Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kyl & Värmepumptekniker  (läst 13973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #45 skrivet: 12 november 2020, 18:07:34 »
Kanon! Det är bra att sitta ner och fundera sig fram!

Det här är så typiskt mig, jag gör skrivfel och blir ordblind om vartannat.. Fel på följande:
a)  Jag har klantat mig och blandat ihop det med 4 V spänningsfall, 4 % är det som gäller om man vill relatera till nÃ¥gon branschregel.
b)  "Mindre" ska ha varit "större".


Det har blivit ett litet missförstånd kring spänningsfall. Kika bilagan nu och läs vidare sen.

Spänningsfall är lite som namnet antyder, ett fall, att man förlorar något längs vägen eller liknande.
På bilden syns det att spänningsfallet är högre desto sämre ledare det är, dvs mer av tillgänglig spänning kommer "fastna" där istället för komma dit man kanske tänkt sig.

I bilden ser man att summan blir 9 V trots det är ganska stort spänningsfall över en komponent.
Med andra ord, spänningen i exemplet kan aldrig bli över vad källan har.



Det går lösa uppgiften på många olika sätt, jag gjorde så här:

a) En last på 2250 W ansluts till en kabellängd på 35 meter. Ledarmaterialet är aluminium. Spänningen är 230V.
Vilken är den minsta kabelarea med hela sin längd som behövs för att inte överstiga 4V spänningsfall? Välj en vanligt förekommande area.


De vanliga areorna som är rimliga för denna typ av last är 1,5 mm2, 2,5 mm2 och 4 mm2.
Spänningen är 230 V.
Spänningsfallet i kabeln får vara 4 %: 230 * 0,04 = 9,2 V
Spänningsfallet är fördelat på fas och nolla, det betyder att kabeln till lasten och kabeln från lasten får halva spänningsfallet var. 9,2 / 2 = 4,6 V
Spänningen över lasten är 4 % under källan: 230 * 0,96 = 220,8 V

Spänningen över lasten är då 220,8 V och effekten är enligt frågan 2250 W.
Nu vill jag veta strömmen för att kunna beräkna spänningsfallet över kabeln.

I = P / U
2250 / 220,8 = 10,19 A

Nu väljer jag att inte krångla till det allt för mycket med effektiva formler. Ser man vad man gör så lär man sig mer.
Nu är det dags för ledningarnas resistans:

Resistansen = resistivitet x längd) / area
Resistivitet aluminium = 0,028 ohm/mm2

Jag gjorde en uträkning per kabelarea vid uppgiftens längd (35 m):

0,65 ohm = 0,028 x 35 / 1,5
0,39 ohm = 0,028 x 35 / 2,5
0,245 ohm = 0,028 x 35 / 4

Nu kan man testa vilket spänningsfall varje kabellängd ger. Ampere är lika i hela kretsen.
U = R * I

(1,5 mm2)   0,65 * 10,19 = 6,62 V
(2,5 mm2)   0,39 * 10,19 = 3,97 V
(4 mm2)      0,245 * 10,19 = 2,50 V

Denna siffran ska vara 4,6 V eller bättre per ledare som räknats ut tidigare. (Desto lägre desto bättre. Men en onödigt rejäl kabel blir för dyr).

Svar: Först vid 2,5 mm2 aluminiumledare klarar kabeln kravet för spänningsfall 4 %.

Det finns lite detaljer att "peta" på i uppgiften, det är jag medveten om. Men det är inte så det påverkar kabelvalet.



b) Utifrån svaret ovan, välj nu en area större utifrån standardstorlekarna. Hur lång kan kabeln bli innan spänningsfallet blir över 4 V?

4 mm2 ledare är den som är större.
Vad har den för längd när spänningsfallet är 4%?

Resistansen (R) = (Resistivitet x Längd) / Area
Resistivitet aluminium = 0,028 ohm/mm2

Kikar man på det ovanför så finns allt utom längd. Ja, resistansen som svaret ska bli har vi egentligen, den behöver bara plockas fram:

Spänningen är 230 V.
Spänningsfallet i kabeln får vara 4 %: 230 * 0,04 = 9,2 V
Spänningsfallet är fördelat på fas och nolla, det betyder att kabeln till lasten och kabeln från lasten får halva spänningsfallet var. 9,2 / 2 = 4,6 V
Spänningen över lasten är 4 % under källan: 230 * 0,96 = 220,8 V
A = 10,19A
Ampere är lika i hela kretsen.

R = U / I

4,6 / 10,19 = 0,45 ohm


Nu är det dags för kabelresistansformeln igen:

Resistansen (R) = (resistivitet x längd) / area

Resistansen är känd, längden är okänd. Gör om formeln:

Längd = (resistansen * area) / resistivitet

0,45 * 4 / 0,028 = 64

Svar: 64 meter


c) Med kabeln från svaret från b), hur lång får den lov att vara om du sänker effekten till 500 W, före spänningsfall 4 V inträffar?

