Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia diplomat 8 lÃ¥gtryck/fryser ihop  (läst 3086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SammyL

  • Gäst
SammyL
Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« skrivet: 17 oktober 2020, 13:15:34 »
Som rubriken lyder. Den löser ut på lågtryck och den "fryser ihop" på brinevätskan och detaljer inne i pumpen fryser ihop. Cirkpump går, alla filter är rengjorda, vätskan är köldtestad osv.

Pumpen har jävlats i ett par år sedan installationen 2014 men sedan vi slutade parkera bilar på eller kring borrhålet så har den funkat bättre då jag misstänkte att det trycktes ihop eller vart tryck och isbildning eller dylikt. Tyvärr var det klåpare som installerade och utförde alla jobb då jag köpte en helhetslösning av en huvudentreprenör som använde sig av oseriösa UE. Slangarna ligger bara just under singelbädden på uppfarten då dom tog upp hålen i källarväggen alldeles för högt upp för genomföringen.

Om nån kan ha någon ide om vad som jag kan göra härnäst så vore jag tacksam. Bor i Västerbottens inland och vintern börjar smyga sig på så måste fixa det här en gång för alla.

https://we.tl/t-Ul2TqA12Qh

I länken ovan som är till wetransfer har jag lagt upp bilder från igår då jag startade pumpen efter flera dagar med elpatron i så att allt kunde tina. Bilderna visar förloppet av temperaturer in/ut och integral osv under 1 timme som pumpen har gått. Det är helt normala siffror och första filmen visar hur det ser ut och att pumpen låter OK. Andra filmen är idag 24 timmar senare då pumpen låter hemskt och alla har frusit ihop.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2020, 21:01:56 »
Kallt var det nu. Men konstigt att den först kör med delta på 3 på köldbäraren, och sedan kör den på 7.

Har du flöde i borran?

Kanske sätta brinelarm på ? Servicemenyn och värmepump hittar du det.

Nu är det ju inte så kallt ute så att slangarna ligger grunt kan ju inte vara orsaken.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2020, 09:09:23 »
Är delta och hysteres samma sak? Jag brukar ha som regel mellan 3-4 grader i hysteres på brine. Den ligger under sommaren på 2-3 in och 0 eller -1 ut. På vintern brukar den ligga ner mot 0 in och -3/-4 ut. Då den fungerar alltså. Men rätt som det är med jämna mellanrum så har den frusit ihop och brinevätskan går till höga minusgrader på både in och ut. Då brukar kompressorn låta som att den ska explodera och tillslut så bryter den både på LP och motorskyddet.

Då brukar jag köra den på elpatron i ett par dagar så att allt får tina upp och sen kan den fungera allt mellan 1 timma och 3 månader. Men nu senaste tiden så får jag den inte att gå mer än ca 24 timmar innan allt koxxar ihop igen....

Nä jag har själv börjat utesluta att det är vid slangarna/borrhålet som den jävlas. Dock så stod det en lastbil över borrhålet en kort stund i veckan och det var efter det som den stannade igen. Men jag tror att det bara är en tråkig slump som gör att jag får hjärnspöken...

Jag har kört den nu pÃ¥ patron igen i 24 timmar sÃ¥ tänkte testköra brinepumpen manuellt för att se vad det blir för temperaturer och att det cirkulerar, men det har alltid gjort det förut ocksÃ¥..  dontknow  Det konstiga är att dÃ¥ jag kör brinepumpen i servicemenyn sÃ¥ är det alltid nÃ¥tt annat som morrar och lÃ¥ter skumt dÃ¥ jag startar den. Vad kan det vara?

Mitt största problem är ju att jag inte kan återskapa felet på en gång, så jag får ingen hjälp av rörmockare/kyltekniker förrän jag vet felet. Annars ska jag bara betala för en massa felsökning som kan ta evigheter då det inte går att provocera fram...

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2020, 09:43:11 »
Ökar eller minskar vätska i expansionskärlet?

