Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedeldning -bergvärme samtidigt?  (läst 27227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #15 skrivet: 08 mars 2010, 17:25:47 »
Om inte jag är helt fel ute ska växelventilen skifta bara på framledningen. Men min fråga kvarstår när den växlat till att göra radiator värme mot stängd ventil så borde det bli problem såtillvida att man inte går in i menyn eller nått sånt och talar om för pumpen att den bara ska göra varmvatten eller är jag helt fel ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2010, 17:35:15 »
VP ORAKLET

Det som kan hända är ju att radiatorerna inte kan avge den effekt man tillför utan att nå hög retur... Och man sparar bara en bråkdel om pumpen stannar mot om man kan använda en väldimensionerad vp i kontinuerlig drift.
 Har man lust och absolut vill elda bort lite ved, kan man passa pÃ¥ att elda enbart ved istället.

Lika illa är det när elpatronen tillsammans med kompressorn når maxtemp och kompressorstopp som följd.

Problemen är större än man kan ana...

Når man säg ca 40 grader som max med vp drift och behöver 55 vid svinkyla och har en jättekåk skulle jag motvilligt gå med på en koppling som möjliggör ved som spetsvärme...
Bästa spetsen har man iofs om den ligger helt "utanför" vp, tex en vedkamin! 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #17 skrivet: 08 mars 2010, 18:05:11 »
Om man som jag har en riktig vedpanna med ack tankar tyckerjag att det inte är så stor ide att spetsa med ved eldar jag så räcker den värmen till. Men jag skulle vilja ha vv från bergvärmen även när jag eldar i pannan. Hur löser man en sån grej har skrivit ett inlägg om det men inte fått svar. [url]www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31282.0/url]
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2010, 18:52:15 »
Om man som jag har en riktig vedpanna med ack tankar tyckerjag att det inte är så stor ide att spetsa med ved eldar jag så räcker den värmen till. Men jag skulle vilja ha vv från bergvärmen även när jag eldar i pannan. Hur löser man en sån grej har skrivit ett inlägg om det men inte fått svar. [url]www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31282.0/url]

Jag såg nu att det inte var mitt citat ang. växelventilens funktion som du kommenterade därav missförståndet. Den värmepump som jag har går att köra i läge enbart varmvattenproduktion. Jag skulle tro att de flesta värmepumpar har motsvarande funktion med tanke på att vi har sommar då och då. Sedan återstår att någon kan bekräfta att det går att stänga av framledningen på det sätt som du beskriver. Det skulle vara svagt om det inte skulle gå. Du kanske ska fråga tillverkaren direkt eftersom ingen annan kan ge den garanti du behöver.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2010, 19:52:31 »
Nu har jag kollat i manualen till 1245 det går att stänga av värmen men jag skulle vilja sköta allt utan att behöva gå in i menyn. Vore lättare att lära frun att öppna en kran samt stänga en annan vid eldning resp vp får se om det kommer några tips på inkoppling. Annars ska jag kolla med nibe direkt installatörerna i trakten verkar ha dålig koll på allt som inte följer den enklaste standarden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #20 skrivet: 08 mars 2010, 22:07:24 »
Bertil. Jag säger bara att det är fullt möjligt att ha ved som spets. Det kräver så klart lite grejer men det är inga problem att styra det så att man inte får några problem med högretur.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #21 skrivet: 08 mars 2010, 22:13:59 »
Tack Hjopek och alla andra för svar.

Tacksam för skiss över kopplingarna

Jag skickar med en skiss, ganska snårig men principen är ganska enkel när man ser helheten...
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #22 skrivet: 08 mars 2010, 23:14:13 »
VP O
Håller med visst går det absolut!
Kruxet är att dom flesta även inst inte har koll på om radiatorerna kan ta emot nån mera effekt... utan som jag säger för hög retur...
Säg att man kan spetsa med max 6 kw och kanske ändå inte klara sig vid riktig svinkyla,då kan det va lika bra att koppla "antingen eller" som är bra mycket billigare...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #23 skrivet: 09 mars 2010, 15:17:03 »
HEJ

