Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 01 maj 2011, 15:34:59 »

Sedan har vi nu tydligen fått lära oss att Pelle från bastuträsk som flyttar till Tensta under några år för att jobba på burgerking är orsaken till dom höga priserna på bostäder i Stockholm.

Det är helt rätt uppfattat. Om Pelle hade flyttat tillbaks till Bastuträsk efter någr år så hade problemet varit mindre. Men nu bor han kvar och väntar barn med Marie från Orsa. Eftersom efterfrågan på bostäder inte ligger på samma nivå som tillgången så hamnar dom i en cirkus med budgivning på de lägenheter dom trodde sig ha råd med. När budgivningen är avslutad visar det sig att dom inte hade råd heller med den här lägenhetens pris.


Det sista du skriver brukar driva ner priserna på fastigheter då köparen tvingas avyttra sitt objekt oftast till ogynnsamma villkor.

Det jag menade är att dom inte hade råd och någon annan hade mer pengar. Problemet är att det alltid finns dom som har råd eller är (mer eller mindre) tvingade att ta sig råd oavsett om det blir soppa och blodpudding resten av livet.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 01 maj 2011, 12:50:41 »

Sedan har vi nu tydligen fått lära oss att Pelle från bastuträsk som flyttar till Tensta under några år för att jobba på burgerking är orsaken till dom höga priserna på bostäder i Stockholm.

Det är helt rätt uppfattat. Om Pelle hade flyttat tillbaks till Bastuträsk efter någr år så hade problemet varit mindre. Men nu bor han kvar och väntar barn med Marie från Orsa. Eftersom efterfrågan på bostäder inte ligger på samma nivå som tillgången så hamnar dom i en cirkus med budgivning på de lägenheter dom trodde sig ha råd med. När budgivningen är avslutad visar det sig att dom inte hade råd heller med den här lägenhetens pris.


Det sista du skriver brukar driva ner priserna på fastigheter då köparen tvingas avyttra sitt objekt oftast till ogynnsamma villkor.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 01 maj 2011, 12:02:20 »

Sedan har vi nu tydligen fått lära oss att Pelle från bastuträsk som flyttar till Tensta under några år för att jobba på burgerking är orsaken till dom höga priserna på bostäder i Stockholm.

Det är helt rätt uppfattat. Om Pelle hade flyttat tillbaks till Bastuträsk efter någr år så hade problemet varit mindre. Men nu bor han kvar och väntar barn med Marie från Orsa. Eftersom efterfrågan på bostäder inte ligger på samma nivå som tillgången så hamnar dom i en cirkus med budgivning på de lägenheter dom trodde sig ha råd med. När budgivningen är avslutad visar det sig att dom inte hade råd heller med den här lägenhetens pris.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 30 april 2011, 10:41:00 »

Jawen, med ovanstående inlägg så vill du påvisa att det är bra eller dåligt med gratis tunnelbana Sc:,h

Men på något sett så är din slutsats att mitt resonemang med att satsa på utbyggnad av kollektivtrafiken skulle gå åt pipan då det är viktigare med gratisåkande.

Sedan har vi nu tydligen fått lära oss att Pelle från bastuträsk som flyttar till Tensta under några år för att jobba på burgerking är orsaken till dom höga priserna på bostäder i Stockholm.

Skrivet av: Jawen
« skrivet: 30 april 2011, 00:54:10 »

Jag tror han försöker säga att alla behövs här i sverige men endast ett fåtal, som väljer att bo nära varandra, klarar av att bo här utan att påverka övriga medborgare negativt utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Jag tror han försöker säga att en person som bor på landsbygden och åker bil till jobbet, som inte vill stötta gratis kollektivtrafik för att det bara blir till att betala till fjollträsk, faktiskt inte gjort sin hemläxa och insett att hans egen "bygd" med stor sannolikhet överlever på grund av att diverse fjollträsk betalar skatt för att täcka dessa bygders förluster.

Så om alla skulle resonera som den som skriver fjollträsk kanske inget annat än fjollträsk skulle finnas.

Notera att fjollträsk inte finns i stavningsprogrammet för min Mac. Har inte kollat min ipad eller iphone dock..

Personligen tycker jag gratis lokaltrafik suger, men jag förstår trotts allt vad jawen menar.


vart iaf jag inget klokare på.

Ska vi satsa på att bygga ut lokaltrafiken eller skall vi satsa på gratis månadskort?
Där är jag solklar i min åsikt, bättre med kollektivtrafik som går att använda än oandvändbar gratis kollektivtrafik.

Att vi har Robin Hood skatt i Sverige har ju inte med detta att göra då jag förutsätter att dessa pengar går till tex skolor som är en förutsättning för att landet skall utvecklas.

Om vi nu har en inflyttning till Fjollträsk (Ett ord som är helt OK att använda även i reklam) där folk kan få sina första jobb på ett fik eller städa finlandsfärjan så har ju faktiskt det kommit gratis utbildad arbetskraft.

Så att blanda in gratisåkande på SL med att finansiera skolor på landsbygden kanske inte är helt lyckat.



Kanske är lättare att förklara om du "vill förstå"

Du frågar "citat" satsa på att bygga ut lokaltrafiken eller skall vi satsa på gratis månadskort? "slut citat"

Tråden lyder "  Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?"

 ALL LOKALTRAFIK........d.v.s även utbyggnad.......

