Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta elpanna mot luft/vatten. Flera offerter. Vilken ska man välja??  (läst 6770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Minijox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Behöver lite rÃ¥d om installation av luft/vatten värmepump  :)

Köpt hus i höstas, byggt ca 1950 1,5 plans med boyta ca 120 KVM. 85 kvm nere och 35 kvm på ovanplan
Självdrag, 2-glas fönster kopplade. Vattenradiatorer på ovanvåningen och vattenburen golvvärme på nederplan som installerades i höstas i samband med upptäckt vattenskada som btw ingen jävle ville ta ansvar för a:gl utan de fick man gott lösa själv.

Idagsläget är det insatt en elpanna installerad -17,(pengabrist hos förra ägarna) beräknar dra ca 20´000 kWh per år för värme och varmvatten. (Idioti)

NU till frågan, har tagit in 3 offerter för ny luft/vatten värmepump. Bergvärme är inget alternativ då det är låååångt ner till berg.

1. Nibe F2040-6 och VVM225   90´000 beräknad kWh efter installation 6827 kWh

2. Nibe 2120-8 och VVMS325 110´000 beräknad kWh efter installation 6379 kWh

3. IVT AirX 409 och  Airmodule E9 99´000  Beräknad kWh efter installation 6670 kWh

Är de nÃ¥git jag missar eller ska jag välja det billigaste alternativet rätt av bara?  Sc:,h Skillnaden i kWh är sÃ¥pass liten att det kommer ta 10-15 Ã¥r innan de tjänas in.

Någon som har något perspektiv jag missat eller annan synpunkt?

Allt gott!!!



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Ja det billigaste alternativet ser ju mest förmånligt ut om det räcker. Var någonstans står huset? Olika modeller av LVVP klarar olika låg utetemperatur innan de stänger ner. Då blir det 100% elpatron och det är viktigt att man har säkringar för det. En annan sak är vilken framledningstemperatur som krävs för att hålla 21 grader inne när det är som allra kallast på vintern ute, dimensionerande vinterutetemperatur DVUT. Bottenvåningen är ju golvvärme så där borde det inte vara något problem (om effekten från golvvärme räcker) men övervåningen med radiatorer behöver kanske en högre framledningstemperatur? Man kan se om det är små tunna radiatorer eller tjocka sektionsradiatorer med rejäla rör.
« Senast ändrad: 07 augusti 2020, 10:15:47 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
har du separat elmätare för elpannan?

i så fall...kan det vara intressant att se vad den nya drar under ett år....innan du beslutar dig för vp.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Köpt hus i höstas, byggt ca 1950 1,5 plans med boyta ca 120 KVM. 85 kvm nere och 35 kvm på ovanplan
Självdrag, 2-glas fönster kopplade. Vattenradiatorer på ovanvåningen och vattenburen golvvärme på nederplan som installerades i höstas i samband med upptäckt vattenskada som btw ingen jävle ville ta ansvar för a:gl utan de fick man gott lösa själv.

Jag hade själv en vattenskada i huset som jag upptäckte ganska snart efter husköpet och det kom från badrummet.
Mitt försäkringsbolag fixade detta, lite åldersavdrag på ytskikten men i övrigt så fick jag allt åtgärdat.
Men vattnet får inte komma utifrån, då täcker inte nån försäkring.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!