Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16  (läst 15294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« skrivet: 05 oktober 2016, 15:36:01 »
Jag har tidigare frågat och fått svar om min elansutning i denna tråd.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62561.0

Tänkte samla resten av mina funderingar och reflektioner i detta projekt i denna tråd för att få det mer överskådligt. Kanske kan hjälpa någon som har liknade tankar som jag framöver.

Jag har några dagar läst en hel del i installationsmanual samt här på forumet, och kommit fram till att jag överväger att göra installationen själv. Den är okomplicerad, ut med den gamla VPn och in med den nya. Min största farhåga är att det är fel säsong. När jag väl stänger ner den gamla så vill jag ha igång nya pumpen på en dag. Inte skoj att stå utan värme om något krånglar och drar ut på tiden när det blir köldgrader ute. Borde vänta till våren, men det går inte. Jag lämnar därför öppet för att när jag planerat allt så tänkte jag ta in en offert på hel installation för att se vad prisskillnaden blir, om det är motiverat att göra det själv eller inte. Skräcken vore att få ett måndagsexemplar som inte vill starta. Även om jag har garanti står man sig nog rätt slätt som privatperson först. Nibe kommer antagligen att misstänka handhavandefel och jag måste bevisa motsatsen. Det tar tid när man står utan värme i huset och minusgrader ute.

1
Mina funderingar nu är, ni som installerat själva och sedan haft något problem/frågor under eller tiden nära efter installationen, hur har ni blivit bemötta av Nibe och hur har ni fått hjälp?

2
För att snabbt få igång systemet så tänkte jag först ansluta radiatorkrets och tappvatten samt låta elektrikern göra elanslutningen. Borde gå fort. Sedan kan jag om det dragit ut på tiden starta värmepumpen i Reservläge. Då får jag värme i huset och kallvatten, sedan kan jag i lugn och ro ägna mig år KB sidan. Tänker jag rätt här att jag kan köra i reservläge något dygn utan kompressor om det skulle behövas?

3
Jag har tänkt mjuklöda rören med gasol. Har ingen enorm erfarenhet av detta, men drog om en del tappvatten i pannrummet i förra kåken där jag mjuklödde. Frågan är KB sidan, här finns det etanol redan och när man värmer rören så kommer det bli spritångor. Tänker på brandrisken, hur gör man? Blir det bara mindre lågor i rören som kvävs när man täpper för röröppningen, eller riskerar man större bränder? Ska man undvika att löda och köra klämkoppling istället på rör som har kontakt med kollektorrören med brinevätska?

4
Mina kollektorslangar kommer upp ut golvet, går sedan ca 1,7m upp där de sedan ligger horisontellt med ett öppet nivåkärl på inkommande och en luftnippel på utgående kollektor. Om jag viker ner VPns kollektoranslutningar så de kommer ut på sidan nertill istället för upptill så kommer det öppna nivåkärlet och luftnippeln att bli högsta punkter. Eftersom kollektorslangarna redan är fulla och bara VPn behöver luftas, kan jag lufta denna genom att fylla i nivåkärlet och lufta genom luftnippeln på utgående? Räcker detta för att lufta VPn, eller behövs en extern pump för att få ut luften?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Egen

  • Gäst
Egen
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2016, 21:00:37 »
1) De försöker ev skrämma dej el din fru att köpa tjänster Med mumbojumbo snack
2) Du kan ju förbereda mycket här innan bÃ¥de elen och vatten anslutningar. (och lÃ¥na en byggfäkt utifallatt😂)
Köra på elpatron tillfälligt ja.
3) Jag skulle titta på flexslangar med skruvkoppling.
4)precis så, luftbubblor stiger. Behövs inget koppel. Jag har monterat påfyllningsnivåkärlet med flexslangar. Lägre när jag fyller på. Högst när i drift.

 Prova själv och du lär dig lite mer. Sedan pengar över till nÃ¥got skoj. Logik är bra.

