Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FD35 VAH Läckande kylmedia  (läst 9819 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per-Olov Flodin

  • Gäst
Per-Olov Flodin
FD35 VAH Läckande kylmedia
« skrivet: 23 juli 2013, 15:21:29 »
Har en pump som installerades 9/8 2011. Den konstaterades ha slutat ge värme mars 2013. Pump och installation köpt av samma leverantör. Pumpen reklamerades (mars 2013) och leverantören skickade ut installatören som gjort installationen ett drygt år tidigare. Installatören konstaterade att hans installation var riktigt utförd men att pumpen läcker kylmedia. Installatören fyller på kylmedia och pumpen börjar fungera (generera värme). Installatören meddelar mig att hans uppdrag är slutfört nu men att det ankommer på mig att få leverantören att åtgärda felet. Nu har jag testat pumpen igen och kylmediet har naturligtvis läckt ut igen då inget är gjort för att åtgärda felet. Leverantören går nu inte att få kontakt med varken via telefon eller mail. Jag har mailat och meddelat att jag har en reklamation sedan mars 2013. Jag har 2 års garanti (går alltså snart ut).
Generalagenten Sverige meddelar att han inte kan bistå mig då pumpen är en parallellimport från annat Europeiskt land.
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med hur jag kan gå till väga för att få upprättelse.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2013, 17:37:44 »
Du ska vända dig till den du köpt pumpen av och han vänder sig till sin leverantör misstänker att han vet att han sålt en pump med bristfällig garanti och därför vill vara lite svår att få tag i Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2013, 12:41:55 »
Tack Smurfen.
Problemet är just att bolaget jag köpt av inte har varit intresserade av att svara på mina telefonsamtal eller mail sedan reklamationen i mars. >:(

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2013, 13:22:45 »
Kontakta konsumentvägledare i kommun fast dom tar inte fall med vp men har du tur kanske han ringer till firman ändå. Är firman medlem i swep eller nån annan organisation kan du ju ringa dit. Jag skulle ta en annan telefon och tala in på telefon svararen om han inte svarar att du är intresserad av att köpa en vp då ringer han säkert upp eller varför inte åka dit.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #4 skrivet: 26 juli 2013, 14:39:34 »
Säljaren svarar alltid och lovar att meddela reklamationsansvarig att han skall ringa mig. Har nu fått en kontakt och har fått visst hopp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2013, 11:42:16 »
Om installatören fyller på kylmedia i en pump som han vet har läckage så begår han ett lagbrott och blir av med certifieringen om det uppdagas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MR_Heavy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2013, 13:42:54 »
Purjo har helt rätt. Inboxa mig ditt nr så ska jag via mina kontakter se till att det utreds.

Utloggad pof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #7 skrivet: 03 december 2013, 21:26:41 »
Fick kontakt med leverantören som skickade en installatör/tekniker som han litade mer på (nytt företag). Denne hade utrustning för att konstatera läckage och fann två läckande skarvar. Dessa gjordes om och nytt kylmedia fylldes på. Jag hade hopp om att allt skulle fungera men nu när pumpen har satts i drift visar det sig att den inte uppfyller de krav (minimikrav på temperaturhöjning) man enligt leverantören kan ställa på pumpen. Nytt telefonsamtal (kom rakt in till ansvarig och ombads göra nya tester) och mail har sänts (med testresultat) till min leverantör med åberopande det gamla reklamationsärendet.
Väntar med stort intresse på återkoppling från leverantören. >:(

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #8 skrivet: 03 december 2013, 22:28:14 »
Denne hade utrustning för att konstatera läckage och fann två läckande skarvar. Dessa gjordes om och nytt kylmedia fylldes på.
Installatören konstaterade att hans installation var riktigt utförd men att pumpen läcker kylmedia. Installatören fyller på kylmedia och pumpen börjar fungera (generera värme). Installatören meddelar mig att hans uppdrag är slutfört nu men att det ankommer på mig att få leverantören att åtgärda felet. Nu har jag testat pumpen igen och kylmediet har naturligtvis läckt ut igen då inget är gjort för att åtgärda felet.

Vilka cowboys det finns.
Hoppas det löser sig.
Kan du skicka pm vilket företag du köpt av och vem som installerade? Kan vara kul att veta
Daikin, vad annars?

Utloggad pof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #9 skrivet: 05 december 2013, 17:34:13 »
Svar på dina frågor har sänts till dig.
//POF

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #10 skrivet: 05 december 2013, 19:19:16 »
Synd att inte alla kan se sådant så flera vet om risken med den montören/återförsäljaren.

Då det är 2 års garanti så lär den inte komma via dom Svenska distributörerna.
Vet om att det inte får stå namn och dylikt på grund av tex utpressningssynpunkt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #11 skrivet: 05 december 2013, 20:04:53 »
Synd att inte alla kan se sådant så flera vet om risken med den montören/återförsäljaren.

Tänkte precis samma sak. Men det är ju Rickards val.
I andra forum som t ex Byggahus.se är det OK.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #12 skrivet: 05 december 2013, 20:18:24 »
Jo, men det tjänar inte mycket till att hänga ut någon leverantör eller ÅF. Det tror jag alla håller med om.
Jag tror inte att några större problem uppstår då man använder en lokal ÅF, då dom oftast är måna om sitt lokala rykte. Man tar en chans då man anlitar någon på avstånd.
Daikin, vad annars?

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #13 skrivet: 05 december 2013, 20:37:25 »
Jo, men det tjänar inte mycket till att hänga ut någon leverantör eller ÅF. Det tror jag alla håller med om.

Nja, jag håller inte med riktigt (typ 25%).
Men nu vet ju du ivf (OK att individuellt bli informerad via pm här alltsÃ¥). Antar att du inte kommer att "tjalla".  ::)

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: FD35 VAH Läckande kylmedia
« Svar #14 skrivet: 06 december 2013, 08:46:22 »
Antar att du inte kommer att "tjalla".  ::)
Inte ens om HA knackar pÃ¥ dörren  ;)
Daikin, vad annars?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!