Det blir egentligen bara repetition, bara intressant att se hur kraven på kabel förändras.

I = P / U
500.0 / 220,8 = 2,264 A

R = U / I

4,6 / 2,264 = 2,032 ohm

Längd = (resistansen * area) / resistivitet

2,032 * 4 / 0,028 = 290,3

Svar: 290 meter


Hoppas detta stämmer! ::)

Om du vill testa lite själv så kan du byta material till koppar, då blir nästan alla siffror nya.

Jordfelsbytare: Stämmer fint! Vad är utlösningsvillkoret i milliampere och tid? Vad kan det bero på att den löser ut med inte säkringarna? (Vad ska du leta efter för orsak?)

Jag vet inte riktig, men tycker inte högtryckspressostatliknelsen är nära nog. Tror det är bättre att förstå de enskildas funktion egentligen.
Löser högtrycket på en A/C så har utedelen svårt att bli av med värmen, säkert flera möjliga anledningar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #46 skrivet: 18 november 2020, 07:58:54 »
Nu begriper jag! Väldigt bra och utförligt svar så att jag fattade :)
Angående Jordfelsbrytare där så är det väl 30 mA eller mindre som ska utlösas på 0,3s om den funkar korrekt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #47 skrivet: 19 november 2020, 10:33:44 »
Mycket som hänger ihop, hoppas det är något som kändes igen i enskilda fall, bara att man nu behövde använda formler i serie.

Använder man det praktiskt så har man fler saker tillgängligt och på så vis kan göra en dubbelkoll med bara en formel.
Hoppas du reflekterade över (skrev inte detta, visade bara motsatsen) att en olastad kabel ger samma spänning som källan. Medan en lastad kabel ger spänningsfall.
Det fenomenet kan störa felsökning i fält. Syns spänningen så är det inte säkert det finns någon spänning alls när normal last är tillkopplad pga kontaktsvårigheter, dåliga kontaktorer eller liknande.

Stämmer fint!

Kika lite på HVACRVIDEOS om du vill se lite problemlösning. Nästan bara A/C-grejer men ändå kul att titta på. Han brukar beskriva en hel del om kylkretsen, det elektriska under arbetet, lite resonemang och ibland lite mer i slutet av filmen. Kanske går snappa upp något nytt. Två nya filmer i veckan. https://www.youtube.com/c/HVACRVIDEOS
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #48 skrivet: 07 december 2020, 17:18:47 »
Nu är tentan skriver och det kändes rätt okej. Fick faktiskt en fråga angående just spänningsfall i kavlar samt utvecklad spänning.
Hade inte klarat den utan hjälpen här.

Nu har vi börjat med zeotropiska köldmedier och läsa av i diagram.
En sak som jag dock inte förstått.
För man brukar ju numrera efter 1-2Kompressor. 2-3Kondensor. 3-4 expansionsventil samt 4-1 Förångare.
Ska bl.a pricka i när gasen/vätskad är mättad. Samt underkylning/överhettning.

Är inte underkylning i vätskan vara vid mitten av linjen? Samt att när vätskan är mättad brukar väl vara strax efter KD delen? Eller har jag fått det om bakfoten?

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #49 skrivet: 16 december 2020, 12:26:37 »
Hej igen!

Nu har jag fastnat lite kring log pH diagram. Har fått en fråga som lyder beräkna erhållna värmeeffekten från kondensorns som är 5,2kW. CosV=5,56.
Enligt läraren så skulle jag räkna ut cosv trots att det står på frågan. Jag ritade ut o mätte upp h2-h3=190 kj/kg och kompressorns arbete hwis=35.

Jag undrar helt enkelt vad värmeeffekten är? Utav dom här. Värmefaktor och köld kan jag räkna ut men värmeeffekt.
Känns ologiskt att det skulle vara cosv men det kanske stämmer 😅

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #50 skrivet: 16 december 2020, 19:58:59 »
värmeeffekten är kompressorns arbete plus kondensoreffekten

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #51 skrivet: 16 december 2020, 21:22:07 »
Så om entalpin i KD är 195 Kj/kg, i Kompressor 35 och förångaren 160.

Blir det alltså 195+35 då? Inte multiplikation?
Och eftersom de är kj/kg. Blir det i W eller kW?
På en annan fråga så var kyleffekten Förångarens effekt * CosK. Kan de va rimligt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #52 skrivet: 17 december 2020, 09:44:42 »
SÃ¥ här ser jag det: 

Värmeeffekt = Kompressoreffekt + Förångareffekt

eller om man så vill

Kondensoreffekt = Kompressoreffekt + Förångareffekt

Värmeeffekten är alltså densamma som kondensoreffekten. Det är ju från kondensorn man tar ut värmen.

