Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVB-frÃ¥ga: Varför laddar Viessmann sina VVB frÃ¥n botten ?  (läst 3546 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Alla acktankar mig veterligen laddar från toppen, Viessmanns VVB som finns upp till 300L, har en modell som är dubbelmantlad och fungerar i princip som en acktank, men den laddas från botten i stället ?? Sc:,h Sc:,h

Kan någon förklara varför man valt detta istället för toppmatning ?

http://www.viessmann.se/web/sweden/se_publish.nsf/AttachmentsByTitle/dbl-5811130-vitocell-v-300.pdf/$FILE/dbl-5811130-vitocell-v-300.pdf

Tyvärr måste ni kopiera hela strängen ovanför och lägga in-beklagar strulet.
« Senast ändrad: 12 december 2007, 22:17:46 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: VVB-fråga: Varför laddar Viessmann sina VVB från botten ?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2007, 22:24:45 »

Tyvärr måste ni kopiera hela strängen ovanför och lägga in-beklagar strulet.


Om man inte lägger in en länk. Klicka häääär

Tyvärr har jag ingen aning om laddningen.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
skulle tro att det är för att få hela beredaren varm..ska man toppladd så måste vattnet cirkulera i tanken tex pumpas genom en platis

att montera in en elpatron i mitt i tanken gör ju i princip så att du bara har halva
mängden varmvatten hela tanken blir inte varm
det e nog därför

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vet inte om det är jag som är dum på riktigt men är inte den där toppladdad(eller snarare en bit ovanför mitten)?
Kallvatten kommer in i botten , värms upp och tas ut uppifrån, som det fungerar i alla VVB.
Framledning går i slingan som kommer in en bit ovanför mitten, går neråt i tanken och går åter till VP från botten.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Nej.

Framledningen går in i botten där det sitter en cirkulationspump, och returen går ut nästan högst upp ( se ritningen på pdf:en-den dubbelmantlade modellen). Kallvattnet går också in i botten. Förmodligen är det väl som dr chunlan sa att det blir mera omrört då och bättre uppvärmt än att ladda från "toppen" där man då inte får lika mycket uppvärmt-å andra sidan betyder väl detta att om man då bara kör typ 20 l tappning på 200 modellen så måste hela faderullan blandas om igen. rätta mig om jag har fel på det termiska. Observera att det inte finns något elpatron-uttag på den dubbelmantlade modellen, som kräver en egen cirkulationspump dockad i botten ( se ritningen). Se bilden nedan också:
« Senast ändrad: 13 december 2007, 11:31:56 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej

börjar först med beredar biten den ser vettig ut in vattenn långt ner å uttaget högt upp
det är för att få till en vettig skicktning i beredaren
dvs det kalla stannar i botten på beredaren å det varma är i topp


manteln är enbart till för att värma vatten,man stoppar in varmt i botten på manteln
Ã¥ tar ut det kylda i topp
men det går säkert kolla tvärt om ochså
det varma in i topp Ã¥ plocka ut det kalla i borren skulle man köra mot tex en solfÃ¥ngare värme pump ...vore det inte dumt  dÃ¥ man pÃ¥ det viset förmodligen fick den kallaste retur tempen ut
tror jag skulle koppla så

men med tex en vanlig panna kvittar det den värmer hur som haver


Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja det var jag som var korkad, det var mycket fler och större bilder på slingberedaren så jag missade den dubbelmantlade. :'(
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!