Sedan  finns ju alltid safe alt om man vet ngn dokumenterat duktig. Inte heller fel. Kan ju ge bättre drift ekonomi i det lÃ¥nga loppet. Om 5Ã¥r tycker man inte denna extra kost var nÃ¥got.
Men som först sagt hemmapul är ju ofta kul :) :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2016, 08:06:46 »
Jag har tidigare frågat och fått svar om min elansutning i denna tråd.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62561.0

Tänkte samla resten av mina funderingar och reflektioner i detta projekt i denna tråd för att få det mer överskådligt. Kanske kan hjälpa någon som har liknade tankar som jag framöver.

Jag har några dagar läst en hel del i installationsmanual samt här på forumet, och kommit fram till att jag överväger att göra installationen själv. Den är okomplicerad, ut med den gamla VPn och in med den nya. Min största farhåga är att det är fel säsong. När jag väl stänger ner den gamla så vill jag ha igång nya pumpen på en dag. Inte skoj att stå utan värme om något krånglar och drar ut på tiden när det blir köldgrader ute. Borde vänta till våren, men det går inte. Jag lämnar därför öppet för att när jag planerat allt så tänkte jag ta in en offert på hel installation för att se vad prisskillnaden blir, om det är motiverat att göra det själv eller inte. Skräcken vore att få ett måndagsexemplar som inte vill starta. Även om jag har garanti står man sig nog rätt slätt som privatperson först. Nibe kommer antagligen att misstänka handhavandefel och jag måste bevisa motsatsen. Det tar tid när man står utan värme i huset och minusgrader ute.

1
Mina funderingar nu är, ni som installerat själva och sedan haft något problem/frågor under eller tiden nära efter installationen, hur har ni blivit bemötta av Nibe och hur har ni fått hjälp?

2
För att snabbt få igång systemet så tänkte jag först ansluta radiatorkrets och tappvatten samt låta elektrikern göra elanslutningen. Borde gå fort. Sedan kan jag om det dragit ut på tiden starta värmepumpen i Reservläge. Då får jag värme i huset och kallvatten, sedan kan jag i lugn och ro ägna mig år KB sidan. Tänker jag rätt här att jag kan köra i reservläge något dygn utan kompressor om det skulle behövas?

3
Jag har tänkt mjuklöda rören med gasol. Har ingen enorm erfarenhet av detta, men drog om en del tappvatten i pannrummet i förra kåken där jag mjuklödde. Frågan är KB sidan, här finns det etanol redan och när man värmer rören så kommer det bli spritångor. Tänker på brandrisken, hur gör man? Blir det bara mindre lågor i rören som kvävs när man täpper för röröppningen, eller riskerar man större bränder? Ska man undvika att löda och köra klämkoppling istället på rör som har kontakt med kollektorrören med brinevätska?

4
Mina kollektorslangar kommer upp ut golvet, går sedan ca 1,7m upp där de sedan ligger horisontellt med ett öppet nivåkärl på inkommande och en luftnippel på utgående kollektor. Om jag viker ner VPns kollektoranslutningar så de kommer ut på sidan nertill istället för upptill så kommer det öppna nivåkärlet och luftnippeln att bli högsta punkter. Eftersom kollektorslangarna redan är fulla och bara VPn behöver luftas, kan jag lufta denna genom att fylla i nivåkärlet och lufta genom luftnippeln på utgående? Räcker detta för att lufta VPn, eller behövs en extern pump för att få ut luften?

1 Installerade min vp själv dock utan problem men har varit i kontakt med Nibe nån gång och dom verkar ha bra support.

2 Inga problem att starta vp och köra som ren elpanna om jag inte minns helt fel är kompressorn spärrad från början och man får ange att man vill ta den i drift.

3 vet inte hur lätt ångorna brinner men jag skulle nog lött allt och kört klämkoppling på sista skarven mot befintlig kollektor om du inte redan har nån skarv där det går att dela rören.

4 Jag tror det räcker för att lufta vp man kan tvångsköra cirkpumpen nån timme innan kompressorn startas och de första 10 dagarna brukar cirkpumpen gå hela tiden för att lufta systemet för att sedan gå endast med kompressorn.

