Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecologic pro - nÃ¥n som är insatt?  (läst 1410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kickassford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ecologic pro - nån som är insatt?
« skrivet: 14 december 2018, 19:03:14 »
Har en ecologic pro med en 520m pump och använder en ecoel 1550 som tank och spets.

Har några problem som ctc-supporten inte kan/vill hjälpa till med men jag tar det i turordning

Problem 1:
nu när det är riktigt kallt ute så spets behövs så ska den bivalenta shunten (ara 672) gå upp till mitten (och lägesbrytaren aktiveras) och stanna där tills nedräkning spets uppnått inställd tid (i mitt fall nu 30 min.) och sen fortsätta öppna mot övre tank.
problemet är att så fort lägesbrytaren aktiverats när shunten kommit till mittläget så visar displayen "stänger shunt" och shunten stänger tills lägesbrytaren klickar igen, då visas "öppnar shunt" i displayen och så håller den på så konstant eftersom varje gång shunten stänger så nollas spetsnedräkningen så spetsen aktiveras aldrig, typ moment 22..

Finns det nån som har en susning om vad problemet är?
Nu får jag manuellt vrida shunten över mittläget för att den ska ta från övre tank.
Villa 250kvm,  golvvärme ÖV, radiatorer NV + 80kvm gästhus med golvvärme via kulvert
Ctc EcoAir 520m + EcoLogic Pro + EcoEl 1550.

Garage 300kvm med 4,5m takhöjd och 4 portar, golvvärme
CTC EcoAir 111 + energicentra lvvp + panasonic llvp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecologic pro - nån som är insatt?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2018, 23:33:04 »
Prova med fabriksåterställning?
Har ingen mer idé, det hela låter mycket skumt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecologic pro - nån som är insatt?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2018, 02:45:08 »
Jag kikade på manualen för EcoLogic Pro. Mååånga inställningar och kopplingsalternativ. Har du kopplat förbi EcoEls eget styrsystem helt och hållet?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad kickassford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecologic pro - nån som är insatt?
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2019, 19:02:43 »
Ja ecoelen är helt bortkopplad elektriskt. används bara som tank enl. system 6. Bortsett från att jag inte använder en växelventil så funkar den som en i250.

Fick ny programvara av ctc men problemet kvarstår.

Det sitter ju en lägesbrytare i shuntmotorn (ara672) och har kopplat c och no till ecologic plinten enl. anvisning.
Har oxå provat att manuellt sluta och öppna kretsen men det som händer är att när kretsen är öppen så öppnar shunten hela tiden tills jag sluter kretsen, då stänger den tills jag åter sluter kretsen.

Givetvis under förutsättning att nedre tank håller lägre temp än önskad framledning.

Teoretiskt borde shunten stanna när den passerat lägesbrytaren (sluten krets) och påbörja spetsnedräkningen för att sedan öppna mer när den räknat ned men eftersom den stänger direkt lägesbrytaren passerats så blir kretsen bruten igen och nedräkningen nollställs så shunten öppnar aldrig mot övre tank.
Det medför dessutom att framledningstempen pendlar några grader under nedre tanktemp.

Nånting måste vara fel men kan inte klura ut vad.
Har provat ändra temp i övre tank både över och under bör-värdet, ändrat nedräkning mellan 30 och 240 min, blockering spets +5 till -20 (behöver spets runt -15), ändrat tank/framledningsdiff mellan 0-10c mm.

Ibland hinner den på något sätt räkna ned så den öppnar fullt men det är sällsynt.
« Senast ändrad: 24 januari 2019, 19:05:17 av kickassford »
Villa 250kvm,  golvvärme ÖV, radiatorer NV + 80kvm gästhus med golvvärme via kulvert
Ctc EcoAir 520m + EcoLogic Pro + EcoEl 1550.

Garage 300kvm med 4,5m takhöjd och 4 portar, golvvärme
CTC EcoAir 111 + energicentra lvvp + panasonic llvp

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecologic pro - nån som är insatt?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2019, 13:44:01 »
En detalj: Info-texten "öppnar shunt" och "stänger shunt" på EcoEl betyder inte att den passerar mittläget till övre tanken. Det betyder, bokstavligt, att den öppnar den lite till eller stänger lite, inget annat. Den texten dyker upp på min EcoEl så fort shunten vrids lite, oavsett vilket läge den har.

Nollställning av shuntfördröjningen sker, om jag minns rätt, sÃ¥ fort framledningstempen nÃ¥s. Det har inget med shunten i sig att göra. När fördröjningen nÃ¥r noll sÃ¥ är ju shunten i läget precis sÃ¥ den ska öppna mot övre tanken, och normalt öppnar den ganska mycket i det läget eftersom det tar ett tag att fÃ¥ upp tempen pÃ¥ framledningen med hjälp av övre tanken. När framledningen är ok sÃ¥ nollställs shuntfördröjningen men dÃ¥ är ju shunten redan öppen mot övre tanken och stÃ¥r kvar i det läge den är. Shuntfördröjningen ska inte pÃ¥verkas av var hur shunten stÃ¥r utan av framledningen i förhÃ¥llande till dess börvärde. 

Ja ecoelen är helt bortkopplad elektriskt. används bara som tank enl. system 6. Bortsett från att jag inte använder en växelventil så funkar den som en i250.

Tror EcoLogic att det är en i250 den kör mot? Dom är inte exakt lika. i250 har exv varvtalsstyrd laddpump och EcoEl har fasta lägen. Fast om styrsystemet i EcoEl är bortkopplat så spelar det kanske ingen roll.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecologic pro - nån som är insatt?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2019, 17:53:33 »
Ja ecoelen är helt bortkopplad elektriskt. används bara som tank enl. system 6. Bortsett från att jag inte använder en växelventil så funkar den som en i250.

Fick ny programvara av ctc men problemet kvarstår.

Det sitter ju en lägesbrytare i shuntmotorn (ara672) och har kopplat c och no till ecologic plinten enl. anvisning.
Har oxå provat att manuellt sluta och öppna kretsen men det som händer är att när kretsen är öppen så öppnar shunten hela tiden tills jag sluter kretsen, då stänger den tills jag åter sluter kretsen.


Om jag uppfattat det korrekt så använder CTC normalt sett inte shuntar med lägesbrytare, men jag har inte studerat Ecozenith närmare. Jag hittar inte heller något i Ecologics manual om inkoppling av lägesbrytare.
Min undran är därför på vilken ingång i Ecologic har du kopplat lägesbrytaren, samt vilken funktion har valts på den ingången?

Som du beskriver det är det nästan som att lägesbrytaren är kopplad till funktionen värme från. Så fort den vill öppna mot övre tank så stängs värmen av, och då ska shunten stänga helt. Innan det skett så släpper lägesbrytaren och normal värmedrift aktiveras.

Har du prövat att helt enkelt koppla loss lägesbrytarens sladdar och låta systemet köra?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!