Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepris rimligt? Nöjd bara nÃ¥gon kan leverera?  (läst 2027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pont

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har fått offert på bergvärme på strax under 200k efter ROT. IVT GEO 612. Det står 200 m borrhål på ett ställe och 144 m aktivt på annat ställe. Leverans oktober.

Låter detta som ett rimligt pris? Är man du om man inte jämför med fler? Leverans senast oktober gällde nämligen bara "först till kvarn". Installatören är lokal i södra stockholm och har ett bra rykte så känns inte osäkert så. Men det är ju inte värt hur mycket som helst. Jag är dock i stort behov av ny värmekälla före vintern på grund av stor tillbyggnad av huset så vill inte missa chansen nu när man läst om leveransproblem.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Låter något dyrt men priserna har stigit mycket senaste året så det är kanske normalt nu? Däremot bara 144 m aktivt hål låter inte alls bra. Låter dels för kort till en Geo612 och dels kostar rörfodringen mycket pengar. Är luftvatten uteslutet?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kolla upp hur det kan skilja så mycket mellan borrdjup och aktivt djup, bor ni verkligen på ett ställe med 70 meter sand/morän ovan berggrund?
Eller är det så att programmet räknat fram 144 meter, men de väljer att borra 200 meter (För att de vet att det är det som krävs).
Programmen kan ge vitt skilda borrdjup beroende på vilka ingångsvärden man matar det med.
Om de t.ex. använt din tidigare förbrukning som ingångsvärde så kommer det ju inte att stämma med det nya behovet, och val av berggrund kan också göra rätt stor skillnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Jag tog en hel drös offerter från IVT-centers i Stockholm.
Varierade mellan 110-136.000kr för enbart 612C, utbyte av bef pump. inkl. ROT (Jag har borrhålet och all sådan installation redan.)
Firman jag landade i hade dels pumpar på ingång för installation i Augusti, men dom låg även lägst i pris.

Priserna har gått upp stadigt, senast nu i Juli gjorde IVT en justering.
Rekommenderat pris för en 612 exkl. någon som helst installation är numera 134.900.
Hört rykten om ytterligare en höjning i Oktober, får se vart det landar.

Även Nibe har höjt priserna i flera steg. Dock grava leveransproblem. Ställde frågan till Dahl i början av Juni, då var det prel. lev datum i mars 2023 och det är leveransdagens pris som gäller.

Jag beställde en utbytespump för att min sjunger på sista versen. I söndags började det larma för LP som inte går att tåerställa längre.. Så nu tågar den på elpatron.
Glad att jag beställde pumpen, med facit i hand. Bara hoppas på att dom håller utlovad leveranstid.
« Senast ändrad: 05 juli 2022, 11:57:10 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Pont

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepris rimligt? Nöjd bara någon kan leverera?
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2022, 13:39:20 »
Kalkylen sa min 144m men de kommer borra 200 meter. Berg finns nog i marknivå. Bör man ändå betala för t.ex. 20 meter extra?

Är svårt jämföra med tidigare folks erfarenheter eftersom priser stigit. Blir ju mycket pengar om jag tillfälligt ska installera en luft/luft i tillbyggnaden (dammig med) som dessutom är i två plan, som krävs ifall jag inte får tag på ny värmekälla före vintern.

Utloggad Pont

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepris rimligt? Nöjd bara någon kan leverera?
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2022, 13:47:54 »
Priserna har gått upp stadigt, senast nu i Juli gjorde IVT en justering.
Rekommenderat pris för en 612 exkl. någon som helst installation är numera 134.900.
Hört rykten om ytterligare en höjning i Oktober, får se vart det landar.
Om detta stämmer och inte bara är ett hittepå listpris så är det väl inte nåt extremt med knappt 200k för 200m borrhål och installation? Eller är det så liten kostnad installera och borra?

I vanliga fall brukar jag leta billigast möjliga men nu är jag nöjd bara jag inte betalar överpris.

220m2 uppvärms yta är det räknar på vilket då inkluderar tillbyggnaden som ännu inte finns.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Jag skulle väl säga att det är lite extremt ändå men ändå inte hittepå.. Det är marknad och efterfrågan som styr.
Efterfrågan är hög, dels pga. utbytespumpar men även vinterns höga elpriser lockar till nyinstallation.. Marknaden är skral, det är komponentbrist just nu och Kina har stängt för Pandemi vilket gör att leveranser av komponenter blir lidande. Det i sin tur har lett till att containerpriserna stigit och därmed inköpet. Alternativt att tillverkaren kollat på andra leverantörer med högre pris som faktiskt kan leverera.

Ute i Europa är det numera hot om gasbrist pga. ryssen samt skyhöga energipriser även där. Tror det lockar fler européer att satsa på värmepumpar och därmed driva upp efterfrågan.
Kanske inte just på IVT som märke, men på komponenter såsom Copeland/mitsubishi kompressorer som fler tillverkare använder sig av.

Dom pumpar som går att köpa som privatist, typ Nibe och Bosch. Där kör handlarna med "leveransdagens pris gäller" några verkar ha justerat priserna senaste månaderna men många ligger kvar på gamla nivåer. Vilket enligt mig blir missvisande när pumpen vi leveransdagen kommer kosta 30K mer än vad som var indikativt på hemsidan.
Bosch har ändå lyckats leverera ut pumpar hittills, men även dom verkar få problem nu. Saxat från vvs-butiken "Beställningar som görs nu 2022-07-01 kan levereras ut i nov/dec 2022 preliminärt!"
« Senast ändrad: 05 juli 2022, 16:51:57 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Inte aktuellt med luft/vatten-värmepump, kanske finns bättre tillgång på dessa?
Och det borde bli billigare och fungera rätt bra i Stockholm.
Visst, det kan bli lite eltillskott när det är som kallast ute, och som dyrast el, men särskilt många kWh/år blir det nog inte om du dimensionerar korrekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pont

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepris rimligt? Nöjd bara någon kan leverera?
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2022, 09:33:54 »
Inte aktuellt med luft/vatten-värmepump, kanske finns bättre tillgång på dessa?
Och det borde bli billigare och fungera rätt bra i Stockholm.
Visst, det kan bli lite eltillskott när det är som kallast ute, och som dyrast el, men särskilt många kWh/år blir det nog inte om du dimensionerar korrekt.
Okej vet inte, du kanske har rätt. Har inte koll på priser eller leveranstider. Men på Bosch prisexempel skiljer det ju 100k i pris i de största prisintervallerna (där jag hamnade i min offert) mot bergvärme så kanske behöver undersöka det mer. Men det är frågan om det inte är samma leveransproblem med dessa…

Utloggad Miramithe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Betalade 204kkr i höstas för en geo 512. 170m totaldjup och 30 meter foder.

Utloggad Pont

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepris rimligt? Nöjd bara någon kan leverera?
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2022, 20:20:12 »
Betalade 204kkr i höstas för en geo 512. 170m totaldjup och 30 meter foder.
Före eller efter ROT?

Utloggad Miramithe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter Rot.
Inte billigaste offerten men seriösaste företaget. Tror billigaste var på 192 efter Rot.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!