Se till att fyll gängorna med locher pasta eller liknande på kb ledningen det är inte helt ovanligt med spräcka muttrar pga kondens i gängan som frostspränger muttern. Ladda ner installations manualen före köp och läs på lite. Är du bara lite händig så fixar du installationen och krånglar det med kb kör på el tills du är klar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2016, 22:25:37 »
Tack för era tvÃ¥ svar. Att pÃ¥ KB börja pÃ¥ pumpen  med lödning och sedan sluta med en klämkopling mot befintlig kollektor verkar smart och säkert, sÃ¥ fÃ¥r det bli. Tänkte även ha en klämkopling nÃ¥gonstans pÃ¥ alla andra anslutningar, kanske närmast pumpen, sÃ¥ man kan montera bort pumpen enklare om man skulle önska sÃ¥ nÃ¥gon gÃ¥ng i framtiden.

Får fundera några varv till om jag ska sätta ett påfyllnads koppel på KB för säkerhetsskull. Färdigt koppel kostar ca 2.300kr så det blir det inte, men kanske sätter några kulventiler. Men isoleringen blir enklare och renare utan. Samtidigt borde det inte behövas tycker jag såvida inte värmeväxlaren i pumpen är mycket dumt konstruerad. Att fylla och sedan tvångsköra cirk-pumpen med utgående kollekters avluftning öppen borde räcka.

Ang Locherpasta, jag har alltid använt Unipack istället. Vet inte vad det är för skillnad på,dessa, men antar att Unipack borde funka även till att fylla gängorna för att hålla kondens borta. Eller har Locherpasta bättre egenskaper för detta?

För övrigt håller jag på att sätta ihop en materiallista jag behöver.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2016, 22:29:51 »
Om du köper färdigt koppel har det filter samt är isolerat läste för nån vecka om nån som köpte koppel från Tyskland till bra pris prova sök på forumet. Skulle tro att vilken smet som helst funkar att fylla gängan med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2016, 11:17:55 »
Om du köper färdigt koppel har det filter samt är isolerat läste för nån vecka om nån som köpte koppel från Tyskland till bra pris prova sök på forumet. Skulle tro att vilken smet som helst funkar att fylla gängan med.

Jag såg den tråden. Strax under 100 euro för ett stort 11/4" koppel. Priset är väldigt bra jfr svenska priser. Funderade lite på detta, men den osäkra leveranstiden, någon fick vänta 6v, samt bristande information om lev som vederbörande fick gör mig tveksam. Detta i kombination med att jag hoppas att jag ska klara mig utan koppel gör att jag avstår, såvida inte någon tror att min förhoppning att lufta pumpen utan extern pump är dum.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2016, 12:44:17 »
Har själv installerat några vp och det har gått bra.
Det enda som jag tycker är jobbigt är vikten.
Men kan man få hjälp med att lyfta allt på plats så är detta enkelt.

Inga problem att hinna med att koppla in pumpen på en dag om du förberett dig ordentligt.
Och det går alldeles utmärkt att köra den som elpanna tills du är klar med KB sidan.
Enklast inkopplingsmässigt kan vara om man använder flexibel slang.
Detta kan dessutom ibland vara en fördel för att inte oljud ska fortplanta sig vidare i huset.

Glöm inte att spola ur gamla radiatorsystemet...

Lycka till  tummenupp

Ps. Glöm inte - utan bilder har det aldrig hänt  ;)
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2016, 22:48:56 »

Enklast inkopplingsmässigt kan vara om man använder flexibel slang.
Detta kan dessutom ibland vara en fördel för att inte oljud ska fortplanta sig vidare i huset.

Glöm inte att spola ur gamla radiatorsystemet...

Lycka till  tummenupp

Ps. Glöm inte - utan bilder har det aldrig hänt  ;)

Flexislang för att inte fortplanta vibrationer finns redan monterade i pumpen.

Det står i manualen att man ska renspola radiatorslingan, men då mina radiatorer och alla rör är bytta till nya 1999 känns det som man får ställa ev risken för skräp i den förhållandevis moderna kretsen mot att byta ut det döda vattnet mot nytt syrerikt vatten ur egen brunn. Tänkte att man skadar minst genom att inte spola. Skulle det finnas något bottensedemnt ligger det nog i botten på radiatorerna, och jag tvekar att man får bort eventuellt sådant genom att spola hela tvårörssystemet genom termostater mm. Kommentarer?

