Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Injustering Thermia Villa 75 + innegivare + dÃ¥lig värme i källare  (läst 12157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Efter har läst forumet så har jag kunnat börjat justera in min Thermia Villa75 så den inte går hela tiden samt ger fel retur. Men nu till nya frågor för att optimera min värmeanläggning ännu mer (flera frågor)

1: Fick rådet att sänka hastigheten på CP för att få upp min returtemp för att få en diff runt 8grader. Nu ligger den kring 8grader hela tiden men i några få element så hörs det ett irreterande tjutande ljud framför allt i det stora elementet i hobbyrummet i källaren. Detta försvinner ifall man höjer CP till 2:an men då blir får man bara en diff 5-6grader. Vinner man något på att ha den på 8 istället för 5-6grader?
2: Mitt hus är i 3 plan (se bifogade planritningar). Nu styrs värmen enbart av en utgivare som sitter placerade i norr. När solen lyser in blir det varmt inne på entreplanet och övervåning, därför funderar jag på en innegivare.
2a: Vart kan man få tag i en innegivare till Thermia Villa 75? Finns det trådlösa varianter?
2b: Vart bör den placeras om man ser till min planritningar, verkar föreslagen plats vettig?
2c: Rädd att det kan sänka tempen ännu mer i källaren, vad tror ni?
3: Har svårt att få upp värmen i källaren. ligger på ca 18-19grader medan övriga plan ligger på minst 20-21 grad. Om man ser på planritningen så är det väldigt lite värmekällor i förhållande till ytan samt att de är ett 70-tals hus med lite isolering i plattan. Nu finns det bara 3 radiatorer samt vattenburen golvvärme i gillestugan vilket inte ger mycket värme.
3a: Skall man byta ut befintliga enkla panelradiatorer till nya eller skall man enbart komplettera med fler? Gillestugan har jag tänkt sätta in radiatorer istället när jag renoverar upp den pga av lite isolering i plattan. Nu försvinner den mesta värmen neråt.
3b: Kan man komplettera med fler utan ställa till det för hela värmesystemet, eller vad kan man få problem med?
3c: Vart bör man komplettera, nytt i hobbyrummet ,2 st nya större i gillestugan, nytt i källargången samt ett likadant utanför pannrummet samt något mindre i pannrummet?
3d: Hur bör man räkna på vilken storlek av radiatorerna jag behöver samt spelar det någon roll vilket märke man kör med, några tips?
4: I dagsläget är det alldeles för varmt i sovrummet på entreplan, är det då att plocka bort termostaten samt packboxen(danfoss) och justera stänga ventilen mer. Behövs det något specialverktyg för det?

Se bifogade planritningar för att se placeringen av dagens radiatorer.

Tacksam för all input så man kan få sänkt sin förbrukning ännu mer samt fått upp värmen i källaren=)

MVH
Pär

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En fråga till som jag missade;)
Om jag vill kontrollera element att de inte är strypna. är det då köra med ir-termometer på in/utgående rör. Jag tror inget är ett problem men vill ändå dubbelkolla.

Med vänlig hälsning,
Pär

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det borde funka. Mät när den har gjort husvärme en liten stund och sätt nån matt tejp på rören eftersom IR-termometrar visar fel om man mäter på blank metall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Purjo- du kanske har svar på mina andra frågor med?;)
/Pär

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Det är nog ganska lite skillnad mellan 8 och 5-6 °C tror jag.
2-3. Jag skulle sätta den på en innervägg i trapphallen på 2:a våningen. Det kan bli lite kallare i källaren enligt min erfarenhet, jag kör med komfortgolvvärme i sovrummen nere.
4. Mina Danfoss-ventilen kan jag justera med en liten metallring, men det finns säkert äldre modeller som kräver nån form av specialverktyg.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej! Tänk på det här med källare att skulle du ha runt 20 °C i källaren så kanske du måste öka på kurvan en del.Vi brukar rekommendera en som kostar 995+moms men display och den kan du köpa hos ÅF för thermia.Sedan vet jag inte hur det kommer fungera med 3-plan? och köra med innegivare men det är bara prova.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
För att få varmare i källaren måste du antingen sätta upp fler radiatorer eller höja kurvan.