Kan kompressorn få något tokfel så den kan ta ännu mera värme ur borrhålet eller är det ett klart flödesproblem då den sänker tempen till -11 eller vad det var, men var Runt 0 inkommande?

Kanske så enkelt som att cirkulationspumpen inte vill vara med hela tiden?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2020, 09:53:56 »
Mängden i exp.kärlet har varit konstant sedan installation förutom det lilla som försvunnit då jag rengjort filter osv. Vid högt effektuttag så brukar det kliva upp ytterst lite i nivå på behållaren men det har jag förstått som normalt av rörmockare jag talat med förut kring detta?

Ja alltså det är dom 2 alternativen jag lutar mot också. Antingen så fortsätter kompressorn gå då den egentligen ska slå av så att den går utan brinepumpen. Eller då så är det cirk.pumpen som lägger av under vp-drift Men den fräser på jäkligt bra då man kör den manuellt. Problemet är att det aldrig lyckats hända medan jag håller på med pumpen så att det går att se om den fortsätter att gå även då integralen nått läget för att slå av. Kruxet är att isf är det bara ibland den gör så också, då den under långa perioder funkar felfritt.

Måste försöka provocera fram det under dagen. Kommer köra den i driftläge VP så den inte stöder med tillsats alls. Så irriterande, grannen och jag installerade samma dag och samma grejer medan min pump har jävlats i stort sett från början och hans har inte ett enda driftstopp. Samtidigt som min pump har gått 3 gånger så mycket i motsvarande hus/hushåll.....Samt att mina patroner jobbar hela vinterhalvåret medan hans tillsats 2 knappt varit i drift...Vi köpte en helhetslösning av en firma i Umeå som använde massa oseriösa UE som alla hade konkat i stort sett då jag började få bekymmer...

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2020, 10:09:04 »
Om du lägger larm på brine till -6 så kanske den inte hinner frysa så mycket?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2020, 10:12:41 »
På din sista video borde nog kompressorn inte gå. Integralen är 0. Framledning och retur är identiska 28/27. Gissar då cp inte mera går.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2020, 10:20:21 »
Ska pröva med larm pÃ¥ brinevätskan, frun duschar nu och som regel äre ju slut varmvatten efter det  :o SÃ¥ dÃ¥ kommer pumpen att gÃ¥ en stund sÃ¥ jag kan följa med vad som händer.

I sista videon så står ju kompressorn och tuggar och låter illa. Samt att det alltid brukar lukta satana bränt då den hamnar i det läget. Det verkar ofta som att den försöker köra kompressorn även fast den både larmar motorsk och LP... Toppen på kompressorn går det att steka ägg på allt som oftast även fast nedre delen som syns i filmen har frusit och det är frost på utsidan kompressorn.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2020, 12:23:58 »
Nu har jag startat den igen och den tuggar pÃ¥. Men nÃ¥tt jag inte förstÃ¥r det är varför den stÃ¥r Ã¥ gÃ¥r med fullt krut, vp + tillsats 2?  ??? Titta pÃ¥ bilderna sÃ¥ tycker jag den borde vara avstängd? Framledning är högre än (börvärde) och den har precis toppat varmvattnet till 61 innan jag ens hade startat pumpdrift igen. Ska den verkligen gÃ¥ för fulla muggar med dessa temperaturer? Tempbilderna visar först 3 in 0 ut sen efter att pumpen har gÃ¥tt ett tag 2 in och -1 ut. Men varför gÃ¥r den ens ö.v.h, är inte tempen som den borde vara och därmed slÃ¥ av?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2020, 15:48:12 »
Den har gradminuter (integral) att beta av på bilden står det -75 och när den kommer till 0 så ska den stanna Att tillsatsen är till skulle kunna bero på att den är satt på ett för högt värde. Beroende på system kan man sätta tillsatsen rätt lågt -300 och lägre. Hur lågt man kan ställa den beror i mångt på hur huset regerar, dvs om innetemperaturen börjar pendla.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2020, 21:05:15 »
Jo huset är ju i bild så den värmer huset. Den kör med vp +tillsats2 pga integralen är mera än 600.

