Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vettigt att flytta pumpen?  (läst 810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redrum73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vettigt att flytta pumpen?
« skrivet: 06 september 2020, 11:36:15 »
Hej,

Nyinflyttad (februari) i ett hus om 69 kvm som har en befintlig värmepump, en Panasonic som installerades 2007. Nu håller vi på att renovera vardagsrummet och har planer på att bygga en hylla längs hela den väggen där innedelen sitter, den blåa rutan på den bifogade ritningen. Dessutom tycker jag att den nuvarande placeringen inte verkar vara optimal för att få bästa värmefördelning genom huset. Med placering på gaveln på huset, den gröna rutna på ritningen, borde man få bättre flöde genom köket och även genom badrummet om man låter dörrarna stå öppna. Funderar därför på att byta ut pumpen mot en nyare modell och på samma gång byta placeringen men skulle gärna få lite input i följande frågor:

  • Är den gröna placeringen bättre med avseende pÃ¥ värmefördelning?
  • Kan man räkna hem investeringen i en ny pump, med tanke pÃ¥ mer effektiv pump och bättre placeringen, inom en rimlig tid eller är det bättre att lÃ¥ta nuvarande pump sitta tills den gÃ¥r sönder?
  • Om det inte skulle bli av att byta pumpen överväger jag att bygga hyllan "runt" den nuvarande pumpen. Hyllan blir ganska grund (ca 21-22 cm) och jag kommer inte att bygga hylla över pumpen i sÃ¥ fall dÃ¥ den redan sitter nära taket, men hur pass mycket utrymme behövs under/pÃ¥ sidan av pumpen ?
  • Slutligen, under sovrummet och kontoret finns en, helt oinredd, källare som vi använder som förrÃ¥d som är förbunden med krypgrunden via ventilationshÃ¥l. Tidigare ägare hade en värmefläkt där för att hÃ¥lla källaren över 0:an men kanske kunde det vara värt att pÃ¥ en gÃ¥ng köpa en multisplit och sätta en innedel i källaren och dÃ¥ fÃ¥ upp temperaturen lite till med varmare golv som följ och kanske även fÃ¥ ner fukten i krypgrunden lite (via ventilationshÃ¥len)? Eller är detta en helt galen idé med tanken pÃ¥ att källaren/grunden är helt oisolerad?

MÃ¥nga frÃ¥gor men mycket som är nytt för en nybliven husägare.  :)

Mvh
Lars

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vettigt att flytta pumpen?
« Svar #1 skrivet: 06 september 2020, 11:52:34 »
Att krypgrunden ventileras in i källaren innebär väl i princip att ni får in den luften i huset också, det känns inte som en bra lösning.
Jag skulle nog plugga den ventilationen och istället antingen ventilera krypgrunden med ventiler utåt, eller plugga all ventilation och sätta in en avfuktare i krypgrunden.

När det gäller luftvärmepumpen så tror jag att den alternativa placering som du föreslår skulle vara bättre, men mycket beror ju på hur ni möblerar, om draget från innedelen kommer rakt på er när ni sitter i soffan, typ.

Jag skulle nog inte satsa pengar på att flytta en så pass gammal värmepump, möjligen i så fall till källaren, och så köpa en ny högeffektiv värmepump på den gröna ytan som du markerat.
Multisplitpumpar har inte visat sig vara så bra, finns ytterst få riktigt nöjda ägare av dessa så vitt jag vet.
Jag brukar därför rekommendera två separata pumpar i fall som dessa.
Att flytta den gamla till källaren kan vara en bra kompromiss.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad redrum73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vettigt att flytta pumpen?
« Svar #2 skrivet: 06 september 2020, 12:32:26 »
Källaren har ingen förbindelse med bostadsutrymmet utan det är ingång utifrån. I dagsläget är det bara ett enkelt förråd med obehandlade lättbetongsblock till väggar. Kunde jag få lite bättre värme där så överväger jag att putsa väggarna och göra ett enkelt gym. Det skulle även då vara möjligt att placera en varmvattenberedare där (i dagsläget har vi en lite för liten beredare som sitter i krypgrunden).

När det gäller möbleringen så har vi soffan i hörnet vid fönstren så med den nya tänka placeringen så borde det blåsa mindre när man sitter i soffan jämfört med idag.

Att flytta den gamla pumpen till källaren är också något jag funderat på. Jag antar att man får jämföra kostnaderna för att köpa och installera en multisplit jämfört med kostnaden att flytta den befintliga. Sen är ju också frågan hur pass många år till man får ut från en pump från 2007.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vettigt att flytta pumpen?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2020, 13:10:33 »
Jag hade nog köpt ny pump till källaren, lämnat den befintliga pumpen i vardagsrummet och bytt den när den pajjar, sÃ¥ sprider du kostnaderna och fÃ¥r ett gym  tummenupp
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad redrum73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vettigt att flytta pumpen?
« Svar #4 skrivet: 06 september 2020, 18:27:00 »
Jag hade nog köpt ny pump till källaren, lämnat den befintliga pumpen i vardagsrummet och bytt den när den pajjar, sÃ¥ sprider du kostnaderna och fÃ¥r ett gym  tummenupp
Ja det är ju ytterligare ett alternativ. Tror dock att vardagsrummet är prio ett men om man kunde lösa källaruppvärmningen pÃ¥ en gÃ¥ng, med en multisplit alternativt att flytta den gamla pumpen, sÃ¥ vore det en bonus.  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!