Fler radiatorer kostar i investering.
Att höja kurvan kostar i högre energiförbrukning.
Räkna med att du behöver höja kurvan mad ca 3 grader för att få lagom varmt, det kostar ca 9% i ökad energiförbrukning på värmepumpen.
Om din värmepump idag förburkar 7000 kWh/år så skulle det innebära ca 630 kWh/år i högre förbrukning.
Du måste även strypa flödet över alla radiatorer på markplan och vinden om du ökar kurvan.

Det tjutande ljudet i radiatorn kanske försvinne om du justerar om grundflödet över den radiatorn bara en liten aning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tack för svar.
Rickard: Jag kommer sätta in radiatorer frågan är bara hur många och hur stora. Vill inte höja kurvan mer utan meningen är att kunna sänka den mer framöver.
Något förslag på placering av innegivare? I dagsläget har jag inte termostater på de flesta element i entreplan då dessa varit gamla och kärvat. Så antingen blir det innegivare eller så får man skaffa termostaterKan man få problem om man adderar massa fler radiatorer i systemet, dvs med flöden å så?

Måle10: Behöver inte ha 20grader i källan men något varmare än vad jag har nu. Har du någon länk till den givare du menar. Det är inte en givare för de nyare värmepumpar du menar eller?Antingen får ja skaffa innegivare eller flera termostater till entreplan då de inte sitter där några nu.

Carl N: Menar du på övre plan precis vid trappan? Eller menar du där jag föreslog på ritningen? Man kanske skall få till värme i källaren först med addering av element innan man ger sig på innegivare? Dock måste jag då skaffa termostater då det blir väldigt varmt annars på entreplan.

Justering element, Då kör jag bara med IR-termometer och försöker ställa in alla element så de har en diff på mellan 5-10grader mellan in/utgående. Sen får man småjustera beroende om det är för varmt eller för kallt sedan? Korrekt?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Svårt att säga exakt hur mycket större/fler radiatorer du behöver i källaren, men egentligen är det bäst om du har så mycket radiatorer i källaren att det är där termostaterna behövs...

För maximal besparing skall rumsgivaren som kopplas till värmepumpen sitta i markplan, i ett av rummen som värms av solen, dock inte i direkt solljus.
Tanken bakom detta är att du inte skall behöva strypa bort flöde när energibehovet är litet, då har värmepumpen redan halvtaskiga driftförutsättningar med korta gångtider, och om du då dessutom stryper bort flöde så blir starterna fler, temperaturen i systemet stiger snabbare och du får sämre COP än om värmepumpen för arbeta mot hela vattenvolymen.

Nackdelen med att sätta rumsgivaren i ett solvärmt rum kan bli att det blir svalt i källaren och i rum som ligger på husets skuggsida.
På skuggsidan ligger ofta sovrum, och de vill de flesta ha lite svala, speciellt när solen börjar steka i rum som vetter mot söder.
Man skall dessutom ha i åtanke att det ofta blir MYCKET varmare i solvärmda rum än man vill ha, redan tidigt på våren, och dessa rum värmer i sin tur andra rum på samma våning.

Största utmaningen när man har värmepump är alltid källaren, och i princip skulle jag vilja påstå att det nog lönar sig att först och främst se till att man har tillräcklig radiatoreffekt i källaren under den normala uppvärmningssäsongen, gärna lite överkapacitet så att termostater får strypa i källaren när det är som kallast ute.

Sommartid kommer du troligen aldrig att få tillräckligt varmt i källaren, eller i vart fall inte höst/vår, för då stoppar ju värmepumpen helt.

Ett par elradiatorer som komplement i de rum i källaren där man verkligen vill ha full komforttemperatur kan vara en väl så bra lösning som att låta värmepumpen arbeta mot enbart några få radiatorer.

En annan lösning är att sätta in en arbetstank som gör att värmepumpen har vettig volym att arbeta mot även när bara ett fåtal rum i källaren behöver värme.

Rent generellt kan man väl säga att arbetstank och termostater passar allra bäst i hus just som ditt som är byggt i tre plan, det är väldigt svårt att få till bra värme på alla våningar och under alla årstider med en enda centralt placerad rumsgivare.
Placerar du rumsgivaren i det kallaste rummet så kommer alla andra termostater att strypa och du riskerar ta knäcken på kompressorn flera år i förtid p.g.a. många starter och korta driftstider.

