Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av Plattvärmeväxlare, rör till solfÃ¥ngare  (läst 9462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kbyskog

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Terjärv (Österbotten / Finland)
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Har nyss beställt solfångarpaket med 40 Heat pipe rör och funderar över dimensioneringen av plattvärmeväxlaren, kommer senare att utöka med ca.40-80 rör till beroende på vilken effekt jag får. Planen är att få gratis vv och uppvärmning under sommarhalvåret. Nu förbrukar Vp i medeltal 13kw/dygn till vv och värme (Natt temp -5, dag +5 )

hittade flera olika modeller av värmeväxlare
12kW (12 plattor),
20kW (20 plattor),
30kW (30 plattor),
50kW (50 plattor)
98kW (30 plattor), Vilken vore att föredra av dessa, lönar det sej att överdimensionera värmeväxlaren för att få ut mera effekt?

Sedan funderade jag också över om 16mm rör räcker mellan solfångare (Max 80 rör) och värmeväxlare eller vore det bättre med 20mm rör?

Vore tacksam för hjälp av dimensionering av systemet
Bor i ett 183 m² enplanshus -09 med fru och en liten dotter. 
Husvärme: CTC Ecoheat 10,5 kw V3, 185m borrhål + 40 rörs Heatpipe solfångare.
6x100w solpaneler + Soladin 600 Grid-tie inverter.
Isolerat garage pÃ¥ 63 m². 
Garageuppvärmning: Ultimatemarket Basic 13 luftvärmepump.

Totalförbrukning 2009: 12207kwh
Totalförbrukning 2010: 11461kwh

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Det är en avvägning mellan pris och prestanda. Det beror också på vilka flöde du tänker köra med vid olika effekt.
Jag har Sfinx lilla på 22 plattor (0,28m2 om jag inte minns fel). Jag tappar ca 5º mellan primär och sekundär vid 3kW och 3-400l/min. Högre flöde eller större vvx ger lägre tapp och därmed något lägre temp i solfångarna. Jag skulle vilja ha större vvx för att kunna köra lägre flöde och få något effektivare solfångare men jag skulle inte vilja betala mer.

Svårt att råda dig men den största är nog för dyr och den minsta för liten. Hoppas det hjälper dig lite iaf!

Vill du läsa på lite teori så finns en hel del på wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger#Plate_heat_exchanger

När det gäller rören så tror jag 16 räcker långt men det beror också på hur långa rör du ska ha och vilket flöde du önskar.

mvh
« Senast ändrad: 21 april 2009, 10:52:06 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
Du vinner inget pÃ¥ att snÃ¥la med rören, egentligen sÃ¥ är rören plattformen för systemet. Med 22 mm koppar sÃ¥ är du mera flexibel och kan variera paneler och vvx genom tiden när du bygger till. När jag planerade sÃ¥ var det 15 - 18 - 22 mm rör som var alternativ, 15 är egentligen inte ett alternativ ens, 18 är i dag ett udda mÃ¥tt varpÃ¥ prisskillnaden mellan 18 och 22 är nästan obefintlig i helheten. 

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle dra med 22mm kopparrör om jag visste att jag skulle bygga ut, så man har fler
än 1st solfångare.

Hemma hos mina föräldrar ska jag montera 1st vakuumsolfångare mot
en VVB på runt 275-300L och där tänker jag dra med 15mm kopparrör eftersom jag vet
att det enbart kommer bli en solfångare för tanken blir för liten om man har flera.



///Anders

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Hej

15mm duger gott till 2-3 30rörs fångare om du inte har så långa rör annars så satsa på 22mm

plattisen köp stor å styr den med termostat så funkar det fint,tror min är på 10kw
å den räcker gott till 60rör gissar att den lätt klarar 90-120 rör med...
styr du inte plattisen med termostat så kommer du ganska säkert att få on/off gång på ditt system....

det handlar lite om att man har tankvatten som går att kyla med..har du bra skicktning i tanken å vatten att kyla med gissar jag på att en 10kw plattis räcker väldigt länge även om du brassar på med 120 rör.