MÃ¥ste ställa en kanske dum frÃ¥ga men jag undrar "Varför kopplar man inte  värmepumpen  direkt till ack-tanken  med en termostatstyrd retur  till värmepumpen. PÃ¥ sÃ¥ sätt förhindrar man att Vp fÃ¥r för hög returtemp. Radiatorvatten shuntas ut frÃ¥n Ack-tanken efter behov och "spetseldning " kan ske utan att hög returvärme fÃ¥r värmepumpen att  "falera"

Undrar Arimax Sc:,h
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #24 skrivet: 09 mars 2010, 19:53:52 »
HEJ

MÃ¥ste ställa en kanske dum frÃ¥ga men jag undrar "Varför kopplar man inte  värmepumpen  direkt till ack-tanken  med en termostatstyrd retur  till värmepumpen. PÃ¥ sÃ¥ sätt förhindrar man att Vp fÃ¥r för hög returtemp. Radiatorvatten shuntas ut frÃ¥n Ack-tanken efter behov och "spetseldning " kan ske utan att hög returvärme fÃ¥r värmepumpen att  "falera"

Undrar Arimax Sc:,h
Hejsan
Jag förstår inte den här diskussionen om för hög returvärme i samband med spetseldning, det är en omöjlighet, åtminstone hos mig.
Först en sista redovisning hur jag har kopplat 1 värmepump och  1 vedpanna:

Värmepumpen är först, från dennas radiatorutlopp (varm) går en ledning till vedpannans gamla returledning in i vedpannan, vidare genom en shuntventil som jag kan ställa in hur mycket varmvatten jag vill släppa ut i det vattnet som kommer från värmepumpen (s k spetseldning).

Sedan gÃ¥r vattnet ut som vanligt till radiatorerna, kyls av och Ã¥tervänder till värmepumpens radiatorreturrör, alltsÃ¥ in igen och genom värmepumpens cirkulationspump ut igen till radiatorerna genom vedpannan. Om jag stänger shuntventilen helt, fungerar värmepumpen som vanligt,  ingen värme adderas frÃ¥n vedpannan.

I och med jag släpper ut något varmare vatten från shuntventilen så höjs naturligtvis returtemperaturen in i värmepumpen (jag brukar släppa på så att det blir typ 38 grader i retur, naturligvis är det varmare då det går ut från shunten till radiatorerna men kyls av).

Och vad händer med värmepumpen då p g a den ovanligt höga returtemperaturen?
-Ingenting stannar, varför?
-Om kompressorn ska stanna, krävs att den går, och det gör den inte eftersom returen är 38 och utgången till radiatorerna (genom vedpannan) är 38 grader. Alltså håller cirkulationspumpen samma
temperatur på in/ut.

Grundorsaken till att kompressorn står still är att då värmepumpen har så pass hög temperatur, blir Integralen (värmebalansen) + ordentligt, typiskt + 50 - +100.
Ju längre man eldar så att det kommer ut konstant hög värme genom shuntventilen (eller öppnar ventilen mer) så håller sig Integralen uppe. Slutar man elda kommer den att sjunka, man märker att returvattnet från radiatorerna blir lägre än utvattnet till radiatorerna och kompressorn kommer att starta, i mitt fall vid -60.

Besparingen i det här sättet är ju att det går, om man vill, ha ordentligt långa tider mellan kompressorkörningarna (särskilt när det är svinkallt), cirkulationspumpen går säkert billigare också än den gamla som sitter med vedpannan, och brineslingan får en chans att vila och ta upp värme.
Sedan har jag märkt att då kompressorn kör så är allmänt temperaturerna något högre men integralen betas av mycket snabbt.

Och min värmepump går i läget Auto, kör varmvatten som vanligt eftersom cirkulationspumpen stängs av då.

Ovanstående borde väl kunna fungera med tankar också.

