Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jon_s
« skrivet: 27 juli 2021, 22:33:53 »

Vi satte nya 9mm O-ringar (de som ligger mot mässingsaxeln). De gamla var nog 8,5mm. Den stora ringen (~25mm?) såg fräsch ut och närmaste alternativ i sortimentslådan var väl mycket större, så den gamla fick vara kvar. Alla ringar, shunthuset och insatsen smordes ordentligt med armaturfett. Att sätta tillbaka insatsen var inga problem. Fettet gjorde bedömt hela skillnaden.

Det blev lite speciallösningar med skruvar. Två av de gamla skruvarna var rostiga. En såpass att den fick bytas (var tvungen att såga en skåra i den för att ens få ut den). Den nya hade cylinderskalle insex, så jag fick göra hål i skalskylten för att få plats med den. Samt kapa till lagom längd. Alla skruvar dränktes i PTFE-fett, så ev. kommande övningar inte ska trasslas till av rost.

När allt var ihopsatt började vi fylla vatten i värmesystemet. Det var tätt :) Nu fylls även varmvattnet och det fungerar också bra.

Tack alla för hjälpen!

Hoppas det är tätt imorgon också...
Skrivet av: Josth
« skrivet: 27 juli 2021, 18:13:22 »

Det var ju fint att det gick att får ut insatsen till slut. Ja det är ventil 49 som man fyller värmesystemet med. Det ser lite olika ut undertill beroende på vilken årsmodell av 310P som det är. Det blir mycket luftning av pannan innan det är klart och det är nog bäst att lufta radiatorerna också någon gång innan vintern. Syre frigörs ur det nya vattnet.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 juli 2021, 18:12:51 »

Det finns en kran/ventil som sitter på rör från KV/ VV, fälj alla rör som du  vet går till värmen, på ett av dom så är det ett tunnare rör som går mellan dom sagde rören och med den så fyller man, den kan sitta i luckan under VP.
Skrivet av: jon_s
« skrivet: 27 juli 2021, 17:50:10 »

Jag har såklart stängt både framledning (kran 44) och returledning (kran 50) innan detta arbete påbörjades.

Jag följde tömningsinstruktionen för pannan och tömde vattenvärmare (kran 83) innan detta påbörjades, men jag tömde inte värmesystemet (kran 51), vilket ledde till att jag fick vattnet som var kvar i tanken i knät, typ, när jag till slut drog ut insatsen ur shunten. Täppte snabbt till med handduk, tanten hämtade ett 50mm rör och med viss möda tömde vi tankdelen av värmesystemet utan att precis allt kom på golvet.

Nu är iaf insaten ute och ska få nya O-ringar med fett.

En sak som inte står i bruxen är hur man återfyller värmesystemet? Görs det via kran 49?

25fOCUS: Det kan möjligen finnas fler fel i anläggningen, men shunten läker uppenbart, så även om det finns fler fel behöver den bytas/tätas.

Foto på insatsen, inklusive improviserat avdragningsverktyg (2mm hålplåt +M5-skruv)

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 juli 2021, 16:04:11 »

En äldre ESBE-ventil. det vita locket har en O-ring mellan sig och huset, det kan ha kalkat ihop och fastnat rätt bra. Sen det med panntryck har inte shunten att göra med, den sitter i systemet bara som en komponent. Det är något annat som är fel, hur lång tid tar det för trycket att sjunka, hur är rören monterade, ingjutna eller i mellangolv, finns det garage med värme, ligger dom rören i plattan. Många frågor som behöver svar. SÅ TA INTE UT KÄGGLAN, allt vatten i systemet kommer att åka ut över dig med fart.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 27 juli 2021, 15:35:11 »

Dra och vicka, skruva i en skruv i axelns gänga ifall du behöver något att dra i med tång. Gärna en annan skruv än den till ställdonet så du inte skadar den. Lite avlagringar som kämpar emot dig.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 27 juli 2021, 13:43:19 »

Jag trodde man byter hela shunthuset, alltså inte bara innehållet i shunthuset? Borde vara ganska lätt att lossa de tre rören när man också kommer åt från sidan.
Skrivet av: jon_s
« skrivet: 27 juli 2021, 13:17:11 »

Har kommit så här långt nu. Någon som vet hur man får ut "paketet" ur mässingshuset? Vågar inte riktigt dra i den vita plastkragen och mässingsaxeln sitter också bra (roterar dock rätt lätt)
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 21 juli 2021, 23:48:10 »

Med tanke på pannans ålder hade jag satsat på laga billigast möjligt. Jag har 3 shuntar av gamla modellen, ingen läcker. Jag tror du löser det med din erfarenhet.
Skrivet av: jon_s
« skrivet: 21 juli 2021, 20:39:46 »

Tack för input!

Skulle man tro att det är en bra ide att köpa hela shunten med tanke på åldern och diskussionen i denna tråd? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68211.0

Har börjat att kolla efter hela shunten till att börja med.

Är väl hyfsat van att meka/fixa allmänt,  men kan väl inte påstå att jag har någon erfarenhet av förbränningsmotorer
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 20 juli 2021, 10:39:01 »

Det finns sannolikt packningssats att köpa fortfarande. Kika ESBE's hemsida.

Om du har grejat lite med förbränningsmotorer eller liknande så kan det vara lätt att laga själv befintligt.
Det går sannolikt att montera O-ringar från universalsortiment. Putsa med stålborse och smörj med silikonfett och ihop igen.

Ditt ställdon behöver inte bytas förrän den är sönder.

Demontering av ställdon
Bakom locket på handratten är en stor spårskruv, i handratten, använd så stor mejsel som möjligt.
Sen är ställdonet bara att rycka loss från axeln, rakt ut.

Sen finns 2 eller 4 skruvar som ska bort, sen bör du kunna rycka ut "problemet" så du har det i handen egentligen utan att behöva skruva loss själva shunthuset från värmepumpen.

---

Komplett shunt brukar gå köpa på tradera för 200 kr hem. Alla 230V, 120 sekunder gångtid och med 3 kablar fungerar (3-punkt). Den nyare ARA 661 med facelift passar också om den är komplett. Inget tätningsmaterial behövs för byta shunthus.
Skrivet av: jon_s
« skrivet: 20 juli 2021, 10:15:48 »

Hej!
Vi har en NIBE 310P fighter installerad 1998, ny kompressor 2007.

Sedan ett tag har den börjat tappa tryck till 0. Processen gick tidigare saktare, men nu håller trycket bara att par timmar och något måste göras. På länkad film kan man tydligt se vart läckaget finns.

https://youtube.com/shorts/988unh4Qb-U

Vad jag kan se på dokumentationen är detta "shuntmotor med handratt". Är detta något man kan byta till rimlig kostnad? Gör gärna jobbet själv.

Är det troligt att läckaget är ett följdfel från något annat problem, dvs kommer en ny "shuntmotor med handratt" sannolikt att paja också?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!