Sen skriver du "citat" Att vi har Robin Hood skatt i Sverige har ju inte med detta att göra då jag förutsätter att dessa pengar går till tex skolor som är en förutsättning för att landet skall utvecklas. " slut citat"

 ?? Tror du det hade funnits skolor där om det inte funnits glesbyggdsbidrag från stadskassan ?

Sen skriver du vidare " citat" Om vi nu har en inflyttning till Fjollträsk (Ett ord som är helt OK att använda även i reklam) där folk kan få sina första jobb på ett fik eller städa finlandsfärjan så har ju faktiskt det kommit gratis utbildad arbetskraft. "slut citat"

 Ja, jag hade då varit jävligt mycket gladare om en ung Polska serverade mig på fiket eller städat finlandsfärjan........dom hade i alla fall inte drivit upp bostadspriserna i huvudstaden till SANSLÖSA prisnivåer.......


Så det är nog jävligt lyckat att blanda in gratisåkande på SL med att finansiera skolor på landsbygden, det är liksom det den offentliga sektorn handlar om, även om den handlar om mycket mer.

Med ditt resonemang skulle det gå illa.
För exempel har bara ÅRE ( skidparadis) gjort konkurs 8 ggr, ändå byggs det ut hela tiden......Vilka tror du finansierar det ?

Jawen

Skrivet av: tyke
« skrivet: 25 april 2011, 14:21:43 »

Undra sa flundra vad  själva biljetthanteringen, kontrollerna, automatspärrarna kostar. Antagligen en bråkdel av kostnaden för att driva lokaltrafiken. Kontrollanterna skulle kunna agera som trivselvärdar istället. För att göra det lite uthärdligare att resa kollektivt.

Mvh tyke  :D
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 april 2011, 10:07:44 »

Ursäkta mig i fall jag klev på någon om tå..

Jag önskade bara försöka förklara de som verkade oförståendes till tidigare inlägg

och därefter försökte jag dra en  polemisk parallell. "varför skulle jag som åker bil vilja betala för gratis busskort till de som åker buss". Parallellen blev. "varför ska jag som bor i stan betala skatt för att folk ska få förmånen att bo på landet"

Förhoppningsvis framgick detta så att folk inte tror att man är dum i huvudet.


Jag tycker inte att gratis busskort är fel eller rätt. Personligen ser jag att det finns andra fokusområden som är viktigare. Kollektivtrafiken är troligen redan i dagsläget massivt subventionerad. Det är bra om nyttjare av funktioner får betala en liten peng för detta och därför känns nuvarande system bra. Bättre funktion och tillgänglighet är nog det som vi behöver
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 april 2011, 09:01:47 »

De flesta trivs nog bäst där de har sin familj och sina barndomsvänner.
För de allra flesta är det en stor uppoffring att behöva lämna "födelseorten", men som så många redan skrivit så är vi människor rätt bra på att anpassa oss och bygga upp nya relationer, vilket gör att man nog kan trivas på de allra flesta ställen om man bara har en någorlunda positiv grundsyn.

Visst skulle jag hellre bo någonstans där klimatet är bra, t.ex. i Brisbane, och jag skulle nog t.o.m kunna göra det om jag ville, att driva ett forum kräver ju inte att man sitter i Piteå precis.
Jag har dock väldigt svårt att se hur klimatet skulle uppväga det positiva som min familj, mina vänner och mina bekanta här hemma ger mig.

När det gäller gratis lokaltrafik tycker jag att det borde vara billigare än att bygga helt ny infrastruktur för att klara av allt mer biltrafik i de allra största städerna.
Jag skulle alltså kunna tänka mig att det skulle bli billigare för landet att ha gratis lokaltrafik i Stockholm, Göteborg och Malmö än att bygga kringleder och allt vad som krävs för att rymma allt mer bilar.

För egen del, även om jag inte bor i någon äkta vildmark, så är det mer eller mindre omöjligt att tänka sig ta bussen, som regel har man ju en massa inplanerade ärenden när man åker in till stan, och att kuska runt på en massa olika linjer, med mer och mindre glesa avgångar skulle helt enkelt inte funka, i vart fall inte så länge man har ett arbete som kräver ens tid.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 25 april 2011, 08:35:40 »

Tycker det är märkligt att på alla forum dyker det upp diskussioner rörande var man bor, de allra flesta av oss har väl VALT att bosätta oss där vi bor eller?
 
Det finns för och nackdelar med allt, personligen älskar jag Stockholm, tycker det är fantastiskt att komma dit men jag vill inte bo där.
Av den anledningen har jag valt att inte bo i Stockholm utan längre söderut där jag iofs är född men om "alla" andra kan flytta till huvudstaden så hade även jag kunnat det.
Folk som kommer hit uppifrån tycker att det är fantastiskt att man på 30 minuter kan till Danmark, javisst är det så men ingen av dem har flyttat hit pga detta.

Konentan är väl att alla kan/vill inte bo på samma ställe och tur är väl det för då hade det blivit trångt hemma hos mig för här bor man ju allra bäst ;D

109an Leg. Nordtysk
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 april 2011, 08:27:13 »

Vi lägger ner lokaltrafiken i storstäderna. Den behövs inte när vi slängt ut lapparna, lantisarna, skogstrollen mfl som flyttat in sedan tidernas begynnelse. De enda som är välkomna är de som kan visa att man är född och uppvuxen i storstan. Övrigt pack skickar vi ut på landet igen.

