Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frekvensstyrd värmepump som kan styra pÃ¥ kb-temp?  (läst 12650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #30 skrivet: 15 januari 2012, 17:59:28 »
Carln,
Det som är Absolut avgörande är Batteriets storlek då det är det som avgör hur mycket energi som kan överföras till brine krets .

Jo, det är ju klart att om batteriet är klent så kan ju KB bli under 0 ºC samtidigt som avluften är t ex +10 ºC.
Jag utgick nog ifrån att batteriet var väldimensionerat.
Men det är klart att man mÃ¥ste börja i den änden.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #31 skrivet: 15 januari 2012, 18:17:09 »
Ja , sen kommer man till nästa dilemma, Det kanske inte går att byta batteri heller då tryckfallet över batteriet ökar för luftflödet och det resulterar i att man inte kan säkerställa ställda Hygien krav på luften i fastigheten.

Dom senaste fvp jag städat på har Alla haft för stora VP installerade.
Dom bryter på låg kb , och vi vet alla att en värmepump som står inte spar pengar,
Räknar man på årsbasis vad det kostar i större system är det fantasi stålar dom förlorar.
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #32 skrivet: 15 januari 2012, 19:44:17 »
Avundsjuk pÃ¥ vad dÃ¥ ???   Nu lägger du in en massa värderingar i mitt inlägg som var menat rent generellt och bara manade till en debatt runt ämnet.

Jag kan inte annat än tolka detta:
Citera
Slutar det inte med att du har all info dÃ¥ eftersom du äger texterna?  Jag fÃ¥r ju inget för att svara och pÃ¥ ett sätt lära ut saker. 

Som att du anser att jag tjänar pengar på ditt kunnande = avund eller missunnsamhet, välj själv.
Eller menar du att jag skall avlöna dig för att du besöker forumet?
Eller tror du att jag kommer att utnyttja de kunskaper du delat med dig av, och framhålla dem som mina landvinningar?
Eller sälja en bok? (Som för övrigt vem som helst skulle kunna göra baserat på kunskaperna i detta forum)

Eller hur tänker du att jag skulle missbruka eller utnyttja "all din kunskap" på ett sätt som skulle skada dig?

De enda relevanta orsakerna att inte dela med sig av alla sina kunskaper är tidsbrist eller att man inte vill att andra installatörer skall få veta hur man jobbar.
Och vill man inte dela med sig av kunskaperna man besitter då har man missuppfattat meningen med forum som detta.

Jag har full respekt för att det finns de som inte vill dela med sig av sitt kunnande, men i de fallen tycker jag att det är bättre att man inte skriver alls, än att man skriver typ: det stämmer inte, du behöver göra mer än så...
Har man inte tid, eller inte vill, svara mer än så - då är det bättre man låter bli att svara på i just den tråden.
Har man sagt A får man säga B helt enkelt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #33 skrivet: 15 januari 2012, 19:45:47 »
Hur mycket info måste jag ha?

Det jag lätt kan få reda på är ju
Luftflöde över batteri
Delta t över batteri
Delta t brineslina
Yttermått batteri, rördim och cp

Räcker det eller måste jag mäta flödet i kbslingan med en riktig födesmätare?





Ja , sen kommer man till nästa dilemma, Det kanske inte går att byta batteri heller då tryckfallet över batteriet ökar för luftflödet och det resulterar i att man inte kan säkerställa ställda Hygien krav på luften i fastigheten.

Dom senaste fvp jag städat på har Alla haft för stora VP installerade.
Dom bryter på låg kb , och vi vet alla att en värmepump som står inte spar pengar,
Räknar man på årsbasis vad det kostar i större system är det fantasi stålar dom förlorar.
Cocacola

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #34 skrivet: 15 januari 2012, 19:58:58 »
Om mina inlägg avsÃ¥gs när man pÃ¥pekar att vi var nÃ¥gra stycken som hade invändningar mot att folk frÃ¥gade pÃ¥ ett forum,  har jag en annan uppfattning.
Jag hade invändningar mot att TS presenterade sig som en med lång erfarenhet av att bygga både större och mindre maskiner.... men inte verkar ha kunskap om hur man vare sig effektmäter eller beräknar/kontrollerar sin utrustning.

