Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: nikitalord
« skrivet: 26 december 2012, 20:33:10 »

Ja röret som säkert är 25 cm i diameter ligger på takbjälkarna dvs knappt 15 cm från innertaket röret är isolerat och har numera konstant fläkt men ändå finns ju risken att kondens samlas i sista böjen innan det går ut genom taket. Kör man för hårt med fläkten bildas istället kondens runt huvens innerkanter och detta rinner ner.

ang avloppsventilationen fungerar den och att låna in mig på det röret har jag slagit ur hågen.  Däremot åker nog detta 10 meter långa ventilationsrör bort till våren ev enklastlösning blåsa ut begnad luft genom väggen eller en ny pipa och huv direkt rakt upp genom taket dvs kortast möjliga väg.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 26 december 2012, 18:48:56 »

Om jag förstår dig rätt så ligger ventilationen på vinden dikt an mot golvet/innertaket?
Då bör de ligga under isoleringen, är det rätt uppfattat?
Går ventilationen konstant eller enbart när någon vistas på toaletten?
Skrivet av: claese
« skrivet: 21 december 2012, 06:48:18 »

 Föroreningar (såsom tex sk..os) skall självklart evakueras så nära källan som möjligt.Att använda avlopprören som evakuering är egentligen inget nytt heller. Efter att clivus multrum introducerades på 70-talet där utsuget skedde nere i behållaren, borrade jag själv sönder ett par vattentoor för att kunna ansluta den ordinarie ventilationen nere under locket istället för att låta odörerna passera rummet först innan de gick ut i takventilen.Gav upp då jag förstod att det hela borde varit med i porslinstillverkningsstadiet. 10 år senare såg jag ett ännu smartare sätt där det satt en fläkt inmonterad i vattenbehållaren som blåste ner luften i avloppsröret. Har iofs inte sett till innovationen nåt mer ,om det beror på funktionsproblem eller ännu troligare, priset. Den kostade 6000:- då.
Skrivet av: nikitalord
« skrivet: 20 december 2012, 23:20:51 »

Ventilationsröret ligger nästan dikt an mot ovansidan av innertaket man får bara emmellan lite isolering och det är just innan 90 graders kröken dvs 10 meter bort från toaletten/duschen som kondensvattnet samlar sig. En dränering kunde vara en bra ide  tummenupp men då hade det varit lättas att ansluta den till tex diskbänkens överfyllnads hål på det vattenlåset, har förresten en gästtoa som byggts om till klädkammare/vinkällare men där det mycket lilla handfatat har fått vara kvar och där har jag dragit värmepumpens kondensavrinning vinkällaren toan är straxs under 90 graders kröken.

Förstår inte varför man byggde så här på 70 talet med dessa långa ventilationsrör och bara självcirkulation, bredvid 90 graders kröken innan huven löper även alla el upp centralen rätt under och på den vägg som lätt blir fuktskadad behövs egentligen inte mycket läck förren vatten rinner ner i centralen, på mitt hus hade de löst problemet med att skära bort diffspärren och på så sätt hålla taket lite torrare i detta område  Sc:,h    själva huvuddosan i taket där det mesta av elen grenar ut sitter även den under ventilationsröret men borta vid toaletten

Motstående radhuslängan på gatan med samma korkade ventilation har sin el centraler placerade mindre utsatt ställe.

Skrivet av: 109an
« skrivet: 20 december 2012, 22:24:22 »

Varför inte då ordna med dränering av kanalen, den kan du ju sen via vattenlås ansluta till luftningsledningen så du blir av med kondensvattnet.
Skrivet av: nikitalord
« skrivet: 20 december 2012, 22:01:22 »

Precis som 109an skriver, du kommer att ångra dig!
Min avluftning ligger längst bort på avloppsystemet och är anslutet någon dm från toa stolen både dusch och handfat ligger sedan innan avloppet löper vidare genom huset, får ta mig upp på vinden och lukta lite i skarvarna. 
Skrivet av: nikitalord
« skrivet: 20 december 2012, 21:56:22 »

Hade först tänk gå rätt ut genom väggen men fick höra att fuktig luft då lätt tar sig in vid takkanten och bildar mögelproblem på vinden. Att gå rätt upp genom taket är troligen det bästa men ev kondesproblem kan ju även då uppstå visserligen av det mindre slaget än vad som nu kan hända. Tanken med avlopspipan var att det gick att utnyttja nuvarande utblåspipa och slippa röja snö för att få dit en ny pipa.