På så sätt slipper vi alla köer i  trafiken och det går att komma in på krogen igen för att ta sig en öl eller fem. Inga dagisköer, ingen arbetsförmedling, billigare boende etc etc.

 *roflmao*

Vilken grymt hög kommunalskatt det skulle behövas för att hålla igång infrastrukturen utan folk som skattar.
Det är ju just detta som gör att vi har robinhoddskatten, barn/unga utbildas och växer upp på landsbygden, och flyttar sedan till storstäderna där de betalar skatt hela sitt arbetsföra liv.
Inte sällan flyttar de "hem" igen när de blir äldre och börjar kosta pengar för samhället igen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 april 2011, 07:33:39 »

jag tycker oxå kollektivtrafiken borde bli bättre inte billigare

har i snart 8 år bott på landet 4 mil från stan. på torsdag flyttar jag närmare igen. kommer kunna gå till kontore, det ska bli skönt. och ena bilen kan vi sälja. 250m till dagis och 400 till skola. vilken skillnad det blir.  :)

Skrivet av: rabalder
« skrivet: 25 april 2011, 00:53:37 »

Vi lägger ner lokaltrafiken i storstäderna. Den behövs inte när vi slängt ut lapparna, lantisarna, skogstrollen mfl som flyttat in sedan tidernas begynnelse. De enda som är välkomna är de som kan visa att man är född och uppvuxen i storstan. Övrigt pack skickar vi ut på landet igen.

På så sätt slipper vi alla köer i  trafiken och det går att komma in på krogen igen för att ta sig en öl eller fem. Inga dagisköer, ingen arbetsförmedling, billigare boende etc etc.

Då skulle jag faktiskt över äga att komma tillbaka. Men som läget är idag så känner jag bara medlidande för alla stackare som tvingas bo där uppe.

Det är lite som att åka in i ett slumområde i Indien, man tycker synd om folk som tvingas bo där men när man pratar med folket så är dom lyckliga iaf.....

Skrivet av: rabalder
« skrivet: 25 april 2011, 00:45:07 »

Jag tror han försöker säga att alla behövs här i sverige men endast ett fåtal, som väljer att bo nära varandra, klarar av att bo här utan att påverka övriga medborgare negativt utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Jag tror han försöker säga att en person som bor på landsbygden och åker bil till jobbet, som inte vill stötta gratis kollektivtrafik för att det bara blir till att betala till fjollträsk, faktiskt inte gjort sin hemläxa och insett att hans egen "bygd" med stor sannolikhet överlever på grund av att diverse fjollträsk betalar skatt för att täcka dessa bygders förluster.

Så om alla skulle resonera som den som skriver fjollträsk kanske inget annat än fjollträsk skulle finnas.

Notera att fjollträsk inte finns i stavningsprogrammet för min Mac. Har inte kollat min ipad eller iphone dock..

Personligen tycker jag gratis lokaltrafik suger, men jag förstår trotts allt vad jawen menar.


vart iaf jag inget klokare på.

Ska vi satsa på att bygga ut lokaltrafiken eller skall vi satsa på gratis månadskort?
Där är jag solklar i min åsikt, bättre med kollektivtrafik som går att använda än oandvändbar gratis kollektivtrafik.

Att vi har Robin Hood skatt i Sverige har ju inte med detta att göra då jag förutsätter att dessa pengar går till tex skolor som är en förutsättning för att landet skall utvecklas.

Om vi nu har en inflyttning till Fjollträsk (Ett ord som är helt OK att använda även i reklam) där folk kan få sina första jobb på ett fik eller städa finlandsfärjan så har ju faktiskt det kommit gratis utbildad arbetskraft.

Så att blanda in gratisåkande på SL med att finansiera skolor på landsbygden kanske inte är helt lyckat.

Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 25 april 2011, 00:40:05 »

Vi lägger ner lokaltrafiken i storstäderna. Den behövs inte när vi slängt ut lapparna, lantisarna, skogstrollen mfl som flyttat in sedan tidernas begynnelse. De enda som är välkomna är de som kan visa att man är född och uppvuxen i storstan. Övrigt pack skickar vi ut på landet igen.

På så sätt slipper vi alla köer i  trafiken och det går att komma in på krogen igen för att ta sig en öl eller fem. Inga dagisköer, ingen arbetsförmedling, billigare boende etc etc.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 april 2011, 23:35:19 »

Jag tror han försöker säga att alla behövs här i sverige men endast ett fåtal, som väljer att bo nära varandra, klarar av att bo här utan att påverka övriga medborgare negativt utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Jag tror han försöker säga att en person som bor på landsbygden och åker bil till jobbet, som inte vill stötta gratis kollektivtrafik för att det bara blir till att betala till fjollträsk, faktiskt inte gjort sin hemläxa och insett att hans egen "bygd" med stor sannolikhet överlever på grund av att diverse fjollträsk betalar skatt för att täcka dessa bygders förluster.

Så om alla skulle resonera som den som skriver fjollträsk kanske inget annat än fjollträsk skulle finnas.

Notera att fjollträsk inte finns i stavningsprogrammet för min Mac. Har inte kollat min ipad eller iphone dock..



Personligen tycker jag gratis lokaltrafik suger, men jag förstår trotts allt vad jawen menar.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 24 april 2011, 12:09:27 »

Citera

Från Rabalder

Vilket konstigt inlägg. Uppenbarligen har vi olika värderingar för hur våra skattepengar skall användas. Du står för att att några ligister ska få gratis månadskort i Fjollträsk och jag som bor 60mil bort skall finasiera detta. Själv tycker jag att detta förslag kommer på 9.999.999.999.999.999.999 plats bland andra tokigheter som poppar upp ibland, speciellt i från den rödgröna soppan.