Kanske var lite elakt...och ber dÃ¥ om ursäkt  *vinkar*

C-C har rätt ang batteriet... och vi vet ingeting som kan hjälpa oss dimensionera här mer än att köldbäraren har gÃ¥tt pÃ¥ +1/+5  ºC i 17 Ã¥r.

Men allt som behövs för att finna svar finns ju pÃ¥ platsen....Värmepumpsbet, kompressorbet,expventilsbet,ev batteribet i luftkanalen mm.....en öppen bok för en erfaren tekniker ( förlÃ¥t igen  *vinkar*  )
Sen går man vidare med det som inte finns i klartext...mäta flöden och temp på KB och luft... etc

Ju fler verifierade uppgifter man kan fÃ¥ in...ju större chans att det blir en kanon-anläggning  ;)


« Senast ändrad: 15 januari 2012, 20:01:08 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #35 skrivet: 15 januari 2012, 20:04:42 »
Ja , har du flödet och ett nogrant uppmätt delta har du effekten .
Nu får man en massa siffror att räkna på och av dom svaren får man veta vad som passar,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #36 skrivet: 15 januari 2012, 20:12:37 »
Till mig behöver du absolut inte be om ursäkt, däremot får du acceptera att jag har byggt efter ritningar i flera år, men aldrig räknar eller gjort dom sista injusteringarna på anäggningarna.

Värmepumpen är en elektro standard. Finns ingen beteckning.
Kompressorn kan jag få reda på men spelar det någon roll när det är en annan gas i den?
Fläktbatteriet har ingen egen betekning på sig, hela paketet se heter climatprodukter ckf-40-b, men på märkbrickan står bara fläktens spec.



Om mina inlägg avsÃ¥gs när man pÃ¥pekar att vi var nÃ¥gra stycken som hade invändningar mot att folk frÃ¥gade pÃ¥ ett forum,  har jag en annan uppfattning.
Jag hade invändningar mot att TS presenterade sig som en med lång erfarenhet av att bygga både större och mindre maskiner.... men inte verkar ha kunskap om hur man vare sig effektmäter eller beräknar/kontrollerar sin utrustning.

Kanske var lite elakt...och ber dÃ¥ om ursäkt  *vinkar*

C-C har rätt ang batteriet... och vi vet ingeting som kan hjälpa oss dimensionera här mer än att köldbäraren har gÃ¥tt pÃ¥ +1/+5  ºC i 17 Ã¥r.

Men allt som behövs för att finna svar finns ju pÃ¥ platsen....Värmepumpsbet, kompressorbet,expventilsbet,ev batteribet i luftkanalen mm.....en öppen bok för en erfaren tekniker ( förlÃ¥t igen  *vinkar*  )
Sen går man vidare med det som inte finns i klartext...mäta flöden och temp på KB och luft... etc

Ju fler verifierade uppgifter man kan fÃ¥ in...ju större chans att det blir en kanon-anläggning  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #37 skrivet: 15 januari 2012, 20:17:24 »
Fungerar den nuvarande värmepumpen kan du ju mäta flöde och deltaT och få fram effekten, men fungerar den inte blir det ju svårt om du inte kan få fram data på batteriet.
Därav min tanke med inverter, då behöver du inte jaga data för batteriet, utan kan optimera driften efter installation.
Det enda du har att spela med utan att bygga om luftdelen av systemet är ju brineflöde och VP:s effekt för att nå maximalt utnyttjande utan att VP:n löser på låg brinetemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #38 skrivet: 15 januari 2012, 20:26:16 »
Ok dÃ¥ förstÃ¥r jag  Thumbsup
Har du brickan med fläktens beteckningar är det kanon...de sparar alla beräkningar.  ring till ditt fläkt woods-kontor eller ev fläktens gamla batterifabrik...numera Luvata.

maskinen har ju enligt dig gått perfekt i 17 år med den havererade värmepumpen.
Det går garanterat att få fram effekter på en Elektrostandard...och har du inte beteckning det går att lura ut modell på märkströmmar mm
har du beteckningen på kompressorn går det att få fram förångareffekter på denna med R22 (en ny maskin ska ha samma förångareffekt vid motsvarande temp oavsett köldmedie)
samma om du har beteckningen på expansionsventilen + ev dysa...ger också ett facit på effekten
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #39 skrivet: 15 januari 2012, 20:28:25 »
Jag ska fixa alla data i morgon, vore kul att lyckas räkna fram exakta effekten.