Dock, min erfarenhet av att placera rumsgivaren på en plats som värms av solen är att det är väldigt få dagar/år som man upplver att det är "för kallt" i övriga delar av huset.
Ofta värmer som sagt solen de solutsatta rummen till 25-30 grader mitt på dagen och hela eftermiddan, och denna övertemperatur värmer sedan övriga rum till önskad nivå.
Dock med undantag av källaren.
 
« Senast ändrad: 13 mars 2015, 07:08:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl N: Menar du på övre plan precis vid trappan? Eller menar du där jag föreslog på ritningen? Man kanske skall få till värme i källaren först med addering av element innan man ger sig på innegivare? Dock måste jag då skaffa termostater då det blir väldigt varmt annars på entreplan.

Hej!
Jag kollade inte så noga på ritningarna först, men din placering ser bra ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar.
Skall se till att försöka få hem en innegivare. Dock måste jag nog gå över hela systemet. Får se om det blir installera lite radiatorer till sommaren.

Har ett element i sovrummet på entréplan som blir väldigt varmt vilket är långt ifrån önskvärt i ett sovrum som redan ligger på söder sidan.
Har inte mätt upp temp på det ännu men antar man får möta upp det och skapa en diff första på 5-10grader för att sedan se hur varmt det blir och dra ner det tills det blir behagligt i sovrummet.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det någon som har erfarnhet av Thermias inomhusgivarlösning.
Vad jag förstått så kan välja mellan 0-4 gällande vilken påverkan inomhusgivaren skall ha och på så sätt sänka framledningstemperaturen.
Men tex om solen lyst in mycket och säg man har ca 23-24 grader inne så vill man inte att värmen skall behöva gå igång men om jag fattat det rätt så kommer den ändå starta värma men bara till en lägre framledningstemp?
Är detta korrekt uppfattat?

Kommer man isåfall spara mycket på att sätta en inomhusgivare? Förstår ju att man får jämnare tempreglering men om man ser till energiförbrukning.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, det är nog främst en komforthöjande åtgärd.
Ibland kommer innegivaren att minska energiförbrukningen, och ibland kommer den att gasa på, t.ex. om det är mulet, fuktigt och blåsigt ute så kan det kanske bli lite kallare än önskat inne om man kör utan innegivare.

Dessutom är ju ett faktum att man ofta oavsett innegivare eller ej måste vädra om man har rum i söderläge, redan tidigt på våren.
Trots att jag bor i Piteåtrakten så har vi redan vädrat en hel del för att få drägligt i vardagsrummet, som lätt blir 27 grader varmt en solig dag, redan vid denna årstid.

Å andra sidan, innegivaren har effekt på driften, vi har haft varma soliga dagar nu i över en vecka, och nu börjar det kännas rätt kallt i garage och förrådsdel som har väldigt små och få fönster där solen kan värma - vilket bevisar att värmepumpen gått avsevärt mindre än den annars skulle gjort.
Rummen i övriga huset har fått tillräcklig (mer än nog) värme från det 27 grader varma vardagsrummet trots att värmepumpen stått still långa perioder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hej,
en liten annan fråga. Trycket har gått upp väldigt mycket på någon dag. har legat stabilt på ca 0,8 men nu gått upp precis under 1,5. Så jag sänkte den till ca 1.
Vet ju att det kan variera än del med temperaturen men eftersom temperaturen har varit ungefär den samma hela tiden så känns det konstigt, eller?

MVH
Pär

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du talar om trycket i expansionskärlet så tyder det på nåt fel.
Troligen trasig gummiblåsa, men det kan även vara för lite luft i blåsan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorry. Är expansionskärlet.
Kan man på något sätt verifiera detta? Kan inte vara luftfickor eller liknande eller som gjort det?
Skall man då öka trycket igen eftersom jag drog ner det för säkerhets skull

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Slog mig nu att jag tyckte det var kallare än normalt imorse.
Kan det vara så nu att trycket är för lågt att det inte orkar bli en tillräcklig cirkulation upp på övre och entréplan. För om trycket egentligen legat på 0,8 även om den visar 1,5? Kanske är helt ute och cyklar. ;)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om trycket varierar mycket så är det troligen expansionskärlet som inte funkar.

