Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?  (läst 24520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #15 skrivet: 15 april 2011, 19:16:03 »
Jag skulle mer än gärna betala mer i skatt för kollektivtrafik om det radikalt minskade bilkörningen. Tyvärr finns undersökningar som visar att billigare kollektivtrafik och t.o.m. gratis inte gör så stor skillnad. Det handlar mer om komfort än om pengar. Man kan i princip säga att vi (majoriteten) är så rika att vi inte orkar bry oss om att spara pengar.

Alla stora och utvecklade länder subventionerar främst tågtrafiken eftersom den är helt överlägsen på längre sträckor. (fast i Sverige verkar inte inte ens detta fungera numera) det kan vara komfort att slippa köra bil 10-60 mil och därför väljer man tåg. Man kan också välja tåg mellan storstäderna eftersom det kan vara enklare (när det funngerar)


Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #16 skrivet: 15 april 2011, 19:22:12 »
Hej  *vinkar*
Jag var lite orolig för att bli nedsablad om jag endast efterlyst gratis kollektivtrafik för tätorterna. Därför skrev jag gratis lokaltrafik i hela landet. Sverige är stort med hiskeliga avstånd. Har för mig att ha sett en siffra på 21 personer/km 2. Kan ha varit för ett decennium sedan.

Tanken var väl mest i de mest persontäta områdena. Hoppas jag inte blir jagad av någon galen/kränkt Wilhelminasame typ för detta uttalande.

Är själv så lyckligt lottad att jag slipper sitta i dessa köer som omgärdar bla Stockholm. Folk som tillbringar flera timmar bara föra att ta sig till jobbet i en hastighet av 10-30 km/h. Skulle bli nervsjuk av detta. Det räcker de fåtal gånger man själv sitter där 1-2 ggr /år. Tror inte det kan vara bra för psyket att genomlida detta år efter år. Wilhelminasamen är nog bra mkt lyckligare än de stackars satarna som sitter å tuggar på naglarna i köerna.

Roland du har nog rätt vad det gäller tunnelbane kapaciteten går nog inte att förbättra allt för mkt om man inte kan få folk att flexa mer.
Däremot skulle nog bussnätet kunna förtätas  mera om nu biltrafiken minskade.


Tyke önskar er en trevlig helg  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #17 skrivet: 15 april 2011, 19:46:08 »
Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.
OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan  bla. Win/win för alla mao.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #18 skrivet: 15 april 2011, 20:03:13 »
Jag tvingas tyvärr flyga till fjollträsk några gånger varje år och det svider i hjärtat. Skulle hemskt gärna tagit tåg men det är oftast omöjligt med de tider man har i jobbet och dessutom dyrare vilket gör att  vi inte ens får ta taget.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #19 skrivet: 15 april 2011, 20:03:38 »
Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.
OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan  bla. Win/win för alla mao.

Du har inte vänt på plus o minus här?
Hur gratis kollektivtrafik skulle kunna finansiera en användbar kollektivtrafik utanför storstäderna övergår mitt förstånd.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #20 skrivet: 15 april 2011, 20:09:05 »
Jag skulle mer än gärna betala mer i skatt för kollektivtrafik om det radikalt minskade bilkörningen.


Om huvudsyftet är att minska biltrafiken finns det en annan variant som praktiseras i Stockholm och som kommer i Göteberg: trängselskatt. I Stockholm har trafiken minskat med 20-25 % enligt Transportstyrelsen. Googla "Congestion tax in Stockholm". Det finns en bra Powerpointpresentation som jag inte vet hur man länkar direkt till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #21 skrivet: 15 april 2011, 20:16:23 »
Jag skulle mer än gärna betala mer i skatt för kollektivtrafik om det radikalt minskade bilkörningen.


Om huvudsyftet är att minska biltrafiken finns det en annan variant som praktiseras i Stockholm och som kommer i Göteberg: trängselskatt. I Stockholm har trafiken minskat med 20-25 % enligt Transportstyrelsen. Googla "Congestion tax in Stockholm". Det finns en bra Powerpointpresentation som jag inte vet hur man länkar direkt till.