Den körde först vv och stannade en stund och startade sedan igen för värmedrift. Men den verkar räkna på integralen ganska snabbt. Vad har du för temperaturer före pumpen ska starta?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2020, 05:48:38 »
Vad har du för fryspunkt på brinet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2020, 07:59:48 »
Är det rätt sammansättning pÃ¥ köldbäraren ska den börja frysa vid ca -15 grader. LÃ¥ngt innan dess ska lÃ¥gtryckspressostaten ha stoppat pumpen. Köldbäraren var ju kontrollerad sÃ¥ den kan gärna inte vara problemet. SÃ¥ frÃ¥gan blir om lÃ¥gtryckspressostaten har kontrollerats. Fungerar den som den ska göra fryser inte köldbärarsystemet igen. Köldbäraren ska inte kunna bli sÃ¥ kall som -11. 

Är köldbärarsystemet trycksatt?


 


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #13 skrivet: 19 oktober 2020, 13:30:15 »
 Hei!

Det virker som det er for liten cirkulasjon på brinen. Er du sikker på at brinen cirkulerer som den skal? VP produserer ingen varme uten cirkulasjon av brine, men hvorfor den ikke stopper det er meklig.

Mvh
Ole Kristian
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2020, 10:14:56 »
Köldbäraren mättes fryspunkten på sist då jag hade hit rörmokaren för att försöka hitta ett fel på pumpen då sa han att det var ok. Imorse hade den stannat igen efter att ha fungerat i drygt 1 dygn utan några som helst problem. Normal hysteres på 3/4 grader med som sämst +1 på BRIN.

Den varnade då för: BrineUT -14(Satt den till -6 sedan tidigare rekommendation i inlägget) samt att den varnade både motorskydd löst och lågtryck löst.

Detta innebär ju att även fast jag har satt larm på BRUT -6 så har den fortsatt att gå tills både motorskydd och lågtryck löst ut. Sen stod den och morrade sådär som jag nämnt tidigare, precis som att den prövar att starta eller nått.

Nu har jag -8 på BRUT då den precis har stannat och nu går den på tillsats bara, men om jag kör brinepumpen manuellt i servicemenyn så låter det som att det cirkulerar precis som det ska. Både pumpen snurrar och om man lyssnar på exp.kärlet så surrar det i där. Jag har inget trycksatt system, övertrycksventilen på exp.kärlet är uppvriden då installatören lämnade det så 2014. Ifrågasatte aldrig detta då eftersom grannen har exakt identiskt system och den är också uppvriden, men hans system har fungerat oförskämt bra utan ett enda driftstopp. Vi installerade samma dag.

Jag ska mäta fryspunkten igen och sedan skulle jag ha fått satt på nån flödesmätare på köldbäraren nånstans så man får ha koll på det också. Antar att det bara är att ringa hit någon kyltekniker ändå. Problemet var ju att sist då jag skulle försöka utnyttja extra försäkringen som thermia har så insåg vi att det inte finns några inom rimliga avstånd. Bor i västerbottens inland. 20 mil till närmaste stad. Så bara resorna blir ju sjukligt dyra för en felsökning som förmodligen blir krånglig då den kan fungera av och till felfritt....

Finns det något annat som kan göra att man får så extrem kyla på BRUT och att det blir isbildning på halva kompressorn och överdelen är het som en stekpanna? Några växelventiler eller liknande som inte fungerar eller så? Det verkar ju som att det cirkulerar i hålet även om BRUT är -10.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #15 skrivet: 20 oktober 2020, 11:42:49 »
Vad är det som ska stanna kompressorn då den är klar? Pumpen verkar ju säga nu är jag klar, stänger av kompressorn (men inte nu ibland) och stänger efter en stund cp. Börjar om från bärjan.

