Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smart att tänka pÃ¥ om man har plats?  (läst 1377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BORNER

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Smart att tänka på om man har plats?
« skrivet: 22 september 2014, 16:00:57 »
Vi har börjat planera för en bergvärmepumpsinstallation, och tänkte höra om ni mer erfarna har nÃ¥gra bra tips pÃ¥ "smarta" saker att tänka pÃ¥ som inte direkt är märkesspecifikt. Eftersom vi har gott  om plats i källaren, är det dÃ¥ exempelvis bättre att vi  "separerar" bergvärmepump och varmvattenberedare (om nu detta kan vara en av dessa "smarta saker" att tänka pÃ¥)?

Bör man "bygga in" någon form av reservsystem utifall pumpen pajar en vacker dag? Etc, etc.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Smart att tänka på om man har plats?
« Svar #1 skrivet: 22 september 2014, 16:21:07 »
Separata tankar för varmvatten och aktank tex med solslingor gör att du kan
 i efterhand docka mot ved eller sol eller värmeÃ¥tervinning

Tilläggsisolera innan så kan du minska pumpstorlek eller öka täckningsgrad utan el.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad BORNER

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart att tänka på om man har plats?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2014, 16:26:42 »
Tack Hastings! Om man borrar djupare (eller tar upp två hål) än det rekommenderade borrdjupet. Kostar det mer än det smakar? Eller har man alltid igen att borra så djupt som möjligt (till viss gräns)?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Smart att tänka på om man har plats?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2014, 16:58:10 »
Det beror väl på täckningsgrad du önskar och hur rätt du har i gissningar kring elpriset. Den största kostnaden är ju att få dit borren över huvud taget.

Som jag skrev tidigare: att isolera till; genom att tex. att blÃ¥sa in en tjockare takisolering , gÃ¥ runt med IR kamera och leta läckor har mycket kortare payback-tider  än att köpa värsta pumpen och borra djupt.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Smart att tänka på om man har plats?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2014, 18:58:14 »
En vp med inbyggd beredare är billigare samt ger vv som räcker till de flesta men om du ska ha en on/off vp så är en 500 liters arbetstank inte så dumt för att slippa ev knäppningar samt få ok gångtider och ska du ha en inverter så finns fortfarande risken för knäppningar men gångtiderna lär inte vara nått problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Smart att tänka på om man har plats?
« Svar #5 skrivet: 22 september 2014, 19:50:20 »
Min pump är rätt gammal vid det här laget, och de fel som uppstått har jag lagat själv bortsett från ett kompressorbyte som var en försäkringssak.
Jag har fått mycket hjälp från andra här på forumet, och räds väl egentligen inga reparationer i framtiden heller, men om jag fick göra om något så skulle jag nog inte ha låtit installatören placera pumpen i ett hörn. Mitt källarutrymme är stort och används inte till något, så jag kunde gott låta pumpen få ta lite mer plats, med mer lättåtkommna luckor mm...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!