0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det här är intressant.Du skriver att KB in/ut visar samma vid manuell drift utan kompressor.De visar ett delta på 3-5 C med kompressor och manuell drift.De visar +3 och -10 med kompressor och automatisk drift (delta 13 C).I så fall är det nått som krånglar med kretskortet, den drar inte relät för KB-pumpen som den ska.Har du lite tur så kanske en fabriksåterställning hjälper (meny Installation 1A) skriv upp de inställningar du gjort innan.Har du otur så behövs ett nytt styrkort, och det måste köpas via agent, finns ej på nätet.
Nja, knappast, men om elpatronen går in så kan det ju gå mycket mer el.Månaderna innan min gamla värmepumps kompressor skar ihop fullständigt så ökade elförbrukningen succesivt, när motorskyddet började lösa så hade elförbrukningen på kompressorn gått från normalt ca 1.8 kW till över 3 kW, tror t.o.m att jag såg över 4 kW sista gången jag startade värmepumpen.Det som kan öka förbrukningen med 300% är alltså antingen elpatron eller en kompressor som är på sluttampen, eller en kombination.Med lite tur är dina problem bara lågt flöde på KB, vilket ger dålig effekt på kompressorn, vilket i sin tur gör att du behöver eltillskott tidigare än normalt.När det är kallt i November så krävs dessutom mycket energi för att värma huset, det är ingen eller lite snö på marken och taket som hjälper till att isolera, och det finns mycket fukt i husets konstruktion som ska frystorkas bort, vilket kräver energi - det går aldrig så mycket effekt som när det är kallt ute tidigt på säsongen.(Många som kontaktar mig och tror det är nåt fel på anläggningen vid fall som de vi nu ser i norra Sverige i alla fall, men under -20 grader redan i November.)
En sak till. Kan min cirk-pump ha tappat effekt, trots att den snurrar när jag kör den manuellt?
Ser så ut, på nått sätt får den runt lite köldbärare men väldigt dåligt flöde.Du skriver att du rengjort filtret, fick du tillbaka det på rätt sätt och öppnade vantilerna hela vägen runt filtret?Det kan ju vara nått annat som stryper flödet med, men plusgrader på KB in tyder inte på att du fått is i borran som klämmer ihop slangarna.
Ja, filtret är korrekt. Dock är jag högst osäker på alla förbaskade ventiler.. Jag har eventuellt strulat till det där.. Jag ska försöka att förklara hur dessa står i nu läget.Första ventilen, har en sexkantsskalle, ska den vara i öppet läge dvs. så att det flödar ut sprit när jag öppnar skallen eller stängd?Ventil nummer två (Filterball) ska filtret synas när man öppnar sexkantslocket eller ska man bara se ventilkulan?Ventil nummer tre (brinekärlet) ska denna vara öppen eller stängd?Just nu så har jag ventil nummer 1 öppen, ventil nr 2 (filter) öppen i flödesriktning och ventil för brinekärlet har jag öppen...
Sitter vreden rätt är allt som det ska. Man ska se ventilkulan när man öppnar locket, ser man filtret är köldbärarflödet avstängt. Ventil 3 ska vara öppen, i annat fall kan inte expansionskärlet fylla sin funktion.
Du kan rundpumpa bakåt/framåt om du stänger ventilen i mitten, plockar bort nivåkärlet och ansluter en extern pump till de två ventilerna som sitter på var sin sida om filtret.Först rundpumpar du åt ena hållet, och sedan åt det andra. (Kanske flera gånger)Pumpen borde inte behöva vara stor, det är bara luften som finns i langarna mellan borran och värmepumpen som ska avluftas.På något sätt måste du se till att det finns någonstans för luften att ta vägen, t.ex. genom att göra en T-koppling på undersidan av nivåkärlet och ansluta pumpen dit istället, då bör luften åka upp i nivåkärlet.Typ, om du har pumpen på golvet, och ansluter med slangar till den vänstra ventilen, och till en T-koppling som du sätter nedanför nivåkärlet, höjdskillnaden borde göra att all luft avskiljs till nivåkärlet istället för att åka med ned till pumpen som står på golvet.Troligen finns luften primärt mellan den vänstra ventilen och borran om flödesriktningen går från höger till vänster i bild.
Ja.Men jag skulle inte bry mig om det ändå ska dit någon och fixa anläggningen.