Kan den då skita i att hålla koll på brine temperaturen för egentligen ska den ju inte gå? Utan larmet för brine kommer bara om den faktiskt går enligt mjukvaran?

Brukar kontaktorer bråka på det viset så att de ibland lämnar på?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #16 skrivet: 20 oktober 2020, 12:37:00 »
Hei igjen!

Det er bare en mÃ¥te Ã¥ fÃ¥ brine ut pÃ¥ -14 og det er nÃ¥r det ikke er transport av kulde ned i borrhÃ¥let fra varmevkslingen mot kjöldmediet. BRUT mÃ¥les rett etter varmeveksleren. Thermian burde stoppet pÃ¥ -8 grader.  PÃ¥ min VP stopper den med en gang ved brine ut pÃ¥ -8 grader. Opplevde det  nÃ¥r jeg koblet pÃ¥ nytt borrhÃ¥l før jeg fikk kontroll pÃ¥ flöde av brine pga luft i brinekretsen. Tipper at din VP vil gÃ¥ uten problemer dersom du fÃ¥r kontroll pÃ¥ flödet av brine.

Jeg ser på nivået i i det gjennomsiktige ekspansjonkaret for brine i pannrummet, minst en gang om dagen.

Mvh
Ole Kristian


 
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #17 skrivet: 20 oktober 2020, 19:34:38 »
Jag tycker att lågtryckspressostaten verkar misstänkt. Den ska bryta betydligt tidigare än vad den gör i det här fallet. Men den är inte orsaken till att köldbäraren blir så kall ibland.

Prova med att sätta köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift och se om det gör någon skillnad. Jag tror inte det men det är alltid bra att försöka eliminera en möjlig felkälla.

Är det rätt sammansättning pÃ¥ köldbäraren (och det var ju testat) cirkulerar den även om temperaturen är -10 fast lÃ¥gtryckspressostaten ska dÃ¥ ha stoppat pumpen tidigare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #18 skrivet: 20 oktober 2020, 21:48:07 »
Skruva bort muttern frÃ¥n cirkulationspumpen pÃ¥ brine sidan och motionera axeln. Jag tror starkt att din CP inte alls fungerar som den ska. Frosten pÃ¥ expansionventilen och kompressorn tyder ju pÃ¥ flödesproblem. 

Min lista vad jag själv tror är felet

Cirkulationspump eller expansionventilen.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #19 skrivet: 21 oktober 2020, 13:58:22 »
Hmm, nu så har den gått igen i ca 24 timmar utan problem 0 in och -3 ut ligger den kring nu. Eftersom jag är hemma och sjuk så märkte jag dock något nytt nu.

Det började leva skröder nere i källarn så jag förstod att det var pumpen som jävlades. Den stod och tuggade och lät nå förskräcklig högt och slog nästan som ett metalliskt knackande i kompressorn.

Den hade precis slagit av allt då integralen stod på +8 och därmed snurrade inte brinepumpen längre heller men kompressorn stod likförbannat och levde om. Jag skyndade mig och gick in i manuell test och körde igång Värmepumpen från 0-läget till 1, då startar den allt som behövs för att göra ett test, alltså även brinepumpen går på automatiskt. Då på direkten så slog den om från oljud till normalt ljud som vid drift, ett tyst fint knärtande. Lät den gå en liten stund sen stängde jag av manuell test och då stängdes allt av som vanligt.

