Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra Cp  (läst 3582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extra Cp
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2011, 16:09:43 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig

Systemtrycket har inget med cirkulationen att göra. För att det skall cirkulera måste man skapa en tryckskillnad. Det är det pumpen gör.

Hur vet man då hur stort tryck Cp orkar prestera på en 1245-8 då? vore intressant att veta då jag laborerar lite i purmomaster. kör jag på 10 kPa så flippar allt ur...

Det beror på flödet, vilket i sin tur beror på tryckfallet i systemet. Kan man inte ange i purmomaster vad man har för pump så fyller programmet på med rätt data?
Jag skulle tro att det finns ett pumpdiagram i installatörsmanualen man kan utgå ifrån. Annars får du leta ett diagram på pumptillverkarens hemsida.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2011, 16:17:39 »
Om jag förstår detta rätt så är det systemtrycket?!
Om jag ökar från nuvarande 1bar system tryck till 2bar så borde alltså problemet vara löst.. eller?

Eller hur vet jag vad VP-cp ger i tryck? graferna i manualen är inte direkt begriplig för mig

Systemtrycket har inget med cirkulationen att göra. För att det skall cirkulera måste man skapa en tryckskillnad. Det är det pumpen gör.



Hur vet man då hur stort tryck Cp orkar prestera på en 1245-8 då? vore intressant att veta då jag laborerar lite i purmomaster. kör jag på 10 kPa så flippar allt ur...

Det beror på flödet, vilket i sin tur beror på tryckfallet i systemet. Kan man inte ange i purmomaster vad man har för pump så fyller programmet på med rätt data?
Jag skulle tro att det finns ett pumpdiagram i installatörsmanualen man kan utgå ifrån. Annars får du leta ett diagram på pumptillverkarens hemsida.

Jag är inte så haj på programmet än men vad jag vet så kan man inte bara ange vad man har för Vp eller CP utan bara bestämma vad man har för strypning och vilket tryck pumpen ska ge, men flöde räknar den ut, jag ska ha 757l/h i detta fall med ett tryck på 20kPa. men som sagt trycket vet jag inte, och diagramet som finns i manualen begriper jag inte så mkt av.
Men ändrar jag till 10 kPa så får jag Röda arga kryss på 8 av 14 raddar vilket jag förstår inte funkar då.. så jag bör ha 20 kPa om jag ska slippa dom röda kryssen.
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2011, 17:32:28 »
En orsak till att just dessa element krånglar kan nog vara att de får vatten från övervåningen. Varmt vatten är lättare än kallt och hjälper till i cirkulationen när element är ovanför pannan. Just dessa två får självcirkulation emot sig, varmt vatten ska neråt och kallt uppåt. Mer fart på cirkpumpen och stryp andra element!
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra Cp
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2011, 18:16:21 »
Jag har nu fått fart på dessa raddar nu efter att jag satte dit termostaerna på dom 4 första raddarna i slingan och stängde dom helt.
Var precis som att det behövdes lite skjuss på dom så att dom skulle starta. som en bil med battritorsk som man rullar igång. och sen gjorde jag lite justeringar på strypningarna, och har nu funkat sen i söndags.
Och termostaterna är bortplockade igen..

Tack för all Hjälp

M.v.H Tjompo
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!