Bättre att satsa på att det finns kollektivtrafik istället.
Och handlar det om prioriteringar går sjukvården före kollektivtrafiken.

Bra... Vaddå att godstrafiken  skulle sponsra gratis månadskort till ligister i Fjollträsk, samma sak här. Jag vägrar att betala för gratis tunnelbana i Fjollträsk!

Du skriver fjollträsk 3 ggr på typ 6 rader, och det mest patetiska är att det knappt finns några UR-stockholmare kvar i huvudstaden  :D, den innehåller sedan rätt länge tillbaks i tiden bara inflyttade norrlänningar,smålänningar,dalmasar m.m........så vad fan är fjollträsk för folk ?.

Sedan sponsar stadskassan 1000-tals matbutiker med glesbygdsbidrag, pengar för nödslakt på ren/rensködsel, höga bidragsbelopp, skatteavdrag på resor i arbetet mm.mm., jag är gärna med och betalar det.

Om din stad vore självförsörjande, kanske det inte skulle gå så bra för er eller?.
Men min stad skulle klara sig himla bra  ;)

Sedan skulle gratis kollektivtrafik gynna landsbygden mera än dom stora städerna inviduellt, pga avstånden.

Stor i orden, men liten på jorden.....

Lite oklart om vad du menar när det gäller gratis kollektivtrafik, varför skulle det gynna mig?
När du skriver att det inte finns några riktiga stockholmare kvar i Fjollträsk, är det att vi flyttat därifrån? ( notera att ordet Fjollträsk finns i ordlistan i min iPad *roflmao*)

Som sagt du skrev ett långt inlägg där du säger att dom statliga skatterna går till Ica butiken i Piteå och att skatten är avdragsgill för resor i tjänsten...aha....

Kanske du eller någon annan kan förklara vad du eg försöker säga.
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 24 april 2011, 02:05:19 »

Citera

Från Rabalder

Vilket konstigt inlägg. Uppenbarligen har vi olika värderingar för hur våra skattepengar skall användas. Du står för att att några ligister ska få gratis månadskort i Fjollträsk och jag som bor 60mil bort skall finasiera detta. Själv tycker jag att detta förslag kommer på 9.999.999.999.999.999.999 plats bland andra tokigheter som poppar upp ibland, speciellt i från den rödgröna soppan.

Bättre att satsa på att det finns kollektivtrafik istället.
Och handlar det om prioriteringar går sjukvården före kollektivtrafiken.

Bra... Vaddå att godstrafiken  skulle sponsra gratis månadskort till ligister i Fjollträsk, samma sak här. Jag vägrar att betala för gratis tunnelbana i Fjollträsk!

Du skriver fjollträsk 3 ggr på typ 6 rader, och det mest patetiska är att det knappt finns några UR-stockholmare kvar i huvudstaden  :D, den innehåller sedan rätt länge tillbaks i tiden bara inflyttade norrlänningar,smålänningar,dalmasar m.m........så vad fan är fjollträsk för folk ?.

Sedan sponsar stadskassan 1000-tals matbutiker med glesbygdsbidrag, pengar för nödslakt på ren/rensködsel, höga bidragsbelopp, skatteavdrag på resor i arbetet mm.mm., jag är gärna med och betalar det.

Om din stad vore självförsörjande, kanske det inte skulle gå så bra för er eller?.
Men min stad skulle klara sig himla bra  ;)

Sedan skulle gratis kollektivtrafik gynna landsbygden mera än dom stora städerna inviduellt, pga avstånden.

Stor i orden, men liten på jorden.....
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 20 april 2011, 20:24:57 »

Subventioneringen av lokaltrafiken i Stockholms län betalas via landstingsskatten. De som är mantalsskrivna utanför Stockholms län berörs inte av den. Om vi i Stockholms län skulle bestämma oss för gratis lokaltrafik borde vi kunna göra det utan att be utanförboende om lov.

Sen kan vi ta fyrdubbel taxa när lantisarna och ska hälsa på kusinen i stan  >:D

Kära landstingsväljare.

Vi har tagit fram ett fantastiskt nytt förslag som går ut på att alla ni som vi inte kan erbjuda en användbar kollektivtrafik och därmed måste ta bilen möjligheten att i snitt få betala i snitt 4-5000kr mer i skatt varje år. Därmed kan alla som idag har månadskort kan åka gratis plus att alla turister har möjligheten att åka tunnelbana gratis.

Rösta på oss
 ;D



Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 20 april 2011, 15:23:04 »

Subventioneringen av lokaltrafiken i Stockholms län betalas via landstingsskatten. De som är mantalsskrivna utanför Stockholms län berörs inte av den. Om vi i Stockholms län skulle bestämma oss för gratis lokaltrafik borde vi kunna göra det utan att be utanförboende om lov.

Sen kan vi ta fyrdubbel taxa när lantisarna och ska hälsa på kusinen i stan  >:D
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 april 2011, 09:41:11 »

Vilket konstigt inlägg. Uppenbarligen har vi olika värderingar för hur våra skattepengar skall användas. Du står för att att några ligister ska få gratis månadskort i Fjollträsk och jag som bor 60mil bort skall finasiera detta. Själv tycker jag att detta förslag kommer på 9.999.999.999.999.999.999 plats bland andra tokigheter som poppar upp ibland, speciellt i från den rödgröna soppan.

