Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dags att ersätta vÃ¥r IVT C5  (läst 16132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #15 skrivet: 03 januari 2017, 05:59:18 »
Sen väl anläggningen är uppstartad är det ju normalt inte så mycket som behöver ändras och Thermias och Nibes styr tycker jag är rätt lika fast det finns lite fler inställningar i Nibe. När det tex gäller manualer är ju Thermias usel verkar fortfarande oklart hur man tex kör med arbetstank mot en Thermia vp men det är inget som köparen normalt ska drabbas av om installatören gjort sitt jobb.
[/



Tank med en Thermia
2 givare  aktivera. Buffertank  klart
du köper till extra kortet för  yttre styrning  av CP
Det står i alla manualer som följer med pumpen
Cc
@purjo
Allt står i manualen som lämnas till kunden
Det är ytterst få gånger jag tvingats åka till en kund
Med en Thermia pump . Näst intill allt har gÃ¥tt att ta pÃ¥ telefon 👍
Och den supporten har jag alltid bjudit på
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2017, 06:04:36 »
Ja, men hur ska man kunna bilda sig en uppfattning innan köpet om manualerna bara finns i pappersform och följer med VP'n?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2017, 07:11:35 »
Mmm, det är väl "det" som jag kan ha emot Thermia, de tar genvägar, och förminskar sina kunder.

1. När de började med varvtalsstyrda cirkpumpar så var deras värmepumpar "Varvtalsstyrda" - Många mindre insatta TRODDE att de var det och blev alltså direkt lurade.

2. De säljer bara via påstått utbildade tekniker, jag synar det påståendet.

3. Nu släpper de en inverter som påstås vara på 3-12 kW, men än så länge är det inte någon 3-12 kW, det är en 5-12 kW som i vissa installationer kan ge lägre uteffekt än så. (VI får hoppas att de löser detta.)

4. Dålig tillgång till dokumentation för allmänheten gör att man måste "lita på installatören" i större utsträckning än när det gäller många andra fabrikat.

Känns inte direkt modernt att agera på det sätt de gör i dagens informationssamhälle.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2017, 07:19:21 »
Det är det en ÅF är till för
Va och gjorde jobb i en fastighet där ett ivt center låg
Även i deras lokaler

Där kom folket och dem va riktigt duktiga på sin produkt
Alla frågor som ställdes dem dagarna jag va där besvarades

Jag gör likadant

Allt jag önska veta om tex frugans nya bil
Finns inte heller att läsa om på nätet
Inte har jag hittat det i alla fall

Ã…k till en Ã…F  hämta info 👍
Ring tillverkaren , prata med supporten
Dem kan svara på det mesta
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2017, 07:21:39 »
Jag har aldrig påstått att man inte kan få information.
Bara att det är otidsenligt att agera som Thermia gör.
De behöver anställa en kundkommunikatör centralt i organisationen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2017, 07:47:35 »
Ivt gör Samma sak Rickard
Ska du syna dem med ?

Att en värmepumpstillverkare bygger sina produkter efter
Principen säker drift är 100% rätt

Den är pÃ¥ 3-12 kW  !  Du grundar ditn Ã¥sikt pÃ¥  ett värmesystem
Som inte klarar en envelop körning .
DÃ¥ du inte läst eller monterat en Thermia  Inverter
Undrar jag verkligen vad det är som gör att du har starka negativa
Ã…sikter ?
Rak fråga till dig
Vad är din agenda  ?

Finns inte en fråga som inte en intresserad kund inte skulle kunna få svar på
Och varför skulle dem inte lita på mig tex eller perak eller cougar eller
Lexus eller oraklet  när vi är hos kund
Är det en tekniker i pannrummet  och det finns det massor av förutom dem som hänger här . Det vet du med !
Får du däremot in den avdankade bilsäljare. Tv radiohandlaren
Misslyckade fastighetsmäklaren  ja dÃ¥ är det problem !

Detta är också skrivet tidigare
SÃ¥ länge det inte finns en ruta i  beräknings programmet där det stÃ¥r
Mata in hela VS systemets utformning  är knapptryckarna. Borta
Dem flesta ÅF inom både IVT och Thermia håller hög klass !


Kundkomunikatör ?
Det är vi Ã…F  och kund supporten  som besvarar frÃ¥gor
Och delger information
Hur tillgänglig som helst
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #21 skrivet: 03 januari 2017, 07:55:25 »
Optimum funktion
Hur kan du tycka att någon blir lurad av Thermia / ÅF
PÃ¥ grund av okunskap ?  Ingen människa inte ens du kan allt
Är du lurad då du inte förstår något ?

