Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stämmer det med nedisning av HE9?  (läst 7792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #15 skrivet: 17 juni 2006, 09:05:19 »
Att säga att ju större pump desto mer besparing är fel.det beror på husets storlek,planlösning m.m det är därför sånna som jag åker runt o tittar på förutsättningarna o ger förslag på rätt sorts pump *vinkar*

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #16 skrivet: 17 juni 2006, 09:28:36 »
OCH...gör du rätt?

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #17 skrivet: 19 juni 2006, 22:57:10 »
Om jag ställer om frÃ¥gan......   Ã„r det bättre att ha en mindre pump som fÃ¥r gÃ¥ oftare än att ha en större pump som behöver gÃ¥ mer sällan?, frÃ¥gan om planlösning mm. bör väl vara generellt ju mer öppet desto bättre / ju längre pumpen fÃ¥r "slunga" luften desto bättre?
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #18 skrivet: 20 juni 2006, 01:01:14 »
Hej
Undrar om det inte är ett missförstånd angående hur ofta en pump måste gå.
En liten pump tar antagligen längre tid på sig för att uppnå tillräcklig värme för att stänga av sig.
Oavsett storlek på pumpen borde huset kylas av med samma hastighet eftersom pumpen då är avstängd.
Om du nu ser till hur lång tid som går åt att värma upp huset och kyla av det så kommer du att se att tiden mellan starterna blir längre ju svagare pump du har.
MVH
Messer
« Senast ändrad: 20 juni 2006, 01:06:37 av messer »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #19 skrivet: 20 juni 2006, 01:21:02 »
En inverter stänger aldrig av sig när det är kallt ute, den sänker bara fläkthastighet och kompressorvarvtal.
Beroende på var, vid vilken uteffekt, värmepumpen är effektivast kan det vara bättre med en mindre värmepump, men jag skulle vilja säga att det oftast är den större värmepumpen som är effektivare - anledningen, större kondensor och förångare och ett mindre vanligt utnyttjande av max varvtal på kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #20 skrivet: 20 juni 2006, 10:34:09 »
Att säga att ju större pump desto mer besparing är fel.det beror på husets storlek,planlösning m.m det är därför sånna som jag åker runt o tittar på förutsättningarna o ger förslag på rätt sorts pump *vinkar*

Håller inte med dej. Det kan vara fel att dra allt över en kam, men i huvudsak ger en större pump bättre ekonomi. Den klarar att hålla huset varmt längre ner i utetemperatur (färre dygn med stödvärme) samtidigt som den får fler dygn med delbelastning (högre COP). Dessutom borde den ha en längre livslängd.

Jag tycker det verkar på detta forum som att storleken på pumpen avgör hur nöjd man blir. Ägare av 12:or är nöjdare än 9:or osv. Toshibaägare nöjdare än E9-ägare osv.

Hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig satt in en 9:a i mitt hus på 125 kvm. Jag är inte nöjd med uteffekten hos min pump. En större pump hade betalat sig första året.

MVH/Gano

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #21 skrivet: 20 juni 2006, 20:54:28 »
Jag håller med om att det ofta är fördel med en större pump frånsett besparing så går den på lägre varv därmed tystare.Vad jag menade med mitt inlägg var att om man har litet värmebehov så finns det ingen anledning köpa onödigt stor pump det är bättre att lägga pengarna på något roligare istället.

Utloggad Bo_D

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Stämmer det med nedisning av HE9?
« Svar #22 skrivet: 04 augusti 2006, 17:21:58 »
Det finns test av E9EKEB här: http://www.radron.se/templates/test____5814.asp
Det är råd och rön som kompletterat ett test som gjordes av flera olika pumpar hösten 2005. Det är SP som har gjort testet åt konsumentverket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!