Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Färsking  (läst 7667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Färsking
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2008, 10:57:44 »
Likaså färsking. Installerade klart idag 107 + eco el 1550. Hoppas också att mina "kakor" är rätt placerade. Många frågetecken:
Ska även cirkpumpen till utedelen stanna då kompressor och fläkt stannar?
Varför går fläkten enbart på högvarv då den går. vilket är sällan? :-\

Tacksam för svar.......

Hej
Fläkten går ner på halv fart, när utetemperaturen blir över 10ºC. Cirkulationspumpen (laddpumpen) går hela tiden om det är köldgrader ute, annars stannar den när kompressorn stannar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad wojo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Färsking
« Svar #16 skrivet: 19 januari 2008, 23:53:54 »
Tack för svaren!
Det känns mycket bättre nu då jag fått svaren av er! Thumbsup
Ska montera en radiator till, sedan skall jag försöka ställa in systemet. Lär återkomma i detta forum. 8)

CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 installerat 080118  Bor i Nynäshamn 150 m2  byggt 1963 orginalisolering.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Färsking
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2008, 20:21:53 »
Jepp, sätter du den efter EcoEl så sitter det en shunt mellan EcoAir och volymförstoraren, där gör den tyvärr inte så stor nytta.

Sätter du den mellan EcoAir och EcoEl så gör den nytta som volymförstorare, jag skulle i så fall sätta den på retur från EcoEl till EcoAir så volymtanken får så kallt vatten som möjligt. Sen skulle jag mata in i från EcoEl i botten och till EcoAir i toppen.

Intressant upplägg, men hur pÃ¥verkar detta skiktningen i EcoEl (och driften)? Kan inte evt skiktning i volymtanken ställa till det? Jag tänker mest pÃ¥ när det är ett par plusgrader och cirkpumpen EcoAir-EcoEl inte arbetar kontinuerligt. DÃ¥ skulle det skiktas i volymstanken, och sÃ¥ fort pumpen startar igen kommer det in hyfsat varmt vatten i EcoEl. Med lite otur kanske dÃ¥ VP stannar direkt igen, tempkravet är ju uppnÃ¥tt. Bara ett resonemang, jag vet inte om jag har rätt eller fel...  Sc:,h

En fotnot i sammanhanget är att jag har ställt en fråga till om man kan använda EcoTank som volymsförstorare till EcoEl på nån vänster (på vintern, när solpanelerna inte gör så mycket nytta). Inget svar trots påstötning dock. Trist.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Färsking
« Svar #18 skrivet: 22 januari 2008, 08:03:39 »
Jepp, sätter du den efter EcoEl så sitter det en shunt mellan EcoAir och volymförstoraren, där gör den tyvärr inte så stor nytta.

Sätter du den mellan EcoAir och EcoEl så gör den nytta som volymförstorare, jag skulle i så fall sätta den på retur från EcoEl till EcoAir så volymtanken får så kallt vatten som möjligt. Sen skulle jag mata in i från EcoEl i botten och till EcoAir i toppen.

Intressant upplägg, men hur pÃ¥verkar detta skiktningen i EcoEl (och driften)? Kan inte evt skiktning i volymtanken ställa till det? Jag tänker mest pÃ¥ när det är ett par plusgrader och cirkpumpen EcoAir-EcoEl inte arbetar kontinuerligt. DÃ¥ skulle det skiktas i volymstanken, och sÃ¥ fort pumpen startar igen kommer det in hyfsat varmt vatten i EcoEl. Med lite otur kanske dÃ¥ VP stannar direkt igen, tempkravet är ju uppnÃ¥tt. Bara ett resonemang, jag vet inte om jag har rätt eller fel...  Sc:,h

Nu vet jag inte vilken tempgivare som styr start/stopp av VP:n men jag misstänker att det är den som sitter i botten pÃ¥ EcoEl, sÃ¥ om skiktnigen funkar i EcoEl sÃ¥ borde det inte vara nÃ¥got problem.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Färsking
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2008, 20:19:50 »
Jepp, sätter du den efter EcoEl så sitter det en shunt mellan EcoAir och volymförstoraren, där gör den tyvärr inte så stor nytta.

Sätter du den mellan EcoAir och EcoEl så gör den nytta som volymförstorare, jag skulle i så fall sätta den på retur från EcoEl till EcoAir så volymtanken får så kallt vatten som möjligt. Sen skulle jag mata in i från EcoEl i botten och till EcoAir i toppen.

Intressant upplägg, men hur pÃ¥verkar detta skiktningen i EcoEl (och driften)? Kan inte evt skiktning i volymtanken ställa till det? Jag tänker mest pÃ¥ när det är ett par plusgrader och cirkpumpen EcoAir-EcoEl inte arbetar kontinuerligt. DÃ¥ skulle det skiktas i volymstanken, och sÃ¥ fort pumpen startar igen kommer det in hyfsat varmt vatten i EcoEl. Med lite otur kanske dÃ¥ VP stannar direkt igen, tempkravet är ju uppnÃ¥tt. Bara ett resonemang, jag vet inte om jag har rätt eller fel...  Sc:,h

Nu vet jag inte vilken tempgivare som styr start/stopp av VP:n men jag misstänker att det är den som sitter i botten pÃ¥ EcoEl, sÃ¥ om skiktnigen funkar i EcoEl sÃ¥ borde det inte vara nÃ¥got problem.  :-\

Jag ser nu att jag läste lite fel igÃ¥r! Fick av nÃ¥gon anledning för mig att det stod "pÃ¥ retur till EcoEl frÃ¥n EcoAir". Tvärtom alltsÃ¥!  :-[

För att förtydliga: jag skulle skrivit "En fotnot i sammanhanget är att jag har ställt en fråga till CTC om man kan använda EcoTank som volymsförstorare till EcoEl på nån vänster (på vintern, när solpanelerna inte gör så mycket nytta). Inget svar trots påstötning dock. Trist."

Men grundproblemet med EcoEl + EcoAir sett ur volymsförstorarsynpunkt är väl just att cirkpumpen inte alltid arbetar. Själva pannan laddas alltså ur precis lika fort ändå. Om cirkpump går kontinuerligt är den en annan femma naturligtvis. En variant hade förvisso varit om även volymsförstoraren hade slingor för VV. Då körs KV in genom förstoraren istället, sedan genom EcoEl och det finns gott om VV för fem pers! Helt utan att fuska med separat VVB med elpatron.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Janne.J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Färsking
« Svar #20 skrivet: 29 maj 2008, 09:46:25 »
6 mÃ¥nader har gÃ¥tt...inga problem ännu = skitnöjd  :)
jag har inte gjort något mer änn att jag justerat inn elementen i huset till ett behagligt värde..
allt sköter sig självt och hÃ¥ller sig inom kalkylen  Thumbsup

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Färsking
« Svar #21 skrivet: 29 maj 2008, 16:20:23 »
Enligt alla experter här,så ska alla element stå på max,förutom i sovrum där du kanske vill ha lite kallare..
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!