Ledsen Rickard  det tyckandet förstÃ¥r jag inte
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #22 skrivet: 03 januari 2017, 08:27:50 »
Om man påstår att en värmepump med varvtalsstyrda cirkpumpar är en "Varvtalsstyrd värmepump" och folk köper den för att de vill ha en varvatslsstyrd värmepump så är man lurad.
Och det var inte så att de i sin säljtext eller manualer gjorde klart att det bara var cirkpumparna som var varvtalsstyrda, man fick verkligen gräva för att vara säker på vad som gällde.
Många som skrev här i forumet när det bekom sig var övertygade om att kompressorn var varvtalsstyrd.
Det är att förminska sina kunder, eller medvetet försöka luras.

Samma sak när vi talar om den nya inverter M, säljer man en produkt som skall ge 3-12 kW så skall den också kunna leverera det, även i en anläggning som kanske inte är optimal.
Exempel.

De som bygger nya hus måste ofta vänta med att bygga garage och ekonomidel för att få huset genom slutbesiktningen.
Man köper då en värmepump (inverter) som är överdimensionerad för att den ju ändå har en så pass låg lägsta uteffekt att den bör fungera skapligt även om husets effektbehov bara är 6 kW, volymen är liten och framledningstempen kanske är lite hög innan garaget har byggts något år senare.
Tror jag att folk blir besvikna när dess minsta uteffekt är 5 kW pÃ¥ grund av envelope.  dontknow

Som jag förstår det hela, baserat på den diskussion som varit i forumet gäller detta alla som har behov av låg effekt, men har en värmesystem såp ger "höga temperaturer" redan vid låg effekt.
Rätt mig gärna om jag har fel.

Med kundkommunikatör centralt i organisationen menar jag INTE att Thermia skall ta över information och support direkt mot kund, utan att de behöver någon med en ny strategi som bättre tar hänsyn till de krav som dagens konsumenter har.
Alltså fullödig information på nätet, lätt att hitta och ladda ned alla upptänkliga manualer och dockningsalternativ, mm.
T.ex så borde ju envelope-funktionen beskrivas otroligt väl så att både installatörer, vi här i forumet, och kunder som vill och har förmågan kan avgöra om maskinen passar dem eller inte.
Att förlita sig på "installatörer" i allmänhet är INGET säkert sätt att säkerställa funktion, även om det alldeles säkert finns en viss procent av installatörerna som är i nivå med dig och Cougar så är det ju inte alls så att standarden är så hög rent generellt.
Det är min uppfattning, andra får självklart ha en annan uppfattning.

Min agenda cocacola, det är att vi skall få så bra värmepumpar som möjligt, att det skall finnas så mycket information som möjligt, så lättillgängligt som möjligt, och att konsumenterna skall få adekvat information (inte bli lurade) och så bra priser som möjligt.

Jag har ingen erfarenhet av att installera varken Thermia, CTC, IVT eller något annat märke.
Jag har däremot knappat i ett antal anläggningar, men framförallt är det självklart det jag kunnat läsa mig till som jag tar hänsyn till i mina kommentarer.

Se mig som en journalist som granskar överheten, det behövs någon som gräver i skiten, även om det inte alltid är så glamoröst, man får skit i mängder från de som granskas, och även om man från tid till annan har fel.
Jag har aldrig påstått att jag sitter på den absoluta sanningen, men jag böjer mig inte heller för påståenden som inte kan eller vill bevisas med annat än "lita på oss".
Den tiden är över när det räcker för att övertyga en granskare eller skeptiker.

Jag kräver absolut INTE att du eller Cougar skall förklara eller försvara Thermia, det är väl t.ex en sak som Thermia centralt borde tillse, att det fanns anställd expertis som kunde svara på alla frågor och påståenden i ett forum som detta, eller på andra sajter där deras produkter diskuteras.
DET är att modernt sätt att kommunicera, inte att hänvisa till en ÅF som i bästa fall gått en kurs på några dar och inte alls fått sätta sig in i de djupare frågeställningar som från tid till annan kommer upp.

Daikin här i forumet sköter det t.ex otroligt snyggt mot både sina kunder, och presumtiva kunder.
Med detta sagt så tror jag att det skulle kunna skötas än mer proffsigt om det fanns personal som enbart arbetade med att förbättra kundkommunikationen och supporten online.
En del i detta skulle självklart vara mer fullödiga manualer, som var lättare att hitta.

När det kommer till Thermias och IVT val att ha marknaden uppdelad i monopolliknande strukturer så har jag ingen direkt uppfattning, förutom att jag tror att de skulle sälja MER om de gick ifrån den modellen, det skulle ge bättre konkurrens och det skulle bli billigare för kunden.
Kunderna kunde då dessutom låta sin hus-VVS-are som de har förtroende för att installera valfritt fabrikat.
Men det där är ju självklar en fråga för Thermia och IVT internt, det kan jag inte bestämma, och det är inte säkert att jag har rätt heller.

