Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komma Ã¥t brunn under värmepump Nibe F730  (läst 1225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DJD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komma åt brunn under värmepump Nibe F730
« skrivet: 02 december 2020, 14:36:05 »
Hej
Vi fick för några månader sen en Nibe 730 monterad i vårt grovkök. Den står ovanför en av golvbrunnarna, på samma ställe som tidigare pump stod. Nu verkar dock brunnen täppts igen och med den nya pumen kan jag inte öppna upp enklet nertill som jag kunde på den gamla för att komma åt brunnen för rengöring. Ser att det rinner vatten underifrån och sist så var det för att brunnslocket dammat igen. Jag ser att det är ett skydd nertill som är fastskruvat, men innan jag börjar skruva i det tänkte jag kolla om någon av er vet om det sen är tillräckligt med utrymme när den är borttagen för att komma åt brunnen? Vet liksom inte hur det ser ut nertill och bakom skyddet. Tips någon?


Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komma åt brunn under värmepump Nibe F730
« Svar #1 skrivet: 02 december 2020, 14:41:46 »
På F370 får man skruva loss hela frontplåten. Man kommer ändå inte åt särskilt bra pga de fyra slangarna för värmebäraren och tillopp vatten. Tycker att det är jäkla dumt att man inte som standard installerar pumpen på förhöjningsfoten som är tillbehör så man lätt kan genomföra denna typ av service. Och så slipper det bli som på vår pump där ena slangen är lite för lång så den legat på golvet i fukt varpå skyddshöljet rostat sönder.

Hoppas det hjälper.

// Jonas


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Komma åt brunn under värmepump Nibe F730
« Svar #2 skrivet: 02 december 2020, 15:56:19 »
Ta bort fronten och högra sidoplåten om du har möjlighet, då får du fanska bra med plats, de sitter med 2 skruvar var, torx 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!