Bilder kommer
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2016, 11:29:58 »
Angående renspolning av radiator och kollektorslinga. För skoj skull öppnade jag och rengjorde smutfiltren på dessa. Den på kollektorsidan såg ny ut och Radiatorsidans var belagd med ett tunt lager svart beläggning som borstades bort med tandborste, det lossande inte med att bara skölja det. Inga "spånor" eller partiklar i något av filtren. Tror att spolningen i första hand är till för nyinstallationen där det kan finnas skräp och spånor mm i rören. Bedömer detta som onödigt i mitt system då smutfiltren inte lyckats fånga något på många år.

Det står även i manualen att pumpen har en förmonterad anslutningskabel för inkoppling av el, men det står inte längd eller dimension. Någon som vet hur lång den är? Och hur många mm2? Min anslutningspunkt sitter på ca 2m höjd och ca 40cm till vänster om pumpen

Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2016, 13:11:41 »
Har svårt att komma åt och mäta men kabeln är omkring 2m, kanske lite drygt.
Skulle tro att kabeln räcker i ditt fall, har liknande placering av min arbetsbrytare.
Kabeln är nog 5x2,5 mm2 kabel.
« Senast ändrad: 09 oktober 2016, 13:38:48 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2016, 10:24:13 »
Tack för svaret Sune. Var mest nyfiken.

Sitter och sätter ihop en materiallista vad jag behöver för att kunna göra installationen utan att bli stående och sakna en krök. Blir lätt snurrig. Tur att Rinkaby har lång returrätt så man kan beställa lite för mycket och sedan returnera om det blir över.

Funderar på förslaget om anslutningsslang, även om det inte behövs för vibrationsisolering så är det ändå en snabb och smidig övergång från pumpen. Kan man köra brinevätskan genom dessa också? Eller blir de svåra att kondensisolera klokt?

http://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-28x600-mm/?select=true
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2016, 12:41:46 »
VÃ¥r Vp hade koppar 28 mellan Pelslangen vid vägggenomföringen och de utstickande Cu-rören ur VP´n.  Allt var sedan dÃ¥ligt väggupphängt och uselt isolerat.
Vi gjorde om väggupphänget och fick allt isolerat av riktig "isolerare".
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61763.0;all

Vid "ombyggnaden" så satte vi dit "mjuk" slang sista halvmetern till och från VP /KB.
Vi hittade   http://www.slangbolaget.se/
och de hjälpte oss att  välja slang och fÃ¥ exakt rätt längder och pressade pÃ¥ kopplingar med lekande muttrar.
Vi tyckte att det blev bra och det blev också lätt att fixa till isoleringen.
Värmepumpen har också blivit tystare, antagligen beroende på riktiga väggupphängningar och kanske också på grund av de "mjuka" slangarna.
Vi har sluppit det plågsamma stomljuds - mullrandet i sovrummet ovanför VP.
sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2016, 14:38:43 »
Har bestämt mig för att sluta dra det i långbänk och beställa en pump. Skippar att ta in offerter, gör det själv. Både för att det är kul och spara några kronor.

Har flera gånger handlat från Rinkaby Rör med bara goda erfarenheter, varför detta var mitt förstahandsval. Men efter att ha jämfört priser så är både Evbutiken.se och VVS-klimat.se några tusen kr billigare. Ända är att VVS-klimat använder en dansk transportör, DSV, som jag aldrig hört talas om. De har kontor i Stockholm, men när jag ringde DSV för att kolla vilka dagar de har utkörning i min kommun så får jag inte tag i dem. Dåligt tecken tycker jag.

Har ni några åsikter om val av leverantör mellan dessa tre?
VVS-klimat är billigast, Evbutiken ligger 750kr över och Rinkaby ligger ytterligare ca 3.500kr upp.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2016, 15:05:09 »
DSV har jag använt, de va inge konstigt vad jag minns  Sc:,h

Jag hade nog beställt hos det billigaste företaget VVS-klimat, de verkar ha bra omdömen på prisjakt.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2016, 11:04:16 »
Fylla gas och vakuumsuga?

En tanke som slog mig. Kommer kompressorn färdigfylld med gas? Har för mig att när jag installerade bergvärmepump för över 30 år sedan så sögs den och fylldes med gas på plats. Det kan ha varit att jag blandar ihop det med när kompressorn senare byttes. Det är inget som behöver göras vid en installation av ny VP?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!