Men om det bara ökar hela tiden är det nått annat.
Det kan vara påfyllnadsventilen som läker genom, dra åt den lite mer.
I sämsta fall är det en läcka i varmvattenberedaren så att tappvatten trycks in i värmesystemet där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej trycket ser ut att öka.
Om man öppnar den vita skruven är det då mening att man skall få ut vatten där också?
Sen påfylningsventilen är kopplad på varmvattnet vilket vi diskuterat tidigare. Då jag hade en liten läcka så har påfylningsventilen blivit använd och kanske därmed börjar läcka efter det?

Om nu trycket bara ökar kan man då utesluta expansionskärlet är kasst?
Är det enkelt att byta expansionskärlet själv. Blir att tömma hela systemet eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är väl den blå du tappar ut vattnet på, den vita vete 17 vad det är?
Jag tror expansionskärlet är OK om trycket bara ökar, det är nått annat, men om det är påfyllnadsventilen eller varmvattenberedaren vet jag inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den blå var övertrycksventilen sen den vita bara en plugg för att tappa ut vattnet.
Läst lite mer om det och en del har testat att stänga av inkommande vatten för att se om de kommer via vvb eller påfyllnadsventilen. Men eftersom min ventil är kopplad till varmvattnet kan man ta verkligen dra slutsatser kring detta? Har något annat förslag för att försöka ringa in problemet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Men eftersom min ventil är kopplad till varmvattnet kan man ta verkligen dra slutsatser kring detta?

Om du stänger av bara inkommande varmvatten så kan du kolla, det ska sitta en avstängning före varmvattenberedaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns en avstängning för inkommande kallvatten till värmepumpen/vvb. Samt en på utgående varmvatten sen den ev krånglande ventil som går mellan varmvattnet och värmesystemet.
Om man stänger av inkommande vatten så blir det inget tryck och varmvatten kommer i kranarna men i och med påfyllnadsventilen är kopplad på varmvattnet så kan man väl inte veta om det är ventilen eller beredaren som läcker eller tänker jag fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tänkte inte pÃ¥ det...  SkämspÃ¥dig
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då blir det väl att byta ventilen och koppla in den på kallvattnet som det skall vara kopplad och hoppas på det bästa.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om påfyllnaden av värmevatten sker med varm eller kallvatten har ingen betydelse.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I detta fallet hade det underlättat om den var kopplad på kall. Då hade man kunnat sett om det är ventilen eller beredaren som är problemet.
Har ännu inte hunnit få hit någon för byte av ventil.
Men märker när man förbrukar mycket varmvatten(bad/dusch) så ökar trycket snabbare/oftare och säkerhetsventilen går in och släpper ut vatten.
Hoppas det kommer via ventilen.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Det är helt normalt att det kommer lite vatten från säkerhetsventilen efter en vv körning, alltså säkerhrtsventilen på inkommande vatten.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
efter mycket om och men så har vi fått tid att byta påfyllnadsventilen. Men trycket verkar fortfarande öka. dvs ca 0,7bar på 1vecka beroende på hur man förbrukar varmvatten.
Är det då varmvattenberedaren som läcker eller kan det vara någon invändig ventil i värmepumpen som läcker mellan systemen?

Vad blir nästa action?

Tacksam för feedback.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Desvärre finns ingen intern ventil mellan tappvatten och radiatorsystem, sÃ¥ det lutar tyvärr Ã¥t att du har en läcka i VVB.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om inte installatören dragit ihop skvallerrören från säkerhetsventilerna, och dessa läcker emellan på något sätt.
Det kräver dock att röret till avlopp är plugg, eller att man gjort en seriös felkoppling så det aldrig är draget till avlopp.
Ett riktigt långskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Men har du inte bara en massa luft i beredaren?Om beredaren läcker känner du i botten på isoleringen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om det läcker mellan manteln (radiatorkretsen) och tappvarmvattnet så blir inte isoleringen blöt.
Att trycket i radiatorkretsen stiger betyder alltså att det läcker vatten från beredaren till radiatorkrets, inte ut i isoleringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!