Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering  (läst 1804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eric

  • Gäst
Eric
Konvertering
« skrivet: 23 maj 2004, 22:26:04 »
Hej,
Har precis köpt en kåk som loggat 22000 kwh/år i elförbrukning. Jag funderar på att konvertera elen till bergvärme. Har fått in 4 offerter som landar på allt mellan 150.000-200.000. För att komma ner i pris så föreslog en försäljare fläktkonvektorer, medans en annan sa att det var oseriöst då det blir imma på fönstren av kallraset?? Ja här står jag nu! Har fler frågor men jag tar dem efterhand, någon som vet om det blir imma?? ??? ???

admin

  • Gäst
admin
Re:Konvertering
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2004, 08:44:48 »
Jag övervägde precis som dig att sätta in ett minivattensystem och 2-3 fläktkonvektorer.
Men efter att ha kollat upp priserna på detta och jämfört med vad det skulle kosta att konvertera på riktigt så ändrade jag mig.

Förutsatt att man gör det mesta av jobbet själv så blir det inte dyrare. Det blir faktiskt billigare.

Med din relativt låga förbrukning så antar jag att du bor i landets södra delar - det borde innebära att det vettigaste du kan göra vore att sätta in en eller två luft/luft-värmepumpar. Citcop (tror jag) har börjat sälja en luft-värmepump som kan värma både direkt via luftkonvektor, samt en vattenslinga - t.ex. kan denna användas till att värma varmvattnet. En sådan kanske vore något för dig.

Att räkna hem en investering på 150000 kr för dig borde ta 15-20 år.

Hör gärna av dig med fler frågor och funderingar.

När det gäller imma på fönsterna kan jag inte hjälpa dig, men det borde inte bli några större problem i de rum som får ökad luftcirkulation tack vare fläktkonvektorerna, däremot i de rum som ligger i periferin kan det nog bli lite mer imma. Men som sagt har jag inte hört att det skulle vara speciellt stora problem med imma - har ej heller någon erfarenhet från dylika installationer.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Konvertering
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2004, 09:57:09 »
Har fler frågor men jag tar dem efterhand, någon som vet om det blir imma?? ??? ???

Det beror bla på hur bra fönster du har. Men imma på insidan kan i sig vara ett tecken på dåligt innomhusklimat, dvs otillräcklig ventilation. Men rent generellt kan man säga att 3-glas och isolerglasfönster inte har några immproblem då de inte blir tillräckligt kalla på insidan. Däremot upplever en del personer obehag från kallras.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!