Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Galna KB-temperaturer  (läst 3281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Galna KB-temperaturer
« skrivet: 26 februari 2018, 20:14:11 »
Har en NIBE 1330-40.
Den har löst på lågtryck, och jag har bytt expansionskärlet på KB-kretsen, som var rostigt och otätt. Efter relativt mycket luftning (höga KB-rör genom fastigheten), är pumpen igång igen. Men, under felsökningen noterade jag nåt skumt.
Jag läste vilka KbT in/ut som gällde för de två kompressorerna:
För ena kompressorn så låg Kbtempen för in och ut på 85,1 resp 88,88,
och på den andra 85,1 resp -1,5.
Celsiusgrader...
Det enda som är vettigt är ju -1,5, resten är ju vansinnigt??
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2018, 20:29:58 »
Har en NIBE 1330-40.
Den har löst på lågtryck, och jag har bytt expansionskärlet på KB-kretsen, som var rostigt och otätt. Efter relativt mycket luftning (höga KB-rör genom fastigheten), är pumpen igång igen. Men, under felsökningen noterade jag nåt skumt.
Jag läste vilka KbT in/ut som gällde för de två kompressorerna:
För ena kompressorn så låg Kbtempen för in och ut på 85,1 resp 88,88,
och på den andra 85,1 resp -1,5.
Celsiusgrader...
Det enda som är vettigt är ju -1,5, resten är ju vansinnigt??

Verkar rimligt om nÃ¥n kopplat in fjärrvärme pÃ¥ ditt system  ^-^

LÃ¥ter som givarfel all the way..

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2018, 20:31:15 »
Jo! Men varför larmar inte pumpen??
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2018, 21:38:40 »
Givarna är fuktskadade vilket minskar resistansen. Det tolkas som högre temperatur än den verkliga.

Det brukar vara larm bara för alltför låg köldbärartemperatur. Det är väl så ovanligt att köldbärartemperaturen är för hög att man har bedömt att det inte behövs något larm för det. Sen händer det rätt ofta att köldbärargivare blir fuktskadade så praktiskt taget alla larm skulle bli falska larm. Pumpen fungerar ju även om givaren är trasig. Enda problemet är att det inte blir något larm för alltför låg köldbärartemperatur utan det blir lågtryckspressostaten som får stoppa pumpen i så fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2018, 21:43:00 »
Så givarna har som enda funktion att man ska kunna läsa av KbT på displayen?
« Senast ändrad: 26 februari 2018, 23:04:05 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2018, 21:51:16 »
Det mest imponerande är att de är så lika fuktskadade att de visar nästan samma temp...!
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2018, 14:47:54 »
Nån som har koll på vad det är för givare egentligen? Hittade dem för 129 kr/st. Men komponenten skulle ju lika gärna kunnat kosta enstaka kronor? Alltså på Elfa el motsv. Det blir väl en 5hundring m frakt, och man dör väl inte, men med tanke på att de bara visar tempen på displayen, och att jag inte läst där sen första vintern, så är de ju rätt lågprioriterade...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2018, 20:01:50 »
Här är en variant:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54810.msg566939#msg566939
Tror att det går att söka på gamla artikelnummer, Elfa verkar ha bytt system. Tråden ger också en förklaring till varför de visar ungefär lika mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2018, 20:39:58 »
Tack!
Ska kolla!
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2018, 21:13:53 »
Ta ett foto på givaren ,tror jag har några stycken liggande men vill se hur dom ser ut , det är samma givare till alla mätningar
så det går att skifta , har för mig att dom är kopplade med stickpropp

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2018, 18:01:50 »
Jag var vid värmepumpen idag. Luftade Kb-kretsen ytterligare, men tycker den verkar rätt OK.
Båda kompressorerna "går som de ska", men jag får inte upp framledningstemperaturen (med mindre än att jag slår på elpannan, då går den upp, så givarna verkar stämma där). Värmepumpen går alltså i princip kontinuerligt, men framledningstemperaturen stannar kring 31-32 grader.
Kbut - enligt den enda tempgivaren på Kb som verkar vettig är då konstant -1,3 grader. På en koppling som är oisolerad på KB-utröret, så bildas is av kondensen, vilket i sig kanske inte är så märkligt. KbT sjunker ju inte heller så att pumpen löser på lågtryck. Idag var det utetemperatur på ca -1 grad.

Jag tycker ju att värmepumpen antingen borde producera erforderlig värme - eller lösa på lågtryck, eller möjligt på högtryck om jag nu hade dålig cirkulation på rad-kretsen. Så felet är mycket märkligt tycker jag.

Jag borde väl kanske byta KbT-givarna oavsett. Det stämmer nog att de sitter på kabel, och i kabelns ände så är det möjligen kabelskor med "rundstift". Jag fick fram en reservdelsbild som såg ut så i alla fall.
Edit: Det verkar nog ändå som att det är givare med en slags stickpropp! Ska be en kamrat kolla om han kan se anslutningen senare idag...
« Senast ändrad: 06 mars 2018, 09:02:47 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2018, 10:26:37 »
Nu har jag hittat hur givarna är anslutna. Det är inte varianten m rundstift, utan en tvåpolig variant enligt bild.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2018, 12:47:18 »
Om du vet hur stor elpatroneffekt som kopplas in kan du göra en grov uppskattning av vilken effekt pumpen ger. Temperaturdifferensen värmebärare in/ut är proportionell mot tillförd effekt om flödet är konstant. Vill man ha ett noggrant värde måste man kolla elpatronens effekt då nominell effekt inte behöver stämma med verklig. En ytterligare felkälla kan vara att värmebärargivarnas visning skiljer sig åt så att de inte visar samma temperatur när tillförd effekt är noll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2018, 14:34:39 »
Nja,
Jag vet ju att elpannan bredvid är på 50 kW om jag minns rätt. Men, det som förvånar mig är att VP går konstant och utan att larma, men jag får inte upp framledningstemperaturen. Och anläggningen är ju inte ny, så det är ju nåt som hänt som gjort att det blivit såhär, det är inte en fråga om dimensionering eller kapacitet (under normala förhållanden).
Har nu grävt lite i KB-tempgivarna, och skaffar väl nya såna för att åtminstone kunna läsa av rätt värden på dem - men det lär inte innebära nån skillnad för driften - utan bara att jag har rätt värden att läsa. I morse när jag kom till fastigheten så är temperaturen OK inomhus, eftersom jag ställt upp elpannans tillslagstemp. KB-ledningen fanns en skaplig isbeläggning där den är oisolerad vid en ventil, men det är ju inte jättekonstigt och jag minns inte om det brukar bli så på vintern när allt funkar... Jag pumpade runt och luftade KB, eftersom det är ett problem som åtminstone funnits, men tycker att det nu ser klart och fint ut i burken även vid rundpumpning.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Galna KB-temperaturer
« Svar #14 skrivet: 14 mars 2018, 16:26:13 »
Hei! Høres ut som du har kontroll på det meste, men veit om det er nok kjælemedium(R407C)?
Min Thermia EKO E9 begynte å levere dårlig med varme etter 14 år(2012). Det hadde blitt for lite kjølemedium R502. Service med påfyll av kjølemedium fikset pumpa igjen.

Mvh
Ole Kristian
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!