Fungerar den nuvarande värmepumpen kan du ju mäta flöde och deltaT och få fram effekten, men fungerar den inte blir det ju svårt om du inte kan få fram data på batteriet.
Därav min tanke med inverter, då behöver du inte jaga data för batteriet, utan kan optimera driften efter installation.
Det enda du har att spela med utan att bygga om luftdelen av systemet är ju brineflöde och VP:s effekt för att nå maximalt utnyttjande utan att VP:n löser på låg brinetemp.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #40 skrivet: 15 januari 2012, 20:28:50 »
En enkel VP med säkerställda driftförutsättningar (VVS tekniskt) är min rekomendation , Det blir mindre kostnader pÃ¥ underhÃ¥llet under  VP livslängd.
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #41 skrivet: 15 januari 2012, 20:38:48 »
Aha, det vore ju kanon att slippa mäta upp allting, även om det vore kul så skulle det ju ta en massa tid.
Jag har redan pratat med ivt som har servicen på elektro standard och dom kunde inte svara på några effekter men om jag har betekningen på kmpressorn kanske det löser sig.. Tack och bock


Ok dÃ¥ förstÃ¥r jag  Thumbsup
Har du brickan med fläktens beteckningar är det kanon...de sparar alla beräkningar.  ring till ditt fläkt woods-kontor eller ev fläktens gamla batterifabrik...numera Luvata.

maskinen har ju enligt dig gått perfekt i 17 år med den havererade värmepumpen.
Det går garanterat att få fram effekter på en Elektrostandard...och har du inte beteckning det går att lura ut modell på märkströmmar mm
har du beteckningen på kompressorn går det att få fram förångareffekter på denna med R22 (en ny maskin ska ha samma förångareffekt vid motsvarande temp oavsett köldmedie)
samma om du har beteckningen på expansionsventilen + ev dysa...ger också ett facit på effekten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #42 skrivet: 15 januari 2012, 20:40:55 »
Jag har svårt att tro att man med enbart beräkningar kan hitta en värmepump som ger exakt den effekt som energiutbytet i luften är, sätter du då in en inverter som under 17 år kan ta ut 0.5 kW mer effekt ur frånluften ger en besparing på i runda slängar 75 000 kWh mer återvinning.
Räknar vi på COP 3.0 så sparar du 25 000 kWh i drivenergi mot att välja en "för liten" värmepump, eller en "för stor" som istället står still delar av tiden.
Då effektstegen mellan olika värmepumpsmodeller ofta är 2 kW kan besparingen med inverter bli ännu större.
På en inverter som inte går på full effekt så borde man även kunna hitta lite rejälare värmeväxlare, vilket kan göra att du vinner även i COP jämfört med en on/off-pump.
(Hur det är med växlarnas storlek på invertrar vet jag dock inte.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #43 skrivet: 15 januari 2012, 20:54:27 »
Inte för att jag vill dissa invertermaskiner...de har vissa fördelar i vissa applikationer, men.....
vill vi fÃ¥ ut effekter i detta fall skulle en riktig diffusionstät isolering av avlufts-kanalen, sÃ¥ att inte daggpunkten avgör hur mycket energi vi kan ta ut ur frÃ¥nluften vara en Ã¥tgärd som ökar besparingen Ã¥tskilligt mycket mer  :)
nr 2 kanske vore en DX-maskin om vi kan utvinna ordentligt ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #44 skrivet: 15 januari 2012, 20:57:43 »
Då jag vet att det är fullt möjligt och att det görs i samtliga fastigheter i dag som byggs med flvp .
I dom CAD / beräkningsprogram för effekt behov och förluster ett termiskt skal har när det gäller ventilation och förluster genom fasader stämmer det grymt bra ..
Så där får du lita mig när jag skriver att det går jättebra att beräkna en flvp i fastigheter med dom fakta som finns att tillgå
I dom jag gjort har dom mer än 7000 timmar om året på kompressorena
I onoff system ,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!