Thermias maskiner, rent generellt, är enligt mig i nivå med de bästa, men de utmärker sig inte på något sätt som jag ser det i alla fall.

Sen har jag på ett högst personligt plan en förkärlek till Svenska produkter, det känns lite surt att både IVT och Thermia har blivit utländska.
Men det är ju en annan fråga, och något som jag som regel håller för mig själv.
Visste man säkert att en maskin var bättre så skulle absolut inte en prisskillnad på 10 000 - 20 000 vara ett hinder för att rekommendera den pumpen.
Ett problem med IVT:s och Thermias strategi (monopol) är att vi i ett forum som detta aldrig riktigt kan ta ställning till vad det innebär att rekommendera Thermia och/eller IVT då priserna är hemliga.

För egen del innebär det att jag ytterst sällan rekommenderar Thermia och IVT, för jag vill inte rekommendera någon en vara som är "Lika bra" som andra fabrikat, men som har ett hemligt pris.
Det ökar risken att de jag rekommenderar en vara skall bli lurad att betala ett överpris för produkten.
SÅ ser jag på saken i alla fall.
Visste man priserna sÃ¥ kunde man i alla fall göra en seriös kalkyl pÃ¥ de olika fabrikaten, men det kan ju inte göras idag.  dontknow
Inte utan att begära offerter i massor.
www.energioffert.se  ;)
« Senast ändrad: 03 januari 2017, 08:30:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #23 skrivet: 03 januari 2017, 09:06:43 »
Det är ditt tyckande i allt du beskriver
Det innebär inte att det är rätt

Vad är en envelop Rickard
Beskriv den och dess cykler och hur den
Räknar .

Nybyggda hus  skriver du
Ett hus på 150 m2 byggt 2016-17
Hur stor effekt ska den ha Rickard
Knappa 6 vid DUT
du som jag vet vad gradtimmar är
Invertern går som on-off ca 6000 timmar om året
3-12 kW 
Det är felaktigt val av storlek på värmepump !
2 orsaker  okunskap eller projekterings miss

Om kunden absolut vill ha en sån stor Inverter
Finns det tekniker som löser det och anpassar
Installationen

En princip bild är inte facit
Ansvarig installatör har ett funktionsansvar

Sen vet vi ju
Text kan tydligen tolkas hur som helst om man vill
När optimum funktionen kom Rickard
Hur många villa pimpar va frekvensatyrda då
Jag som sak kunnig  inom VVS hÃ¥ller inte med dig
Gällande ditt tolkade av text
När Thermia la in en sån funktion i sitt styr
Allt för att upprätthålla en underkylning i kampen
PÃ¥ högsta  Scop

Ska vi Utala oss negativt om något och
Inte har koll på ämnet bör man nog ställa det som en fråga
Först innan någon målar upp en katastrof bild som inte stämmer
« Senast ändrad: 03 januari 2017, 09:14:12 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #24 skrivet: 03 januari 2017, 09:16:14 »
Ber om ursäkt till trådskaparen
Vi kom OT

Lycka till i valet av värmepump
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #25 skrivet: 03 januari 2017, 09:19:53 »
Men cocacola, jag skriver ju upprepade gånger att jag inte påstår att det jag skriver är rätt, bara att det är vad jag tycker.
Sen är det upp till läsarna att bedöma.
Har jag byggt upp ett förtroende bland de som läser så beror det nog på att jag ofta har rätt, och det ökar ju så att säga chanserna att jag har rätt även i framtiden, även om det inte är självklart.

Envelope är väl som jag fattat det hemligt.
När jag söker info så är det detta jag får upp:
Citera
Dokumentbank | Thermia
www.thermia.se › Kontakt & support
Thermia · Kontakt & support; Current: Dokumentbank. Dokumentbank. Bergvärmepumpar & jordvärmepumpar. Diplomat Inverter. Användarmanual (PDF).
Saknas: envelope

Dessutom, själva det faktum att två kunder som har problem med sina inverter M har lyckats köpa dessa värmepumpar tyder på att systemet med utbildade ÅF inte fungerar.
Ofta är det ju inga dumskallar som projekterar sina system själva och väljer vilken värmepump de vill ha, men kan de inte läsa sig till alla egenheter som finns med en viss pump, i detta fall skydds-förreglingar, så kan de inte fatta välgrundade beslut.
OCH den utbildade Ã…F har i dessa fall inte:
1. Varit tillräckligt komepetent
2. Kunnat stå på sig mot kunden och få honom att välja nåt annat än en Inverter M.

Du har helt rätt i att en 3-12 kW värmepump är fel i ett nytt hus, men efter 2-3 år när kunden byggt 125 m2 "dåligt isolerat" garage och ekonomidel så ligger man inte helt fel med effekten.
Bland de jag känner som byggt nytt så väntar alla med ekonomidelen för att få A-temp genom slutbesiktningen, så detta scenario är ju något som man måste ta hänsyn till i realiteten.