« Senast ändrad: 22 april 2009, 07:03:57 av Dr Chun-Lan »

Utloggad kbyskog

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Terjärv (Österbotten / Finland)
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
AvstÃ¥ndet till solfÃ¥ngarna är ca.10 meter inte mera. Försöker bygga ett budget system men det blir inte lätt dÃ¥ alla rör, vvx verkar vara sÃ¥ dyra..  ???
Detta projekt är nog mest som hobby men det vore kul att se att det skulle ge nåt.
Kommer att ha max 80 rör på detta ställe dit jag drar denna kulvert så kanske 16mm rör skulle duga då, vill ju inte betala extra i onödan. Den 30 kW vvx skulle jag få ganska förmånligt så det lutar nog lite ditåt.
Har tänkt koppla in det enligt bifogad kopplingschema till en början, men bara ekonomin tillåter så köper jag flere rör och kopplar till en 300 liters volymförstorare.
Ecoheats vattentank är endast 223 liter, tror ni man skulle klara sej utan att dumpa värmen i bergshÃ¥let eller tror ni att tanken kommer att bli för varm?   Skulle i sÃ¥ fall klara mej utan en extra vvx, pump, motorventil..
Bor i ett 183 m² enplanshus -09 med fru och en liten dotter. 
Husvärme: CTC Ecoheat 10,5 kw V3, 185m borrhål + 40 rörs Heatpipe solfångare.
6x100w solpaneler + Soladin 600 Grid-tie inverter.
Isolerat garage pÃ¥ 63 m². 
Garageuppvärmning: Ultimatemarket Basic 13 luftvärmepump.

Totalförbrukning 2009: 12207kwh
Totalförbrukning 2010: 11461kwh

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
Detta projekt är nog mest som hobby men det vore kul att se att det skulle ge nåt.

Det är lika mycket jobb att bygga ett system som inte ger något som ett bra system. Så om du inte tänker bygga ett system som ger något så varför bygga över huvud taget. Sätt pengarna på en motorcykel i stället så kan du åka båge när solen lyser.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad kbyskog

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Terjärv (Österbotten / Finland)
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Detta projekt är nog mest som hobby men det vore kul att se att det skulle ge nåt.

Det är lika mycket jobb att bygga ett system som inte ger något som ett bra system. Så om du inte tänker bygga ett system som ger något så varför bygga över huvud taget. Sätt pengarna på en motorcykel i stället så kan du åka båge när solen lyser.

Jörgen  8)

Hade jag velat ha en motorcyckel hade jag väl redan köpt en   *roflmao*    Har redan tvÃ¥ hobbybilar som jag kan köra med när solen lyser  Thumbsup
Att det är lika mycket jobb förstÃ¥r jag väl, arbete = 0€ 
Försöker bygga ett så billigt system som möjligt då jag kommer att bygga om systemet i olika omgångar, detta är en hobby för mej så jag kommer inte att investera flera tusen euro för att få de sista Kw ur systemet, det finns ingen lönsamhet i det.
Jag köpte solfångarsystemet direkt från Kina för att få ner kostnaderna. Skulle ha betalat 2 - 3 ggr så mycket om jag hade köpt prylarna i Finland eller Sverige och systemet hade ändå blivit detsamma..
Bor i ett 183 m² enplanshus -09 med fru och en liten dotter. 
Husvärme: CTC Ecoheat 10,5 kw V3, 185m borrhål + 40 rörs Heatpipe solfångare.
6x100w solpaneler + Soladin 600 Grid-tie inverter.
Isolerat garage pÃ¥ 63 m². 
Garageuppvärmning: Ultimatemarket Basic 13 luftvärmepump.

Totalförbrukning 2009: 12207kwh
Totalförbrukning 2010: 11461kwh

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
Jo, helt klart det är dina pengar.

Jag är nog lite tokig på mitt sätt för när jag kommer igång med något så sparar jag inte på krutet ^-^

Skulle jag ha alla pengar kvar som jag skjutit bort i ammunition sÃ¥ skulle jag nog köpa ett komplett Sfinx system med pump och solpanel. Fast metallpriset gott i botten sÃ¥ stiger krutet hela tiden  >:(

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!