Bättre att satsa på att det finns kollektivtrafik istället.
Och handlar det om prioriteringar går sjukvården före kollektivtrafiken.

Bra... Vaddå att godstrafiken  skulle sponsra gratis månadskort till ligister i Fjollträsk, samma sak här. Jag vägrar att betala för gratis tunnelbana i Fjollträsk!

Subventioneringen av lokaltrafiken i Stockholms län betalas via landstingsskatten. De som är mantalsskrivna utanför Stockholms län berörs inte av den. Om vi i Stockholms län skulle bestämma oss för gratis lokaltrafik borde vi kunna göra det utan att be utanförboende om lov.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 april 2011, 09:32:09 »


Vilket konstigt inlägg. Uppenbarligen har vi olika värderingar för hur våra skattepengar skall användas. Du står för att att några ligister ska få gratis månadskort i Fjollträsk och jag som bor 60mil bort skall finasiera detta. Själv tycker jag att detta förslag kommer på 9.999.999.999.999.999.999 plats bland andra tokigheter som poppar upp ibland, speciellt i från den rödgröna soppan.

Bättre att satsa på att det finns kollektivtrafik istället.
Och handlar det om prioriteringar går sjukvården före kollektivtrafiken.

Bra... Vaddå att godstrafiken  skulle sponsra gratis månadskort till ligister i Fjollträsk, samma sak här. Jag vägrar att betala för gratis tunnelbana i Fjollträsk!

Frågan är nog irrelevant för de större tätorterna  ::)

Min uppfattning är att här i mina hemtrakter skulle det i praktiken kunna bli billigare att erbjuda gratis lokaltrafik. Detta eftersom man slipper en massa teknisk utrustning på bussarna, bemannade biljettkontor, hemsidor med olika integrationer mot betalningslösningar, tjänstemän i kommunen som administrerar busskort för elever, etc...
Samma sak gäller nog i de flesta glesbyggdskommuner.

Busslinjerna hos mig är helt och hållet anpassade efter skolan, så det är i princip omöjligt att åka buss till jobbet om man har någorlunda normala arbetstider. Jag har ofta väntat på bussen tillsammans med mina barn och jag har aldrig sett några andra än skolbarn/ungdomar på bussen.

I praktiken innebär ju detta att lokaltrafiken redan i dag till största del bekostas av kommunen.

Visst är det fler som arbetspendlar med buss i den centrala tätorten, men det behövs väldigt många betalande resenärer för att betala den tekniska utrustningen och all personal inblandad i biljetthanteringen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 april 2011, 00:16:42 »

Egentligen är det enkelt. Och främst något för storstäder. Och inte handlar lösningen om gratis kollektivtrafik.

Den ska ha ordentliga gräddfiler så den går före alla köer och den ska vara så flexibel som möjligt. Dvs gå till många ställen utan långa väntetider. Då kommer den nyttjas mer.

För att stävja behovet av 2 bilar för varje familj även i tätbebyggda områden får varje länsinvånare ett klippkort med 6 resor (dagar) per månad att fritt nyttja. Då kommer en del släntriankörningar försvinna och folk får upp ögona för hur bra kollektivtrafik fungerar.

Annars kommer detta lösas av stigande drivmedelskostnader. Så vida inte elbilar och annat gör entre på riktigt. Och då spelar ju inte bilkörningen lika stor roll, annat än ur trängselsynpunkt.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 20 april 2011, 00:10:26 »

Men varför ska du o jag betala för att pelle o lisa som redan åker buss idag för att det passar?

Jag betalar idag redan för att slippa åka buss och ser ingen anledning till att jag skulle betala mer.

Ska det vara lika förutsättningar så betyder det även gratis färdtjänst för alla med körkort...

Why not, kostnaden för min del ligger nog på ung 100.000/månad i så fall.....betalar du detta? :D

Tycker du pratar omoget....för att ta ett exempel.
Din brors barn får komplikationer vid födseln och kommer behöva hjälpmedel livet ut, dessa hjälpmedel kostar runt 100 milj under en livstid med ombyggda specialbilar, sjukbesök, medeciner, handicap-anpassning, avlastninghjälp mm.mm.

Självklart betalar jag och alla andra skattebetalare för detta barn speciella behov, det ser jag som självklart i min värld.

Som du ser det så ska man bara betala för sina egna behov/önskemål, men vad händer om din familj drabbas av katastrof ??, vill du då själv betala allt från egen ficka ?, eller vad menar du ?.

Antigen har man en offentlig sektor, där sjukvård, tandvård, skola, utbildning, kyrkskatt mm är med och alla skattebetalare betalar kalaset.
Alternativet är ett kaos utan like, där djungelens lag skulle råda och klyftan mellan fattigdom och rika skulle vara enorm.

Våld, överfall, inbrott, kraftigt ökande av droger och allt elände som kommer med på köpet.
Skulle behöva 100-dubbla våran poliskår och alla skulle få byta lås på ytterdörren.

Vad gäller gratis lokaltrafik så tycker jag det är en bra ide ( åker inte komunalt själv), det skulle säkert kunna del-finansieras av godstransporter, och det finns många hål staten stoppar pengar i som är mindre rätt för ett fungerande samhälle.