Men visst, jag är förundrad över varför det inte finns en trefas inverter på 1-8 kW, en sådan maskin skulle ta 50% av marknaden på ett kick.
Titta bara på t.ex. Toshibas och LG:s luftvärmepumpar, de producerar värme med så låg lågsta uteffekt som 200-300W och upp till mer än 6 kW uteffekt som mest.
Det borde inte vara ett problem att ta fram en maskin med 1 - 8 kW effekt med så stabila förhållanden som i en bergvärmepump.
Dem skulle t.ex. ha passat trådstartaren utmärkt.
Men Thermias 6 kW on/off är också ett bra alternativ, håll bara koll på priset så du inte köper nåt som är alldeles onödigt högt prissatt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #26 skrivet: 03 januari 2017, 09:31:35 »
Luft -luft värmepumpar
Ring upp dem Rickard och fråga hur länge den ligger på 100%
Hur länge den går på min mm
Rätt övertygad om att deras kompressorer behöver olja dem med

Men här märker du inte det
För värme pumpen jobbar mot en ackumulator tank av luft som är enorm !
driftförutsättningar och se en helhetsbild är en grundförutsättning
Till skapandet av ett väl fungerande VVS system
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #27 skrivet: 03 januari 2017, 09:34:22 »
Om man påstår att en värmepump med varvtalsstyrda cirkpumpar är en "Varvtalsstyrd värmepump" och folk köper den för att de vill ha en varvatslsstyrd värmepump så är man lurad.
Och det var inte så att de i sin säljtext eller manualer gjorde klart att det bara var cirkpumparna som var varvtalsstyrda, man fick verkligen gräva för att vara säker på vad som gällde.

För att fortsätta lite vid sidan av ämnet sÃ¥ gick jag pÃ¥ det när jag första gÃ¥ngen läste broschyren. En annan sak där Thermia har slirat lite pÃ¥ sanningen är den extra värmeväxlare som man kallade underkylare men som egentligen bara var extra kondensoryta. För att den skulle ha gjort skäl för benämningen underkylare skulle det ha krävts en extra värmebärarkrets som kunde utnyttja värmen vid lägre temperatur, förvärmning av ventilationsluft till exempel. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #28 skrivet: 03 januari 2017, 09:58:13 »
Det har jag missat Roland
Har du möjlighet att länka något gällande
Underkylningen ?

Det kan ju va så att valet av växlare
Är avgörande . Du vet det finns lite variation
PÃ¥ dem
Och sen har vi det vanligs problemet
Tolkningen av text
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #29 skrivet: 03 januari 2017, 10:03:20 »
Luft -luft värmepumpar
Ring upp dem Rickard och fråga hur länge den ligger på 100%
Hur länge den går på min mm
Rätt övertygad om att deras kompressorer behöver olja dem med

Men här märker du inte det
För värme pumpen jobbar mot en ackumulator tank av luft som är enorm !
driftförutsättningar och se en helhetsbild är en grundförutsättning
Till skapandet av ett väl fungerande VVS system

Oljeåterföring i ett helhermetiskt platsbyggt aggregat skall inte behöva vara ett problem, och smörjning kan man lösa på många olika sätt.
Se t.ex. hur Yamaha gjort på sin nya 180 HK skotermotor:


Luftvärmepumparna går ju on/off långa tider av året också, så där är ingen skillnad.
Det man kan säga är väl att de som har värmepumpar med lägsta uteffekt 1.5 kW (JA - det finns!) är mer missnöjda än de som har 200-300 W som lägsta uteffekt under de delar av året när behovet är mindre.
Jag ser inga som helst tecken på att Toshibas RAS-modeller eller LG Prestige har fler kompressorhaverier än någon annan.
Har aldrig heller hört någon fråga vrför värmepumpen plötsligt varvar upp (för bättre smörjning).
Så vitt jag vet förekommer det inte, men OM det gör det så har de löst det osynligt för kunden.
Och när vi talar luftvärmepumpar så talar vi om system där det kan vara flera meter rör, och höjdskillnader på flera meter mellan kompressor, förångare och kondensor - som verkligen utmanar oljeåterföring och smörjning av kompressorerna.
Jag TYCKER att det är riktigt dåligt att ingen av de stora bergvärmepumpstillverkarna har tagit fram en trefas värmepump på 1-8 kW, det skulle vara en storsäljare.
Daikin ligger ju närmast idag, men deras är lite väl stor för många moderna hus, 2-13 kW är dock att bra område för lite äldre hus med garage.
Nästa variant borde vara 1-8 kW.
TREFAS!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!