Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samma utegivare till flera pumpar?  (läst 1959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Samma utegivare till flera pumpar?
« skrivet: 28 juni 2019, 22:34:23 »
Hallå i värmen!

Håller på med ett system som kommer bestå av flertalet villavärmepumpar. Just nu har jag baxat ner tre stycken nibe. Dessa skall gå oberoende av varandra med något förskjuten värmekurva så en startar först och när den inte orkar så kommer nästa starta osv.

En sak jag funderar på är om jag kan koppla samma utegivare till alla pumparna, förutsett att dom ska ha samma värde på givaren(har ej kollat ännu). Dels bara enklare och billigare med en givare men främst då det är viktigt att alla får samma temperaturvärde för att pumparna ska lira bra tillsammans. Så går det parallellkoppla utegivaren eller blir det fel i motståndet då?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2019, 23:07:30 »
Jag har inte svar på din direkta fråga men jag tror inte att du behöver vara orolig om du behöver köra pumparna på separata givare som skiljer sig en aning från varandra.
Du lär dig snart att ställa in de olika pumparna så att du får den funktion du vill ha.

Jag har tex en innegivare till min VP och skall jag få 20 grader inne måste jag ställa in 21 grader på pumpen. Och det är ju inga problem när jag väl lärt mig hur jag skall göra för att få 20 grader inne. På motsvarande sätt kommer du också lära dig att ställa in parametrarna på dina pumpar för att få dom att gå som du vill
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2019, 23:08:03 »
Om det är Nibe 1245 så ska du koppla dom master - slav enligt sid 25 i manualen.
Ute och rumsgivare ska då bara kopplas till master.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2019, 07:37:14 »
Det går inte att koppla samma givare till flera pumpar eftersom inpedansen på styrkortens ingångar gör att det blir fel motstånd.

Men det bästa måste väl vara att koppla ihop dom som master/slav som Carl föreslår? Funkar inte det så borde det gå att koppla så att pump 2 är blockerad tills pump 1 kallar på tillskott. Att försöka få till det genom att finjustera kurvorna verkar krångligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2019, 15:09:41 »
De jag har går inte koppla master slave. Misstänkte att det inte skulle gå att parallellkoppla men hade varit smidigt.

Hade vart bra om alla pumpar fick samma utetemp. För att det skall lira bra så tror jag parallellförskjutningen bör vara liten. Om tempgivarna visar olika måste det kompenseras på värmekurvan. Om det dessutom diffar olika(skalar olika) vid olika temperaturer så kan det nog bli omständligt med mycket justerande. Får ta med en liten frys som jag får lägga givarna i så jag ser vad de visar vid olika temperaturer.. :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2019, 16:23:48 »
Är inte givarna väldigt exakta?

Tittar man i detta forums webshop ser man att vid vissa givare (tex https://www.energibutiken.se/sv/dallas-1-wire-givare/193-dallas-18b20-1-wire-pro-kapslad-givare-6x50-mm-1-meter.html) står det "Denna typ av tempgivare är väldigt exakta, kalibrerade i fabrik".

När jag 2011 köpte en temperaturlogger med 11 st sÃ¥dana givare visade alla givare temperaturer inom +- 0,15 grader vid 20 graders omgivningstemperatur. Med en sÃ¥dan liten spridning pÃ¥ givarna borde väl i alla fall inte givarna skapa nÃ¥gra problem 
« Senast ändrad: 29 juni 2019, 16:28:47 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2019, 18:16:32 »
De jag har går inte koppla master slave.

Vad är det för modeller?
Det finns andra sätt att styra dom som om de vore master slav.
T  ex Nibe 1215, min modell, kan man koppla bort värmen med en brytare mot plint 30 pos 1-2-3.
Genom att använda ett NC-relä som öppnas av t ex utgången till kontaktor 10 + kontaktor 67 (relä 4+5) på "Master" så får du en slav.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2019, 00:48:55 »
Det är inte alls så fina givare utan bara vanliga ntc motstånd för några öre per styck. Men det duger också för det normala ändamålet.

// Magnus

Är inte givarna väldigt exakta?

Tittar man i detta forums webshop ser man att vid vissa givare (tex https://www.energibutiken.se/sv/dallas-1-wire-givare/193-dallas-18b20-1-wire-pro-kapslad-givare-6x50-mm-1-meter.html) står det "Denna typ av tempgivare är väldigt exakta, kalibrerade i fabrik".

När jag 2011 köpte en temperaturlogger med 11 st sådana givare visade alla givare temperaturer inom +- 0,15 grader vid 20 graders omgivningstemperatur. Med en sådan liten spridning på givarna borde väl i alla fall inte givarna skapa några problem
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2019, 01:32:50 »
Hade vart bra om alla pumpar fick samma utetemp. För att det skall lira bra så tror jag parallellförskjutningen bör vara liten. Om tempgivarna visar olika måste det kompenseras på värmekurvan. Om det dessutom diffar olika(skalar olika) vid olika temperaturer så kan det nog bli omständligt med mycket justerande. Får ta med en liten frys som jag får lägga givarna i så jag ser vad de visar vid olika temperaturer.. :)


Fast om du låter den första pumpen blockera den andra tills det behövs tillskott så behöver dom inte mäta samma temp. Den andra kan ju till och med ha ett fast motstånd istället som simulerar tillräckligt låg temperatur för att det alltid ska vara ett värmebehov.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #9 skrivet: 08 juli 2019, 21:41:20 »
Vad är det för modeller?
Det finns andra sätt att styra dom som om de vore master slav.
T  ex Nibe 1215, min modell, kan man koppla bort värmen med en brytare mot plint 30 pos 1-2-3.
Genom att använda ett NC-relä som öppnas av t ex utgången till kontaktor 10 + kontaktor 67 (relä 4+5) på "Master" så får du en slav.

Två 1215 en 1115 har jag baxat ner i pannrummet än så länge men räknar med runt 6 st när det är helt klart. Helst vill jag inte ha ett master slave system då jag vill att dom skall jobba helt oberoende av varandra då det blir mindre sårbart när en pump lägger av. Och enklare att bara lägga till eller byta ut en pump.

Enligt ditt förslag kommer NC reläet öppnas när mastern vill slå på elsteg 2 om jag gissar rätt? Problemet blir då om mastern pajar, då kommer aldrig slaven starta väl. Skulle vilja ha så den startar slaven om mastern larmar/pajar/säkringen går, men det kanske går att fixa relativt enkelt?

Sedan måste väl slaven även agera master för slave nr 2 osv. För trött för att "simulera" hur det agerar om någon pump dör men känns som om det blir kalabalik då men känslan är kanske fel.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Samma utegivare till flera pumpar?
« Svar #10 skrivet: 09 juli 2019, 18:11:29 »
Två 1215 en 1115 har jag baxat ner i pannrummet än så länge men räknar med runt 6 st när det är helt klart. Helst vill jag inte ha ett master slave system då jag vill att dom skall jobba helt oberoende av varandra då det blir mindre sårbart när en pump lägger av. Och enklare att bara lägga till eller byta ut en pump.

I så fall så bör du ha med var sin utegivare till varje värmepump.
Det finns en kalibreringsmeny (#15) för att få till det så de visar lika.
Då klarar du även att en utegivare får knas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!