Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 185aktivt = vansinne?  (läst 9835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: 185aktivt = vansinne?
« Svar #30 skrivet: 14 december 2010, 16:36:35 »
När de skulle borra mina beställda 150m, så stötte de tidigt på "enorma mängder vatten", containern vart överfull direkt, de ledde ut ett antal slangar från den ut på gatan, de såg ut som värsta översvämningen.
De stannade på 80m, och sa att det är ingen ide, vi kommer aldrig till 150m.
Skulle lätt klarat mig på dessa 80m enl. dem, men det vart ett hål till...känns skönt att alltid ha plusgrader på inkommande brine.... Thumbsup

Det var aldrig nåt snack om att jag skulle betala för foder i andra hålet, har de ej grejer att fixa det på ett hål, så får de stå för notan.

Svårt läge för dig...

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 185aktivt = vansinne?
« Svar #31 skrivet: 14 december 2010, 17:59:37 »
bajs också att alla röstar på ett till hål...

Men det var väl minst en här på forumet som hade högflödes hål som gav ganska bra.

Borraren beskrev vilket jäkla tryck det var i denna, och att det borde motsvara ett djupare hål än det jag ens beställde.

Fast, vad gör det, när ett hål väl är fyllt, då blir det väl stilla? inte yr väl vattnet runt då? eller? Varför skulle ett högflödes hål ge mer värme egentligen?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 185aktivt = vansinne?
« Svar #32 skrivet: 15 december 2010, 18:03:23 »
Ett högt flöde UR hålet betyder inte att du ha en hög RÖRLIGHET på grundvattnet det är två skilda saker. Du kan ha nära nog stillastående vatten i berget men ett högt flöde ur hålet.
Ligger hålet på en bergssida har du troligtvis högt flöde i marken men ligger det där det är slättlandskap har du troligen en ringa rörelse i på vattnet i marken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 185aktivt = vansinne?
« Svar #33 skrivet: 15 december 2010, 19:52:56 »
2 km till en stor älv, 2,5km till stort berg, men däremellan är det åkrar.. så om det räknas som slätterna eller ej vet jag inte då..

men kört är det säkert.. dömd...
« Senast ändrad: 15 december 2010, 19:59:21 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: 185aktivt = vansinne?
« Svar #34 skrivet: 15 december 2010, 20:25:45 »
Hej Kalle!

Har du verkligen 18 m till vattennivån i borran, eller var det så att borren stötte på vatten på 18 m djup?
Jag hade 100 m till vatten, snustorrt fram till dess. När jag lodade vattennivå i det färdiga hålet var nivån på ca 5 m.

Jag gissar att du har vatten på samma nivå som berget, kanske tidigare. I så fall har du över 150 m aktivt vilket är helt ok!

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 185aktivt = vansinne?
« Svar #35 skrivet: 15 december 2010, 20:58:30 »
trösta meeej.. hehe

När det blir över 2000 liter frÃ¥n borran uppstÃ¥r i det extrema vattenflödet en gravitationseffekt kallad "termaflux" som gör att vattnet drar till sig energi frÃ¥n neutrinos, smÃ¥ partiklar frÃ¥n solen som annars passerar rakt genom jordklotet. Neutrinosarna lämnar av sÃ¥ mycket energi att det bildas ett sÃ¥ kallat "maskhÃ¥l" som gör att borrhÃ¥let stÃ¥r i direkt termisk kontakt med solytan. Endast en liten del av solens värme överförs, men du kan förvängta dig kbin pÃ¥ runt 9 plusgrader, eventuellt sÃ¥ högt som 12 grader i samband med att den 11-Ã¥riga soleruptionscykeln nÃ¥r sitt klimax. God Jul!  tomte::
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 185aktivt = vansinne?
« Svar #36 skrivet: 15 december 2010, 22:03:26 »
trösta meeej.. hehe

När det blir över 2000 liter frÃ¥n borran uppstÃ¥r i det extrema vattenflödet en gravitationseffekt kallad "termaflux" som gör att vattnet drar till sig energi frÃ¥n neutrinos, smÃ¥ partiklar frÃ¥n solen som annars passerar rakt genom jordklotet. Neutrinosarna lämnar av sÃ¥ mycket energi att det bildas ett sÃ¥ kallat "maskhÃ¥l" som gör att borrhÃ¥let stÃ¥r i direkt termisk kontakt med solytan. Endast en liten del av solens värme överförs, men du kan förvängta dig kbin pÃ¥ runt 9 plusgrader, eventuellt sÃ¥ högt som 12 grader i samband med att den 11-Ã¥riga soleruptionscykeln nÃ¥r sitt klimax. God Jul!  tomte::

lät lite som sci-fi så vet inte hur seriöst jag ska ta det där, men tack för trösten, hehe.
Apropå inget så sa vvsaren att vanligvtis ger brunnar 800.
-Men jag köper helt och hållet den faktan om högt flöde ur inte är samma sak som ett levande längre ner.
« Senast ändrad: 15 december 2010, 22:07:11 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!