0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det här är ingen kritik mot ACE eller någon annan som person, utan ett konstaterande från min sida att det skulle vara bra med en uttömmande förklaring till hur man med bibehållet hög verkningsgrad kan åstadkomma (som i fallet CTC) 67°C varmt vatten istället för det faktiska behovet (34°C) utan att det kostar i sämre verkningsgrad.
--ALLA har eller har haft problem med tempgivare, växelventiler och olika parametrar i sina styrningar, utan undantag.
det gäller hetgasvärme så kvarstår min fråga om hur stor andel av effekten som kan avges i hetgasfas, det ter sig för mig som otroligt att CTC kan värma hela tanken till en temp högre än börvärde utan att COP blir dålig, eller i vart fall sämre än den hade kunnat bli om det styrt det hela bättre.
Mmm, men nu är jag ju en av de som inte alls tror på statistiken som rör kompressorhaverier.Inte så att Folksam rapporterar fel, men däremot att det verkligen varit fel på alla utbytta kompressorer.Det finns ingen som helst kontroll av utbytta kompressorer, och vi vet ju alla vad som händer med ersättningssystem där utbetalaren inte har någon kontroll.
Du har helt rätt här Rickard ThumbsupOm Lexus säger att Bosch/ IVT är kanon, eller Cougar gillar Terrawatt och jag då Thermia. Då säger vi det med erfarenhet av 100 tals installationer. Dessa har då varit mer eller mindre problemfria eftersom vi fortsätter att "köra på" dessa fabrikat. Jag känner inte Lexus eller Cougar, men jag sätter en månadslön (1200 spänn ) på att dem INTE skulle fortsätta montera sina respektive fabrikat om dessa inte uppfyllde deras krav.
När det gäller hetgasvärme så kvarstår min fråga om hur stor andel av effekten som kan avges i hetgasfas, det ter sig för mig som otroligt att CTC kan värma hela tanken till en temp högre än börvärde utan att COP blir dålig, eller i vart fall sämre än den hade kunnat bli om det styrt det hela bättre.
ett kort svar utan ingående förklaring är allt jag hinner just nu.det är bara en ytterst liten del av kondensorn som står i ren vätska.den mesta värmeenergin överförs via värmekonvektion i stegen: hetgas-vätska (tunn hinna på växlarytor)-metall-media.ytorna i växlaren består av en bubblande vätskehinna som avger energi mot mediat samtidigt som det upptar energi ifrån hetgaser....tills hetgaserna/vätskan är så energitömd att den hamnar under kokpunkten.det är endast underkylningen som består av energiöverföring ifrån vätska utan tillförsel av ny energi ifrån hetgaser.