Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Elvärme kWh" hur funkar den?  (läst 2318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trickster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
"Elvärme kWh" hur funkar den?
« skrivet: 01 november 2006, 22:46:44 »
Hej!

Jag införskaffade mig en CTC EcoAir 107 + CTC EcoEl den 15/5-06. Fram till den 30/10 så hade produkten enligt "Elvärme kWh" förbrukat "699". Det skulle innebära drygt 4 kWh per dygn sedan den installerades. Här förflöt en massa härlig sommardagar samt en kolossalt mild höst och produkten snittar drygt 4 kWh. De två senaste dygnen så har temperaturen sjunkit mot nollan och när jag nu kollar diffen mot gårdagens mätvärde så har den enbart gått upp 5 kWh. Jag finner det osannolikt att vp inte skulle ha dragit mer än bara en kWh mer under dessa förutsättningarna.

Den mätare som jag syftar till finns under Historisk driftinfo.

Tittar man i EcoEls skötselanvisning står det som förklaring till "Elvärme kWh": "Visar produktens totala elförbrukning. Detta är en indirekt energimätning, baserat på elpatronernas drifttider. Hushållsenergin ligger utanför denna visning."

Har jag missuppfattat vad mätaren ska visa eller är det något fel på den? Jag kan konstatera att hushållets totala elförbrukning har gått upp med ungefär 15 kWh per dygn sedan kylan slog till.

Snälla någon förklara hur jag skall tolka mätaren!

/Trickster

Villa 1½ plan 222m2, i Karlskrona (åmt 6,7 grader) vattenburen elvärme, panna CTC EcoEl 1550 / EcoAir 105. Har också en Panasonic E12 L/L som sällan används...Årskonsumtion motsvarande 19 000 kWh. Solceller 9000 kWh, varav egenförbrukning ca 4200 kWh.

Utloggad mson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "Elvärme kWh" hur funkar den?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2006, 09:38:52 »
Hej Trickster,
Har också installerat en eccoel+eccoair i somras. Loggningen som du beskriver är endast elpatronernas förbrukning, dvs endast Eccoel pannans förbrukning. Förbrukningen du ser är den effekt som går åt att spetsvärma övre delen i pannan för att hålla tappvarmvattnet vid dusch/bad på önskad nivå.

För att förstå hur mycket energi Eccoair:en drar får man titta på den historiska drifttiden på kompressorn. Med slutsats av CTC:s beräkning av COP (tillförd/avgiven effekt) så drar jag slutsatsen att min VP (105:a) drar c:a 1.8Kw vid 0 graders utetemp när den laddar. Detta borde inkludera energin för både kompressor och fläkt.
Har man koll på gångtiden så kan man sedan sedan lätt få energiförbrukningen: 10h x 1.8Kw= 18Kwh.
Är dock helt inte säker på den momentana förbrukningen för VP. Kanske nån som vet bättre?

Vad har du för gångtider nu när det blivit lite kallt?
Jag bor i Malmö och vi har c:a -2 grader ute just nu. Med en framledningstemp på 40gr så går min kompressor 15h med 18 starter per dygn.
I somras gick den drygt en timme per dygn med 5-6 starter.
Lite skillnad jämfört med min gamla oljepanna....

/Mats

Utloggad trickster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "Elvärme kWh" hur funkar den?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2006, 22:46:50 »
Mson!

Tack för ditt svar! Det förklarar massor. Jag bor i Karlskrona så våra förutsättningar är nog hyfsat lika. Medeltemp senaste dygnet strax under nollan och driftfakta enligt nedan:

Framledningstemp 42 grader
28 starter
Drifttid 13:29

I somras och fram till i början av veckan så hade jag också 4-6 starter per dygn. Total drifttid på kompressorn är 145 h. Det blir cirka 50 minuter om dagen!

Jag tycker nog att CTC bör se över texten i skötseanvisningen. Det är just när man poängterar att hushållselen ligger utanför som man tror att alla uppvärmning är inkluderad!

Som sagt tack för ditt svar!

Trickster
Villa 1½ plan 222m2, i Karlskrona (åmt 6,7 grader) vattenburen elvärme, panna CTC EcoEl 1550 / EcoAir 105. Har också en Panasonic E12 L/L som sällan används...Årskonsumtion motsvarande 19 000 kWh. Solceller 9000 kWh, varav egenförbrukning ca 4200 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!