I det här fallet kan värmeeffekten inte bli 195 + 35 för då har man räknat kompressoreffekten två gånger utan den blir 195 kJ/kg som egentligen inte är en effekt utan entalpidifferens per kg köldmedium. För att få värmeeffekten i kW måste man multiplicera med köldmedieflödet i kg/s: kJ/kg x kg/s = kJ/s = kW.

Inte multiplikation?

Tänk på enheterna. Adderar man en entalpidifferens i kJ/kg till en annan entalpidifferens i kJ/kg blir enheten fortfarande kJ/kg. Multiplicerar man blir det kJ2/kg2 som inte betyder något alls. Det gäller generellt. Adderar man två sträckor med enheten meter blir det fortfarande meter. Mulitplicerar man får man i bästa fall, om det gäller kvadrater eller rektanglar, en yta i kvadratmeter, i värsta fall något meningslöst.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #53 skrivet: 17 december 2020, 15:44:41 »
Då fattar jag! Men då är frågan vilket jag ska använda på volymiteten? Är det när linjen skär in i punkt 2 (då det börjar kondensera) eller i punkt 3 (då den kondenserat klart och allt är vätska)

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #54 skrivet: 17 december 2020, 15:47:41 »
Kollade precis i mitt häfte och det blir ju kj/kg * volymitet m³/kg i P1 då? Är jag på rätt spår

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #55 skrivet: 04 januari 2021, 15:38:34 »
Hej och Gott nytt år!

Jag fick väldigt bra betyg på logaritmer tentan. Och ska nu påbörja fördjupning om värmepumpar generellt.
Det vill säga skillnader på Bergvärme/ytgrundsvärmepump/luft/luft etc.
Vet ni vart jag kan hitta information angående alla olika värmepumpar som finns?
Kursen drar inte igång förrens 7/1 men jag vill vara ute i god tid då jag och sambon också funderar på att bygga hus till sommaren.

Det jag vet hitills är att
Uteluftvärmepumpar:
Behöver eldrivet befintligt distributionssystem ( bortsett från vatten/luft)
Inte lika effektiva som Berg/yt/sjö värmepumpar
billigare
men funkar främst vid låg värme och inte lika effektiva vid minusgrader
Värmer luften inomhus (luft/vatten ger även varmvatten)
Från/Luft tar värme utifrån till inne i huset (återvinner mellan kök/badrum m.m)

medans
Berg/Yt/Sjö
Ger mer stabil värme året om
längre livslängd
vattenburet distributionssystem
för hus med ett högre värmebehov
MEN behöver ha närhet till berg/sjö/stor tomt för nedgrävning av kollektorslang.

Har kollat på youtube men där är det mest installationsfilmer som jag inte behöver nu, det lär jag mig från labb :)

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #56 skrivet: 05 maj 2021, 14:25:21 »
Hej!
Det har snart gått två terminer utav plugg och jag skulle vilja fördjupa mig inom Dimensionering utav Värmepumpar. Har Lundagrossistens VVS Kunskap 2 där det gås igenom på en sida. Någon som vet något program där jag kan dimensionera? Det jag har gjort i skolan är mest att räkna ut kyleffektsbehov/Isolering/ och på VVS beräkna luftflöde i bostad. Vet ej om man kan applicera dom kunskaperna när man dimensionerar :)

Kallekalle123

  • Gäst
Kallekalle123
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #57 skrivet: 04 oktober 2022, 10:20:57 »
Kinnan har en utbildning som jag förstår garanterar kylcert klass 1 på en vecka.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Det verkar fortfarande stämma. Men vad innebär det egentligen? Kan man utan förkunskaper valsa in och fixa kylcert och sen serva/sätta upp värmepumpar utan annan utbildning?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #58 skrivet: 04 oktober 2022, 13:15:19 »
Jag kan inte tolka det på annat sätt, sen måste ju företaget som man jobbar åt vara certifierat, med rätt verktyg, materiellista och så vidare.
Det finns ju en anledning att det sker mycket dåliga installationer.
Å andra sidan är jag inte mycket för överdrivna krav på utbildning heller, det är ju inte rymdteknologi vi talar om - som regel räcker det med vanlig erfarenhet, sunt förnuft och lite utbildning för att man kan bli en bra yrkesman.
Intresse, yrkesstolthet och viljan att bli duktig är den viktigaste drivkraften, de som skiter i vad de håller på med blir aldrig bra, hur än mycket utbildning de skaffar sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #59 skrivet: 04 oktober 2022, 15:05:52 »
F-certifikat är inget bevis på yrkesskicklighet. Men för att göra alla tre proven krävs det lite av varje. Men praktiska provet tror jag ingen klarar utan att ha stått en stund och arbetat med en kylmaskin innan. Teorin tar ändå lite tid att plöja ner också.
1 vecka kan gå om man har läst riktigt ordentligt innan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!