Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stämmer det med nedisning av HE9?  (läst 7768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eggman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny Ägare av en HE9 :)
Stämmer det med nedisning av HE9?
« skrivet: 14 juni 2006, 19:37:50 »
Hej alla kunniga!
Har precis idag varit o beställt en He9 för installation i vÃ¥rat hus. (Tyckte att jag gjort ett bra val efter  mÃ¥nga timmars läsande och funderande :o).
Läste sedan nu precis att He9:an har och haft problem med nedisning.  Sc:,h Sc:,h :P .
Nu för att stilla min orro, skulle det vara skönt att höra av någon att man gjort ett bra val och att det inte finns några problem kvar på den modellen, för då lutar det nog åt att det blir en IVT istället.
HJÄLP!!!!!

Tacksam för svar, Grymt forum.  Thumbsup  Thumbsup
Endast en HE9:a och vedeldning :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2006, 21:42:16 »
Så vitt jag kan förstå är nedisningsproblemen åtgärdade. Tyvärr har Panasonic inte kostat på någon SP-test så riktigt var de placerar sig effektivitetsmässigt är omöjligt att säga. Jag tycker mig dock se att rätt många av de som köpt den verkar vara nöjda, hur mycket det betyder är väl i.o.f.s. oklart.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Eggman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny Ägare av en HE9 :)
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2006, 22:05:59 »
Tack för det svaret.

Man fÃ¥r hoppas att man inte fÃ¥r ett mÃ¥ndags ex dÃ¥ bar,skulle vara typiskt min tur.  :D
Hur är det annars med IVT:s nya som fått så bra i test, skulle den kunna vara ett alternativ till He 9:an ?
Endast en HE9:a och vedeldning :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2006, 23:23:57 »
Nya Panasonic, Toshiba, Sanyo, Fujitsu IVT och Sharp verkar var de pumpar som får bäst ägarbetyg - så har i alla fall jag uppfattat det. Hur det verkligen ligger till är nästan omöjligt att säga.
På kalla orter verkar det som om Toshiba har en fördel i sin höga uteffekt även vid låga utetemperaturer (under -7º), tyvärr är Toshiba inte så bra representerade i norra delarna av landet. (i alla fall inte sist jag kontrollerade)
Och som sagt, när det gäller Panasonic finns det inga oberoende tester som kan "bevisa" att den är i klass med de bästa, installatörer (som säljer flera fabrikat) och ägare verkar dock nöjda med HE-modellerna efter att de uppgraderats med nytt kretskort.
Den kritik jag tagit till mig handlar om avfrostningen vid temp under -10 grader, då verkar det som om den alltid avfrostar "på tid", var 40:e minut eller så - även om det inte finns avfrostningsbehov, lite onödigt kan tyckas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2006, 19:08:58 »
"ryktet" säger att HE nu nyligen är testad hos SP med bra resultat. Någon sverigepumpsförsäljare här på forumet kan kanske lämna mer information om det verkligen stämmer. Stämmer ryktet borde det snart finnas tillgängligt för allmänheten.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2006, 20:20:25 »
ev. testas de i Finland , eller?

Utloggad Eggman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny Ägare av en HE9 :)
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2006, 20:23:56 »
skulle vara kul o titta pÃ¥ det testet.  Thumbsup
Endast en HE9:a och vedeldning :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2006, 20:45:09 »
Enligt uppgift är det sp i Sverige som testat HE maskinerna. Finska motsvarigheten har testat Sanyo/Argo 93/25. E9DKE, E9EKEB samt att flera maskiner är på gång. Har ännu inte fått den översatt till svenska skickat till mig.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2006, 17:20:23 »
Hej alla kunniga!
Har precis idag varit o beställt en He9 för installation i vÃ¥rat hus. (Tyckte att jag gjort ett bra val efter  mÃ¥nga timmars läsande och funderande :o).
Läste sedan nu precis att He9:an har och haft problem med nedisning.  Sc:,h Sc:,h :P .
Nu för att stilla min orro, skulle det vara skönt att höra av någon att man gjort ett bra val och att det inte finns några problem kvar på den modellen, för då lutar det nog åt att det blir en IVT istället.
HJÄLP!!!!!

Tacksam för svar, Grymt forum.  Thumbsup  Thumbsup

HE maskinen är dyr men grym!
Nedisningsproblemen är borta så oro dig inte!
Någon påtalar strömningsljud (köldmediet) men jag har hört detta enbart temporärt vid växlingar mellan kyla/värme och igångstart.
Gurglingsljud "sörplanden" ifrån syrepumpsdysan i innedelen kan uppkomma, troligen kondensvatten som syreslangen för med in till innedelen!
 
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Eggman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny Ägare av en HE9 :)
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2006, 20:34:04 »
Tack Bosse!!!

Det inlägget var skönt att se. Jo jag har beställt en HE9, sÃ¥ nu väntar jag bara pÃ¥ installation, blir efter sommaren. Nu gÃ¥r man pÃ¥ semester med ett stillat värmepump sinne  :D   ;D studs *vinkar* Ha en trevlig sommar alla VP beroende människor. Nu mÃ¥ste jag sluta läsa om alla VP annars gÃ¥r man in i väggen huvuddunk.

MVH
Daniel
Endast en HE9:a och vedeldning :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2006, 20:36:49 »
Tack Bosse!!!

Det inlägget var skönt att se. Jo jag har beställt en HE9, sÃ¥ nu väntar jag bara pÃ¥ installation, blir efter sommaren. Nu gÃ¥r man pÃ¥ semester med ett stillat värmepump sinne  :D   ;D studs *vinkar* Ha en trevlig sommar alla VP beroende människor. Nu mÃ¥ste jag sluta läsa om alla VP annars gÃ¥r man in i väggen huvuddunk.

MVH
Daniel

Väggen... Du har 6 inlägg, jag gör nog mitt 6000:e inlägg inom ett dygn...  huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2006, 21:49:47 »
Jag har kört min nya HE9:a i 1 månad lite drygt nu och dess funktioner gillar jag skarpt!
Däremot har jag inte sett vad den klara m a p värma huset eftersom det inte varit så kallt, men alla tecken tyder på att det kommer att funka super-duper. :)
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #12 skrivet: 16 juni 2006, 21:57:00 »
Jag har också funderat på en Panasonic, men en he12á funderade först på en he9á men efter jag läst runt lite så fick jag för mig att ju större pump ju större bespating, ligger det något i det?

Rickard, är du från piteå? om så, vad anser du är en bra pump till vårt klimat här uppe?
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Eggman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny Ägare av en HE9 :)
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #13 skrivet: 16 juni 2006, 21:58:56 »
Hehe sorry Rickard :P

Tänkte mig inte för där,  *roflmao* tur för oss (jag och kanske nÃ¥gra andra) att det finns sÃ¥dana som du...
Skillnaden är att du kan VP det kan inte jag. Då kan man bli förvirrad av allt som sägs här inne.
 
Endast en HE9:a och vedeldning :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #14 skrivet: 16 juni 2006, 22:27:56 »
Jag har också funderat på en Panasonic, men en he12á funderade först på en he9á men efter jag läst runt lite så fick jag för mig att ju större pump ju större bespating, ligger det något i det?

Rickard, är du från piteå? om så, vad anser du är en bra pump till vårt klimat här uppe?

Toshiba, sanyo, IVT, Sharp, Pansonics HE-modeller, Fujitsu, kanske fler, men det är de jag kommer på så här direkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!