Riktigt stort genomslagskraft har ju detta gett i London

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #22 skrivet: 15 april 2011, 20:36:04 »
Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.
OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan  bla. Win/win för alla mao.

Du har inte vänt på plus o minus här?
Hur gratis kollektivtrafik skulle kunna finansiera en användbar kollektivtrafik utanför storstäderna övergår mitt förstånd.

Ja det är inte helt lätt att ta till sig hur storstadstrafik fungerar i praktiken med dess plus och minus men här en illustration som gör det tydligare. Den är överlastad och ej fungerande..



Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #23 skrivet: 15 april 2011, 20:43:27 »
Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.
OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan  bla. Win/win för alla mao.

Du har inte vänt på plus o minus här?
Hur gratis kollektivtrafik skulle kunna finansiera en användbar kollektivtrafik utanför storstäderna övergår mitt förstånd.

Ja det är inte helt lätt att ta till sig hur storstadstrafik fungerar i praktiken med dess plus och minus men här en illustration som gör det tydligare. Den är överlastad och ej fungerande..



Men du verkar ju veta så du kan väl förklara hur du underbygger ditt påstående. Ser inte alls vad åsnan har med det att göra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #24 skrivet: 15 april 2011, 22:23:30 »
Åsnan liknar alla dem som sitter fast i köerna. Känner mig själv som världens jackass om jag har valt fel resväg. Lyckats pricka in fel väg.

Trängselskatten har säkert gjort nytta, inne i Tokholm. Problemet är att den "enda" "Essingeleden E4/E 20" kringfartsleden/kortaste vägen står mer eller mindre still under rusning.

Kanske är överkänslig men hatar köer i alla dess former. Avundas folk som har fria vidder omkring sig  studs.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #25 skrivet: 16 april 2011, 00:01:07 »
99-100% av dom som åker buss hemma hos mig är skolbarn/ungdomar som redan har resorna betalda av skattemedel. Centralt i kommunen finns det säkert några fler jobbpendlare, men förmodligen kostar biljetthanteringen med tillhörande kringsystem mer än biljettintäkterna från det fåtal som betalar...


det låter som norrland

härnta? hyfsat glest. kollektovtrafik där är bara försvarbart utifrån miljö och service. och det är ju förvisso bra npog för min del. men dom har även typ gratis parkering. moment 22

Södra norrlands kustland, inte allt för glesbefolkat...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #26 skrivet: 16 april 2011, 10:37:35 »

Trängselskatten har säkert gjort nytta, inne i Tokholm. Problemet är att den "enda" "Essingeleden E4/E 20" kringfartsleden/kortaste vägen står mer eller mindre still under rusning.


Före trängselskatten, på den tiden jag arbetade, gick jag parallellt med Norrtäljevägen norrut från tunnelbanan när jag skulle hem. Det är en sträcka på några hundra meter och det hände att jag gick fortare än bilkön rörde sig. Vann bilkön var det inte med så mycket, jag kunde oftast se den bil jag hade valt ut att tävla med.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #27 skrivet: 16 april 2011, 20:40:54 »
tycker att om ni inte gillar köer så flytta. Att alla vill var på ett o samma ställe är en sjukdom.

Eller som jag, börja en halvtimme tidigare an alla andra, så slipper man köerna. Problemet är inte vägarna, det är trafiken, som är just intensiv vid vissa tider. Lägg lösningen där i stället. Allmänt 3 skift, så kan alla lokaler o vägar nyttjas mer effektivt. Jag har testa alla skift.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #28 skrivet: 17 april 2011, 00:26:16 »
BiggerDigger har en bra idé här. Men personligen föredrar jag att börja 30 minuter senare.

JAg gillar detta med att om jag åker klockan 8 eller 8:30 så kommer jag fram samtidigt.

I ett högskattesamhälle som sverige finns det i alla fall två stora fördelar med att vara egenföretagare. Arbetstider och semester.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #29 skrivet: 17 april 2011, 18:35:27 »
De flesta verkar ha flextid nuförtiden men endå verkar alla sitta i samma bilkö till jobbet. Jag lyckas ofta komma fram minuterna innan den värsta rusningen. Hade det varit möjligt hade jag börja jobba ännu tidigare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!