En granne med bara 2 persons hushåll tömde härrom dagen ut 3 liter kondensvatten ur sitt långa rör vid 90 graders skarven när han letade efter anledningar till fuktskador, och vi är 6 pers så här produceras betydligt mer fuktig luft. Första vintern fick vi rejält med fuktproblem eftersom ventilationsröret läkte, tätade skarvarna och en rejäl fläkt fick då nya fuktproblem med kraftig isbildning runt hela huven och kondesvatten, årets (gratis)lösning en äldre kraftigare model av pax fläkt och en ljusdimmer som fungerar bra till denna äldre model och lagom intrimmning av varvtalet.  När ny dusch sattes in tänkte jag bocka till ett tak på kabinen mallade till av lite plastwellpapp ( sån som ligger som mellanlägg när man tex handlar ömtålig plåt)  Mallen blev liggande kvar som duschtak och funkade så bra att något tak blev aldrig uppbockat.

Men även om problem är borta med dessa lösningar vill jag få bort det 10 meter långa röret genom vinden och slippa oron för framtida fuktproblem.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 20 december 2012, 21:45:56 »

Precis som 109an skriver, du kommer att ångra dig!
Skrivet av: 109an
« skrivet: 20 december 2012, 21:21:33 »

Blanda inte bostadsventilationen med avloppsluftaren, du kommer garanterat att ångra dig. Dock finns det ju inget som hindrar att du drar en ny frånluftsventilation från toan rakt ut.
Skrivet av: nikitalord
« skrivet: 20 december 2012, 21:13:47 »

Behöver inte öka på ventilationen och kondens i avloppsventilationen är inte problemet.
Tanken var att helt strunta i den långa vägen som nu luftventilationen måste gå och istället bara ansluta en ventilationsfläkt direkt vid innertaket som blåser in gammal luft i avloppsventilationen som sen fortsätter i helt rak pipa bara 2 meter innan den når ytterluften. Problemet är att nuvarande mycket långa ventilationsrör lätt blir mycket kondens i när 6 personer duschar dagligen.  Har tänkt på nackdelen vid ev strömavbrott men kanske det går att lösa med kallrasspjäll och sen borde skorstensverkan tillsammans med ejektorverkan till viss del att minska risken för baksug eller tänker jag helt fel?
Vid strömavbrott eller avslagen fläkt med nuvarande långa system blir det lätt baksug och 40 årigt gammalt surt damm luktar heller inte så gott.
(Off topic mycket irreterande att när man skriver på detta forum så släpar texten efter och mängder med märkliga stavfel dyker upp)
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 20 december 2012, 20:41:58 »

Om jag har förstått det rätt så vill du öka ventilationen genom att öppna upp avluftningsröret och sätta dit en fläkt för att förhindra kondens.. 

Jag skulle isolera avloppventilationen istället för att öppna upp ett avloppsrör och sätta dit en fläkt som förr eller senare går sönder, det räcker med ett strömavbrott och hela huset kommer stinka skit... Sc:,h
Jag kan ha missuppfattat dina funderingar dontknow
Skrivet av: nikitalord
« skrivet: 20 december 2012, 20:07:47 »

Varje gång man går på muggen kryper samma tanke på, varför inte utnyttja avloppsventilationen? Som det nu är går husets frånluft upp genom toa taket och sen via 10m rör tills den vinklar upp 90 grader och har sen ca 3,5 m innan luften når ut.
Resultat är kondensvatten som ligger i rören och ger fuktskador, eller rejält påslagen fläkt och hela utblåshuven helt blir nedisad samt rinnande kondensfukt från själva pipan.
Bor på en radhusgata där alla husen har lösningen med 10 meters långa kanaler och ett flertal hus ska ha haft fuktskador av kondensvatten men tror ingen löst det med att utnyttja avloppsventilationen

På min toa sitter avloppsventilationen och går rätt upp i genom taket. Om man tog upp ett hål i kanalen och satte dit en utblåsfläkt så borde väl inte avloppslukten kunna gå baklänges samt att  problemet med kondensvatten försvinner eftersom det rinner ner i avloppet?   Är detta en riktig tanke eller varför gör man inte så?



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!