Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.  (läst 9765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #15 skrivet: 02 maj 2020, 13:46:15 »
Är det bara värmepumpen du tänker ansluta till tanken?

Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #16 skrivet: 02 maj 2020, 14:16:40 »
Ja det har redan värmekretsar anslutna, pumpbyte i fråga, jag tänkte om Daikin har ett "buffertank" -alternativ.

Kan GEO 3 ladda tanken med värmekurva via en temp givare i tanken?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #17 skrivet: 02 maj 2020, 17:26:05 »
Då är det bara att ansluta värmepumpen till tanken, helst på anslutningar där inget annat är anslutet.

Värmepumpen har framledningsgivare inbyggd i pumpen, varför det inte behövs någon givare i tanken.

När effektbehovet är lägre än min-effekt testar den av temperaturen i tanken var 5:e minut, genom att starta cirkpumpen. Den funktionen kan ersättas med en rumstermostat modell on/off, som då endast startar upp cirkpump/värmedrift när termostaten kallar på värme.


Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #18 skrivet: 02 maj 2020, 17:49:40 »
Då är det bara att ansluta värmepumpen till tanken, helst på anslutningar där inget annat är anslutet.

Värmepumpen har framledningsgivare inbyggd i pumpen, varför det inte behövs någon givare i tanken.

När effektbehovet är lägre än min-effekt **testar den av temperaturen i tanken var 5:e minut, genom att starta cirkpumpen. Den funktionen kan ersättas med en rumstermostat modell on/off, som då endast startar upp cirkpump/värmedrift när termostaten kallar på värme.
Den funtionen ** har jag inte set någonstans... vart är den beskriven?
Hur länge den snurrar?
Där är okså andra energi som är anslutat till buffer tank, så det blandar vattnet i buffer tank men kanske inte så mycket... därför en tempgivare kunde vara bätre.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #19 skrivet: 02 maj 2020, 18:10:04 »

Då missförstod jag dig, när du svarade på min fråga angående om det endast var värmepumpen som skulle anslutas till tanken.

Då är det alltså även andra värmekällor anslutna till samma tank, vilket gör det hela lite mer komplicerat.

En termostat inställd på 55° i tanken, som stoppar värmedrift. Fjäderbackventil på värmepumpens ledning till eller ifrån tanken.

Värmepumpen ska ha egna anslutningar i tanken.


Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #20 skrivet: 02 maj 2020, 20:25:39 »
Test tid är varje 3min med nya GEO 3.

Det känns som att Daikin GEO 3 är inte tänkt användas med en buffertank när jag snabbt läste igenom den här 'installer reference guide'.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #21 skrivet: 03 maj 2020, 18:23:33 »
Är det möjligt att ansluta GEO 3 via buffer tank, finns det ett exempel diagram av anslutning?  dontknow

Buffertank ?
Som volymförstoring eller menar du separat VV beredare ?

Mvh
D

Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #22 skrivet: 03 maj 2020, 22:13:51 »
Buffertank är värme sida akkumulatorn, som också värms upp av solen, kan vara > +70°C på sommaren, VVB nej... VV förvärms i ett kopparrör i akkumulatorn.

Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #23 skrivet: 05 maj 2020, 08:59:08 »
Buffertank ?
Som volymförstoring eller menar du separat VV beredare ?

Mvh
D
I det föregÃ¥ende inlägget berättade jag om situationen, dÃ¥ tror jag inte GEO 3 kommer att böja sig bra när det är tyst i @Daikin_-avdelningen  ^-^

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #24 skrivet: 05 maj 2020, 10:42:33 »
Du kan alltid jobba mot en tank. Frågan är om det blir ekonomiskt.
Om du har för avsikt att värma ditt TVV i tanken till fullo så innebär det att du måste köra med en ständigt fast kondensering. På året betyder det att du har en dålig verkningsgrad. Om du kompenserar för detta med sol tror jag ej men man måste räkna på det.
Om du instället endast förvärmer ditt VV i tanken (och slutvärmer i bergvärmen) eller inte värmer det alls så kan du köra med flytande kondensering (väderberoende framledningstemperatur) och då ställa din shunt på utgående framledning från tanken att matcha den värmekurvan som GEO3 jobbar med.
GEO 3 kommer att regelbundet kontrollera om returtemperaturen från tanken/huset har sjunkit så pass mycket att kompressorn måste starta. Du kan också ovanpå det ansluta en brytande on/off termostat på din tank som spärrar maskinen från att starta om tanken är för varm. Detta rekommenderas om du förutsätter att bottentemperaturen på tanken kan bli så pass varm att värmepumpen inte mår bra (Ca. max 60 C på returledningen)
Maskinen kommer fortfarande kunna värma tappvarmvatten även om värmedriften är spärrad av den externa termostaten.


Mvh
D

Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #25 skrivet: 05 maj 2020, 21:01:03 »
Jag var kanske oklar, men i alla fall GEO3 skulle ladda buffer tank med flytande kondens, naturligtvis....med värmekurva.

PÃ¥ sommaren  VV är förvärmt totalt i buffer tank ... andra tider  kanske 20-40ºC VV frÃ¥n buffer tank Ã¥t GEO3.

Så du måste bygga en extra kontroll som styr GEO3 (som en termostat) så att den inte blandar buffer tank och GEO3 inte får för varmt vatten (alarm kanske) ... samma sak skulle vara lätt att hantera med en GEO3 temp sensor i buffer tank men låter som om det inte är möjligt med GEO3..

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #26 skrivet: 05 maj 2020, 22:50:34 »
Jag var kanske oklar, men i alla fall GEO3 skulle ladda buffer tank med flytande kondens, naturligtvis....med värmekurva.

PÃ¥ sommaren  VV är förvärmt totalt i buffer tank ... andra tider  kanske 20-40ºC VV frÃ¥n buffer tank Ã¥t GEO3.

Så du måste bygga en extra kontroll som styr GEO3 (som en termostat) så att den inte blandar buffer tank och GEO3 inte får för varmt vatten (alarm kanske) ... samma sak skulle vara lätt att hantera med en GEO3 temp sensor i buffer tank men låter som om det inte är möjligt med GEO3..
Du skulle behöva lägga upp en skiss så jag kan kika på hur du har tänkt dig så kan jag hjälpa till om möjligt.
Mvh
D

Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #27 skrivet: 06 maj 2020, 07:01:35 »
Bosch skiss jag har, kanske den hjälper...

EDIT: 1000L kan vara ~70ºC på sommaren så "KV" till GEO3 kan vara kanska het, är det något max för GEO3 "KV"
« Senast ändrad: 06 maj 2020, 08:20:47 av reda »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #28 skrivet: 06 maj 2020, 09:58:50 »
Bosch?  Sc:,h

Utloggad reda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slutgiltiga data Altherma 3 GEO Bergvärme.
« Svar #29 skrivet: 06 maj 2020, 11:51:56 »
Bosch?  Sc:,h
Vad?    dontknow   
Skiss...hur det gå med Bosch...

Väntar @Daikin_ hur det skulle gå med Daikin GEO3?
« Senast ändrad: 06 maj 2020, 11:54:01 av reda »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!