0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan bla. Win/win för alla mao.
Jag skulle mer än gärna betala mer i skatt för kollektivtrafik om det radikalt minskade bilkörningen.
Citat från: patrik123 skrivet 15 april 2011, 19:16:03Jag skulle mer än gärna betala mer i skatt för kollektivtrafik om det radikalt minskade bilkörningen. Om huvudsyftet är att minska biltrafiken finns det en annan variant som praktiseras i Stockholm och som kommer i Göteberg: trängselskatt. I Stockholm har trafiken minskat med 20-25 % enligt Transportstyrelsen. Googla "Congestion tax in Stockholm". Det finns en bra Powerpointpresentation som jag inte vet hur man länkar direkt till.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 15 april 2011, 19:46:08Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan bla. Win/win för alla mao.Du har inte vänt på plus o minus här?Hur gratis kollektivtrafik skulle kunna finansiera en användbar kollektivtrafik utanför storstäderna övergår mitt förstånd.
Citat från: rabalder skrivet 15 april 2011, 20:03:38Citat från: zibrosc1235 skrivet 15 april 2011, 19:46:08Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan bla. Win/win för alla mao.Du har inte vänt på plus o minus här?Hur gratis kollektivtrafik skulle kunna finansiera en användbar kollektivtrafik utanför storstäderna övergår mitt förstånd.Ja det är inte helt lätt att ta till sig hur storstadstrafik fungerar i praktiken med dess plus och minus men här en illustration som gör det tydligare. Den är överlastad och ej fungerande..
Citat från: David Rinnan skrivet 15 april 2011, 08:10:42Citat från: purjo__ skrivet 15 april 2011, 08:08:2599-100% av dom som åker buss hemma hos mig är skolbarn/ungdomar som redan har resorna betalda av skattemedel. Centralt i kommunen finns det säkert några fler jobbpendlare, men förmodligen kostar biljetthanteringen med tillhörande kringsystem mer än biljettintäkterna från det fåtal som betalar...det låter som norrlandhärnta? hyfsat glest. kollektovtrafik där är bara försvarbart utifrån miljö och service. och det är ju förvisso bra npog för min del. men dom har även typ gratis parkering. moment 22Södra norrlands kustland, inte allt för glesbefolkat...
Citat från: purjo__ skrivet 15 april 2011, 08:08:2599-100% av dom som åker buss hemma hos mig är skolbarn/ungdomar som redan har resorna betalda av skattemedel. Centralt i kommunen finns det säkert några fler jobbpendlare, men förmodligen kostar biljetthanteringen med tillhörande kringsystem mer än biljettintäkterna från det fåtal som betalar...det låter som norrland
99-100% av dom som åker buss hemma hos mig är skolbarn/ungdomar som redan har resorna betalda av skattemedel. Centralt i kommunen finns det säkert några fler jobbpendlare, men förmodligen kostar biljetthanteringen med tillhörande kringsystem mer än biljettintäkterna från det fåtal som betalar...
Trängselskatten har säkert gjort nytta, inne i Tokholm. Problemet är att den "enda" "Essingeleden E4/E 20" kringfartsleden/kortaste vägen står mer eller mindre still under rusning.