Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoair 109  (läst 2726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC Ecoair 109
« skrivet: 02 mars 2019, 20:19:01 »
Har kopplat in en CTC Ecoair 109 , den vill avfrosta väldigt ofta  ca var 10 min , vad kan det vara, dÃ¥ligt med soppa i den tro eller nÃ¥got fel med termostaten för avfrostningen

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 109
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2019, 22:44:31 »
Så ofta ska den inte avfrosta. Vad jag vet har de tidiga modellerna ett fristående mekaniskt avfrostningsur som i senare varianter integrerades i styrelektroniken.

Det mekaniska avfrostningsuret är monterat i elektronikboxens ovankant och har en bulb som går ut till förångaren.

Följande stycke är från en manual daterad 2013 hämtad på CTCs web. Bild av elektronikboxen visar inget avfrostningsur, samt att det nämns 2 givare säger att det är beskrivning av avfrostningsfunktionen i styrelektroniken

"CTC EcoAir är utrustad med hetgasavfrostning. En gång i timmen känner
2 givare av om temperaturen i kylkretsen understiger - 2 °C om så är fallet
påbörjas avfrostningen, fläkten stannar, fyrvägsventilen vänder håll och
den varma hetgasen går istället ut till förångaren. Ett pysande ljud hörs och
vattnet rinner av förångaren. När temperaturen på de båda givarna är över
+ 10 °C, startar läkten och den varma hetgasen går istället in i kondensorn
och värmepumpen återgår till normaldrift."

Oavsett vad du har i din Ecoair så ska den inte avfrosta så frekvent. Det mekaniska avfrostar var 66 minut om förångaren är kall och den elektroniska ska avfrosta en gång i timmen enligt beskrivningen ovan.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 109
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2019, 17:35:50 »
Fick tag i den för ett bra pris, den var helt utan styrcentral för start/stopp men byggde en själv, Enligt schemat sÃ¥ finns det bara en bulb som gÃ¥r till en växlande kontakt och  en timer som det stÃ¥r 1 tim pÃ¥ uret, känner det lite som att det är den delen som sagt upp sig.
Först frostade den av varje 10 min, sen började den gå som den skulle med is på konvektorn och senare bråkar den igen. kan nog få till någon form av elektrisk avfrostning , men bäst med orginaldelar om det finns att få tag i

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 109
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2019, 18:40:45 »
Enligt schemat så är det klockan ska fixa det varje timma men blir det för kallt i kondensoren så ska det till en mekanisk avfrost som säkerhet troligtvis. Vad tror ni om vid vilken minustemp ska bulben reagera. har läst lite om det är dåligt med soppa i den så blir det kallt som tusan om jag inte missuppfattat det , skickar med en del av schemat

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 109
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2019, 22:35:45 »
Jag förmodar att det är samma klocka som satt i min 105'a. Skiva som roterar ett varv pÃ¥ en timme (egentligen 66 minuter i Europa med 50Hz nätfrekvens och 55 minuter med 60 Hz nätfrekvens). I denna skiva finns det ett jack som motsvarar ca 10 minuter vilket är  maxtiden för avfrostning. 50 minuter är alltsÃ¥ relät blockerat för att växla.
Avfrostningstimern kostar närmare 6000 hos JS Energi. De har reklambanner här på sidan.

Jag har svårt att tro att klockan skenar hos dig. Snarare har den stannat med jacket i avfrostningsläge. Bulben är kall, avfrostning sker och förångaren värms upp. Avfrostningen är klar men strax efter normal drift startat är förångaren kall igen och jacket ligger fortfarande i läge vilket gör att relät kan växla över.

Själv har jag ersatt uret med ett relä styrt av en Arduino uno. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61572.msg


tillägg: 3300 kostar avfrostningsuret här https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-varmepumpar/ctc/ctc-avfrostningsur-sfb-a301-m-bulb
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 109
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2019, 09:06:37 »
Tack försvaret, det ur du länkar till.är det en exakt lika som den som sitter i, ( har en 105 med och det ser lika ut )  dÃ¥ är det frÃ¥gan om det lönar sig att göra nÃ¥got själv , med ett tidrelä som startar avfrostning samt termostat för att känna om det är dax för extra avfrostning, inte sÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ ihop det, har en del i C-lagret, vad är lämpligt att ha för minus samt hysteris  pÃ¥ förÃ¥ngaren   

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 109
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2019, 22:29:30 »
vvsobadrum.se har tvÃ¥ st artiklar SFB-A301 varav den ena utgÃ¥tt.  Sc:,h
Jag tror att det kan vara lönt att öppna upp den och kontrollera att alla kugghjul löper lätt och det inte krupit in en skalbagge som hamnat i kläm i ett kugghjul. Lossar man plåtlocket har jag för mig att bulbens gasrör lossnar och kan lömnas kvar, och allt det elektrimekaniska kan tas med in i stugvärmen för undersökning. 4 sladdar och det är 230V så elkunskap är ett krav.

Det är en 'dum' avfrostare. Är förångaren någon eller några minusgraderl (ställbart med justerskruv) så avfrostar den varje timme, oavsett om behov föreligger eller ej.
Avfrostning måste fungera även vid snöblandat regn och oskyddad placering av utedelen så CTC har valt det säkra före det osäkra. Vid flera minusgrader och torr luft finns inget behov av avfrostning varje timme.

Vid normaldrift går det 230V fram till både fläkt och fyrvägsventil, men det är bara en av enheterna som har nollan inkopplad åt gången. Det är avfrostningsurets uppgift att växla nollan till ena eller andra enheten.

Jag har i mitt bygge 2 st givare, en inklämd i förångaren, en i luften. Jag har satt som villkor för avfrostning att förångaren är kall och delta mellan förångare och utetemp överstiger ett visst antal grader. Tror även att det är en minimitid mellan avfrostningarna ifall en givare ger upp så att den ite fastnar i avfrostningsläge.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!