MvH Jawen

Vilket konstigt inlägg. Uppenbarligen har vi olika värderingar för hur våra skattepengar skall användas. Du står för att att några ligister ska få gratis månadskort i Fjollträsk och jag som bor 60mil bort skall finasiera detta. Själv tycker jag att detta förslag kommer på 9.999.999.999.999.999.999 plats bland andra tokigheter som poppar upp ibland, speciellt i från den rödgröna soppan.

Bättre att satsa på att det finns kollektivtrafik istället.
Och handlar det om prioriteringar går sjukvården före kollektivtrafiken.

Bra... Vaddå att godstrafiken  skulle sponsra gratis månadskort till ligister i Fjollträsk, samma sak här. Jag vägrar att betala för gratis tunnelbana i Fjollträsk!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 april 2011, 19:46:51 »

att dessa skattepngar betalade all kollektivtrafik i den egna kommunen.

Problemet som uppstår när man tänker "kommun" i storstäderna är att området inte räcker till. Inte ens om vi pratar län och landsting räcker det till för att omfatta hela resenätet.

Ta Stockholm med folk som pendlar från Uppsala, Västerås, Nyköping mfl orter. Det tar inte så lång tid men vem ska betala när dessa"utsoknes" vill åka gratis?

Runt storstäderna fick man naturligvis göra en ring med de kranskommuner som ser det lämpligt att delta i samarbetet, och de som bor utanför ringen med friåkarkommuner får betala för att ta sig dit.
För en längre sträcka genom betalzon/icke betalzon får man alltså en reducerad reskostnad även om den inte blir gratis.
Men visst, logistiska och administrativa utmaningar blir det säkert.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 19 april 2011, 12:16:56 »

att dessa skattepngar betalade all kollektivtrafik i den egna kommunen.

Problemet som uppstår när man tänker "kommun" i storstäderna är att området inte räcker till. Inte ens om vi pratar län och landsting räcker det till för att omfatta hela resenätet.

Ta Stockholm med folk som pendlar från Uppsala, Västerås, Nyköping mfl orter. Det tar inte så lång tid men vem ska betala när dessa"utsoknes" vill åka gratis?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 april 2011, 09:26:01 »

Jag betalar hellre någon procent högre skatt än flyttar till en storstad och betalar dyrt för ett hus.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 april 2011, 09:11:52 »

kontanthantering är jättedyrt
inte alls säkert att elektroniska debiteringssystem är dyrare i längden

Om alla i norrland flyttade till sundsvall östersund och umeå så skulle problemet med höga skatter vara löst. Och kollektivtrafiken. :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 april 2011, 08:09:19 »

Men att införa gratis kolletivtrafik i glesbygden, det faller på sin egen orimlighet, tyvärr.

Jo, men som jag sa så är det ju så få som betalar i glesbyggden så man skulle förmodligen tjäna på att skippa de elektroniska systemen för biljetthantering och betalning.

Tror nog att du underskattar mängden som trots allt åker i de få bussar som trots allt går.
De har ju problem med rån trots att det är så få som betalar kontant.
Det senaste jag hörde vara att Luleå Kommun inte skulle tillåta kontanter alls framöver, detta efter ett par rån.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 april 2011, 08:00:27 »

Men att införa gratis kolletivtrafik i glesbygden, det faller på sin egen orimlighet, tyvärr.

Jo, men som jag sa så är det ju så få som betalar i glesbyggden så man skulle förmodligen tjäna på att skippa de elektroniska systemen för biljetthantering och betalning.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 april 2011, 07:12:08 »

I kommuner där man har problem med trängsel och för få parkeringar borde ju gratis kolletivtrafik vara helt perfekt.
Man skulle ju t.ex. kunna tänka sig att stockholmarna fick betala lika hög kommunalskatt som vi i norrlänen gör, och att dessa skattepngar betalade all kollektivtrafik i den egna kommunen.
Det skulle lösa ett av de stösta problemen i dessa kommuner, på precis samma sätt som hög kommunalskatt löser norrlänens problem med att vi har FÖR gott om plats att både köra och parkera våra bilar.  ;)

Men att införa gratis kolletivtrafik i glesbygden, det faller på sin egen orimlighet, tyvärr.
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 19 april 2011, 00:28:35 »

Men varför ska du o jag betala för att pelle o lisa som redan åker buss idag för att det passar?

Jag betalar idag redan för att slippa åka buss och ser ingen anledning till att jag skulle betala mer.

Ska det vara lika förutsättningar så betyder det även gratis färdtjänst för alla med körkort...

Why not, kostnaden för min del ligger nog på ung 100.000/månad i så fall.....betalar du detta? :D

Tycker du pratar omoget....för att ta ett exempel.
Din brors barn får komplikationer vid födseln och kommer behöva hjälpmedel livet ut, dessa hjälpmedel kostar runt 100 milj under en livstid med ombyggda specialbilar, sjukbesök, medeciner, handicap-anpassning, avlastninghjälp mm.mm.

Självklart betalar jag och alla andra skattebetalare för detta barn speciella behov, det ser jag som självklart i min värld.

Som du ser det så ska man bara betala för sina egna behov/önskemål, men vad händer om din familj drabbas av katastrof ??, vill du då själv betala allt från egen ficka ?, eller vad menar du ?.

Antigen har man en offentlig sektor, där sjukvård, tandvård, skola, utbildning, kyrkskatt mm är med och alla skattebetalare betalar kalaset.
Alternativet är ett kaos utan like, där djungelens lag skulle råda och klyftan mellan fattigdom och rika skulle vara enorm.