Vad i hela friden är det som gör detta? Jag har själv trott att expansionsventilen kunnat vara ett problem. Problemet är inte att jag har dålig cirkulation eller något utan nått som hänger sig eller dylikt för allting går ju som det ska och jag har bra värden på temperaturer brine in/ut. En normal hysteres på 3-4 grader vid drift. Men sen helt plötsligt kan det bli helt upp i tok och då får jag höga minusgrader på både BRUT men ocka ibland kan det vara minus på BRIN.. Kan man få den effekten om brinepumpen stannar men kompressorn fortsätter att knacka och gå? för den stod onekligen och levde om som satan nu även fast det inte var några symboler på hemskärmen att den skulle gå, samt integral på +8.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #20 skrivet: 21 oktober 2020, 14:44:20 »
Låter som det jag var inne på. pumpen är klar (integral +) enligt mjukvaran men det som skall stänga av kompressorn gör inte det.

Givetvis blir brine kall om den inte har något flöde utan bara det som finns i kompressorn.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #21 skrivet: 21 oktober 2020, 14:45:08 »
Kan det vara kontaktorn till kompressorn som inte är som den ska? Att kompressorn lever om kan vara ett tecken på att den går på två faser när den borde var helt avstängd. Visserligen förklarar den teorin inte varför den kan fungera som den ska när den startar om men det kan vara värt att kolla.
« Senast ändrad: 21 oktober 2020, 14:46:55 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #22 skrivet: 22 oktober 2020, 16:18:47 »
Hej på er igen, jag låter pumpen stonka och gå medan den kan. Så länge den bara värmer huset så går den helfint utan stopp, undrar om det är då det är dags före VV som den strular. Har dock inte bekräftat detta ännu.

Upptäckte dock under "system" i servicemenyn så var varken "optimum" eller "flödesvakt" aktiverat. Dessa var avstängda, har varit det sedan installation. Om man har en diplomat 8 med möjlighet att ha optimum aktiverat, borde den inte vara det? Bara kuriosa ändå, förmodligen inget som gör nån skillnad med mitt problem dock. Sen så undrar jag vad flödesvakt då är för något? Har iallafall startat båda funktionerna och följer med spänning efter detta.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #23 skrivet: 22 oktober 2020, 16:47:11 »
Flödesvakt är troligen till för att om man har grundvattenvärme så ska flödet med grundvatten vara igång innan/efter VP startar/stoppar. Det kräver att det sitter en flödesvakt monterad som känner av flödet, men det gör det inte som standard utan det är ett tillval man får göra.
Jag ska inte svära på det för det är ca 10 år sedan jag kopplade in en VP med grundvatten, så minnet kan svika. Dock mins jag mycket väl att det var problem värmeväxlingen då det satt en extern växlare mellan pumpen med brine i slingan och grundvattnet. Problemet var att växlaren var för liten och frös ihop.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #24 skrivet: 22 oktober 2020, 16:50:40 »
Här kommer lite bilder kopplat till ovanstående inlägg. Tänkte att det är lika bra att skjuta information medan den finns. Den bröt ganska omgående på cirk.pump då jag starta optimujm och flödesvakt men frågan är om det då är brine eller i huset den menar? båda går i läge 3 av 3.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #25 skrivet: 22 oktober 2020, 16:58:02 »
Jag tror inte att du ska ha flödesvakt aktiverad om du inte kör med grundvatten i stället för brine. Heter VP OPIMUM?  heter den inte optimum sÃ¥ har den inte dom funktionerna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #26 skrivet: 22 oktober 2020, 18:26:15 »
Troligen kan den styra cp men om du inte har sådana optimum cp fungerar det knappast.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #27 skrivet: 22 oktober 2020, 18:47:14 »
Borde vara optimum, det var det jag betalade för. Men uppenbarligen inte då den bryter på cirk.pump så fort jag aktiverar denna funktion...

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #28 skrivet: 22 oktober 2020, 20:09:37 »
Kommer larmet med enbart optimum på?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

SammyL

  • Gäst
SammyL
SV: Thermia diplomat 8 lågtryck/fryser ihop
« Svar #29 skrivet: 22 oktober 2020, 22:04:01 »
Ja just det som står cirk.pump det är bara med optimum och det kommer direkt då jag startar optimum läget så det gav jag upp ganska fort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!