Naturligvis kommer pumpen att  inte fungera som tänkt om man kör in 70-80 gradigt vatten in i den, men det gÃ¥r att smyga in lite lagom verkar det som... ;)

« Senast ändrad: 09 mars 2010, 20:27:55 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #25 skrivet: 09 mars 2010, 21:05:42 »
varför inte lägga en växel ventil(termostatstyrd) på tilloppet och koppla in vp och vedpannan till denna? när tex vedpanns temp stiger över 50 grader så öppnar växelventilen och värmer huset med vedpannan, och vp har en bypass på att inte hp larm slår ut, eller så lägger man pumpen på drift avstängd eller drift varmvatten? det där kanske låter lite grötigt men ack så simpelt. sen kan man ju alltid koppla vv så att det förvärms i pannan och går sen till vp, eller på skilda blandnings ventiler, eller genom samma ventil. möjligheterna är många

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #26 skrivet: 09 mars 2010, 22:59:30 »
Hjopek
Att ersätta kompressordrift med ved, sparar bara ca 1/4 mot om man har tex elpatrondrift som uppvärmning!
Jag eldade ved i 20 år 30-40 kubik/år, jag sparade massor då olja eller el var alternativet.
Nu när jag har en värmepump skulle jag aldrig drömma om att elda ved för att stoppa kompressorn. Roligt är ju vedhuggning men inte så roligt!

Har man rejäla lågtempradiatorer så är det som sagt möjligt, men med en rejäl kompressor oekonomiskt!
Med en alldeles för vek kompressor kan det va ett alternativ till elpatron, men tricket blir att få kompressorn att gå hela tiden.

arimax
Varför.. då får man köra med "fast kondensering" vilket ger mycket högre energiförbrukning.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #27 skrivet: 10 mars 2010, 08:30:08 »
Hjopek
Att ersätta kompressordrift med ved, sparar bara ca 1/4 mot om man har tex elpatrondrift som uppvärmning!
Jag eldade ved i 20 år 30-40 kubik/år, jag sparade massor då olja eller el var alternativet.
Nu när jag har en värmepump skulle jag aldrig drömma om att elda ved för att stoppa kompressorn. Roligt är ju vedhuggning men inte så roligt!

Har man rejäla lågtempradiatorer så är det som sagt möjligt, men med en rejäl kompressor oekonomiskt!
Med en alldeles för vek kompressor kan det va ett alternativ till elpatron, men tricket blir att få kompressorn att gå hela tiden.

arimax
Varför.. då får man köra med "fast kondensering" vilket ger mycket högre energiförbrukning.
Nej vedeldning är ju inte kul men jag råkar ha en massa ved som lika gärna kan eldas upp.
Jämförelser med elpatron är inte aktuella i mitt fall eftersom den aldrig kopplas in trots auto-läge.
Jag räknar med att vedpannan ger upp eftersom den är drygt 40 år och då gäller det att utnyttja den till max.
Det är ganska kul att experimentera med detta, jag uppfattar det som att om jag eldar halva tiden sparar jag halva tiden med
värmepumpen, alltså den går hälften så dyrt (jag räknar inte in vedens omkostnader eftersom jag har många års vedförbrukning liggande klart utan att jag behövt göra det själv).
Naturligtvis uppskattar jag lyxen med att låta VP göra jobbet, och jag eldar då jag känner för det, ingen tvång men som sagt
det finns ved...
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #28 skrivet: 10 mars 2010, 11:50:57 »
Hjopek
Att ersätta kompressordrift med ved, sparar bara ca 1/4 mot om man har tex elpatrondrift som uppvärmning!
Jag eldade ved i 20 år 30-40 kubik/år, jag sparade massor då olja eller el var alternativet.
Nu när jag har en värmepump skulle jag aldrig drömma om att elda ved för att stoppa kompressorn. Roligt är ju vedhuggning men inte så roligt!

Har man rejäla lågtempradiatorer så är det som sagt möjligt, men med en rejäl kompressor oekonomiskt!
Med en alldeles för vek kompressor kan det va ett alternativ till elpatron, men tricket blir att få kompressorn att gå hela tiden.

arimax
Varför.. då får man köra med "fast kondensering" vilket ger mycket högre energiförbrukning.
Hur roligt tycker du att det är att elpriset har stigit - 300% på tre år! Du är tillbaka där du började. Den enda trösten är väl att alla andra "bränslen" också har stigit men ved är fortfarande billigast. Det lär finnas många sätt att skinna en katt. Bor man lämpligt till, lite på sidan om och vore ung och kry så skulle jag satsa på en panna för ved i 2 meters längder och en välisolerad acktank på 10-20 m3.
sansun  studs
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #29 skrivet: 10 mars 2010, 16:14:05 »
Hjopek
Grattis!
Huvva du sitter pÃ¥ en förmögenhet... sälj till högstbjudande  >:D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!