Våld, överfall, inbrott, kraftigt ökande av droger och allt elände som kommer med på köpet.
Skulle behöva 100-dubbla våran poliskår och alla skulle få byta lås på ytterdörren.

Vad gäller gratis lokaltrafik så tycker jag det är en bra ide ( åker inte komunalt själv), det skulle säkert kunna del-finansieras av godstransporter, och det finns många hål staten stoppar pengar i som är mindre rätt för ett fungerande samhälle.

MvH Jawen
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 17 april 2011, 22:40:29 »

tycker att om ni inte gillar köer så flytta. Att alla vill var på ett o samma ställe är en sjukdom.

Eller som jag, börja en halvtimme tidigare an alla andra, så slipper man köerna. Problemet är inte vägarna, det är trafiken, som är just intensiv vid vissa tider. Lägg lösningen där i stället. Allmänt 3 skift, så kan alla lokaler o vägar nyttjas mer effektivt. Jag har testa alla skift.

Precis, är det för långt, för tidskrävande, för dyrt att åka till jobbet, flytta närmare jobbet!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 april 2011, 21:38:26 »

jo det är klart. Ska man ut på essignen är det ju helkört hur man än gör

Skrivet av: tyke
« skrivet: 17 april 2011, 19:53:51 »

Ja, jag vet inte men möjligtvis kan det säkert funka med att åka tidigare eller senare i mindre tätbefolkade samhällen än Tokholm "fjollträsk".

Problemet är att köerna mer eller mindre består ifrån 06.15-9.30 vard på vissa sträckor. Dvs över 3 tim. Sedan har vi returen på folket som vill hem.....15.00-18.00.

Tror inte det skulle funka med nattskift för alla .

MVH TYKE  :D
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 17 april 2011, 18:35:27 »

De flesta verkar ha flextid nuförtiden men endå verkar alla sitta i samma bilkö till jobbet. Jag lyckas ofta komma fram minuterna innan den värsta rusningen. Hade det varit möjligt hade jag börja jobba ännu tidigare.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 april 2011, 00:26:16 »

BiggerDigger har en bra idé här. Men personligen föredrar jag att börja 30 minuter senare.

JAg gillar detta med att om jag åker klockan 8 eller 8:30 så kommer jag fram samtidigt.

I ett högskattesamhälle som sverige finns det i alla fall två stora fördelar med att vara egenföretagare. Arbetstider och semester.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 16 april 2011, 20:40:54 »

tycker att om ni inte gillar köer så flytta. Att alla vill var på ett o samma ställe är en sjukdom.

Eller som jag, börja en halvtimme tidigare an alla andra, så slipper man köerna. Problemet är inte vägarna, det är trafiken, som är just intensiv vid vissa tider. Lägg lösningen där i stället. Allmänt 3 skift, så kan alla lokaler o vägar nyttjas mer effektivt. Jag har testa alla skift.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 april 2011, 10:37:35 »


Trängselskatten har säkert gjort nytta, inne i Tokholm. Problemet är att den "enda" "Essingeleden E4/E 20" kringfartsleden/kortaste vägen står mer eller mindre still under rusning.


Före trängselskatten, på den tiden jag arbetade, gick jag parallellt med Norrtäljevägen norrut från tunnelbanan när jag skulle hem. Det är en sträcka på några hundra meter och det hände att jag gick fortare än bilkön rörde sig. Vann bilkön var det inte med så mycket, jag kunde oftast se den bil jag hade valt ut att tävla med.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 april 2011, 00:01:07 »

99-100% av dom som åker buss hemma hos mig är skolbarn/ungdomar som redan har resorna betalda av skattemedel. Centralt i kommunen finns det säkert några fler jobbpendlare, men förmodligen kostar biljetthanteringen med tillhörande kringsystem mer än biljettintäkterna från det fåtal som betalar...


det låter som norrland

härnta? hyfsat glest. kollektovtrafik där är bara försvarbart utifrån miljö och service. och det är ju förvisso bra npog för min del. men dom har även typ gratis parkering. moment 22

Södra norrlands kustland, inte allt för glesbefolkat...
Skrivet av: tyke
« skrivet: 15 april 2011, 22:23:30 »

Åsnan liknar alla dem som sitter fast i köerna. Känner mig själv som världens jackass om jag har valt fel resväg. Lyckats pricka in fel väg.

Trängselskatten har säkert gjort nytta, inne i Tokholm. Problemet är att den "enda" "Essingeleden E4/E 20" kringfartsleden/kortaste vägen står mer eller mindre still under rusning.

Kanske är överkänslig men hatar köer i alla dess former. Avundas folk som har fria vidder omkring sig  studs.

Mvh tyke  :D
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 15 april 2011, 20:43:27 »

Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.
OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan  bla. Win/win för alla mao.

Du har inte vänt på plus o minus här?
Hur gratis kollektivtrafik skulle kunna finansiera en användbar kollektivtrafik utanför storstäderna övergår mitt förstånd.

Ja det är inte helt lätt att ta till sig hur storstadstrafik fungerar i praktiken med dess plus och minus men här en illustration som gör det tydligare. Den är överlastad och ej fungerande..



Men du verkar ju veta så du kan väl förklara hur du underbygger ditt påstående. Ser inte alls vad åsnan har med det att göra.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 15 april 2011, 20:36:04 »

Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.
OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan  bla. Win/win för alla mao.

