsninger.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!