Du har inte vänt på plus o minus här?
Hur gratis kollektivtrafik skulle kunna finansiera en användbar kollektivtrafik utanför storstäderna övergår mitt förstånd.

Ja det är inte helt lätt att ta till sig hur storstadstrafik fungerar i praktiken med dess plus och minus men här en illustration som gör det tydligare. Den är överlastad och ej fungerande..



Skrivet av: rabalder
« skrivet: 15 april 2011, 20:16:23 »

Jag skulle mer än gärna betala mer i skatt för kollektivtrafik om det radikalt minskade bilkörningen.


Om huvudsyftet är att minska biltrafiken finns det en annan variant som praktiseras i Stockholm och som kommer i Göteberg: trängselskatt. I Stockholm har trafiken minskat med 20-25 % enligt Transportstyrelsen. Googla "Congestion tax in Stockholm". Det finns en bra Powerpointpresentation som jag inte vet hur man länkar direkt till.

Riktigt stort genomslagskraft har ju detta gett i London
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 april 2011, 20:09:05 »

Jag skulle mer än gärna betala mer i skatt för kollektivtrafik om det radikalt minskade bilkörningen.


Om huvudsyftet är att minska biltrafiken finns det en annan variant som praktiseras i Stockholm och som kommer i Göteberg: trängselskatt. I Stockholm har trafiken minskat med 20-25 % enligt Transportstyrelsen. Googla "Congestion tax in Stockholm". Det finns en bra Powerpointpresentation som jag inte vet hur man länkar direkt till.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 15 april 2011, 20:03:38 »

Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.
OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan  bla. Win/win för alla mao.

Du har inte vänt på plus o minus här?
Hur gratis kollektivtrafik skulle kunna finansiera en användbar kollektivtrafik utanför storstäderna övergår mitt förstånd.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 15 april 2011, 20:03:13 »

Jag tvingas tyvärr flyga till fjollträsk några gånger varje år och det svider i hjärtat. Skulle hemskt gärna tagit tåg men det är oftast omöjligt med de tider man har i jobbet och dessutom dyrare vilket gör att  vi inte ens får ta taget.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 15 april 2011, 19:46:08 »

Trevlig helg själv Tyke! Intressant tanke det här med gratis kollektivtrafik i hela landet.
OM man införde gratis kollektivtrafik skulle vinsterna med detta projekt generera så mycket överskott totalt i storstadsområden så man skulle kunna använda överskottet till att finansera gratis kollektivtrafik i glesbygd. vinsten på nationell nivå skulle bli kraftigt sänkt klimatpåverkan  bla. Win/win för alla mao.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 15 april 2011, 19:22:12 »

Hej  *vinkar*
Jag var lite orolig för att bli nedsablad om jag endast efterlyst gratis kollektivtrafik för tätorterna. Därför skrev jag gratis lokaltrafik i hela landet. Sverige är stort med hiskeliga avstånd. Har för mig att ha sett en siffra på 21 personer/km 2. Kan ha varit för ett decennium sedan.

Tanken var väl mest i de mest persontäta områdena. Hoppas jag inte blir jagad av någon galen/kränkt Wilhelminasame typ för detta uttalande.

Är själv så lyckligt lottad att jag slipper sitta i dessa köer som omgärdar bla Stockholm. Folk som tillbringar flera timmar bara föra att ta sig till jobbet i en hastighet av 10-30 km/h. Skulle bli nervsjuk av detta. Det räcker de fåtal gånger man själv sitter där 1-2 ggr /år. Tror inte det kan vara bra för psyket att genomlida detta år efter år. Wilhelminasamen är nog bra mkt lyckligare än de stackars satarna som sitter å tuggar på naglarna i köerna.

Roland du har nog rätt vad det gäller tunnelbane kapaciteten går nog inte att förbättra allt för mkt om man inte kan få folk att flexa mer.
Däremot skulle nog bussnätet kunna förtätas  mera om nu biltrafiken minskade.


Tyke önskar er en trevlig helg  :D
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 15 april 2011, 19:16:03 »

Jag skulle mer än gärna betala mer i skatt för kollektivtrafik om det radikalt minskade bilkörningen. Tyvärr finns undersökningar som visar att billigare kollektivtrafik och t.o.m. gratis inte gör så stor skillnad. Det handlar mer om komfort än om pengar. Man kan i princip säga att vi (majoriteten) är så rika att vi inte orkar bry oss om att spara pengar.

Alla stora och utvecklade länder subventionerar främst tågtrafiken eftersom den är helt överlägsen på längre sträckor. (fast i Sverige verkar inte inte ens detta fungera numera) det kan vara komfort att slippa köra bil 10-60 mil och därför väljer man tåg. Man kan också välja tåg mellan storstäderna eftersom det kan vara enklare (när det funngerar)

Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 15 april 2011, 18:44:42 »

ungfär som jag tänker om järnvägen, lägg kostnaden för rälsen på biljetten i stället för på min skatt. Jag vill ju knappast ha jättefina tåg o sen inte kunna använda de ändå.

Ska man bygga nått ska det vara snabbtåg mellan orter med godsvagnar som kan ta bilen med, och så drar man in en slang med värme via sidorutan vid färd. Typ pendling mellan Göteborg-Borås. Funkar ju tokdåligt att åka nu om man ska jobba. Många bilar är firma bilar med verktyger o annat i och måste ha bilen vid jobb. Jag hade plättlätt åkt tåg om det var samma pris som att åka bil och det funnis bilvagnar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!