Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lyfta pÃ¥ spÃ¥nskiva med golvvärme  (läst 621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lyfta på spånskiva med golvvärme
« skrivet: 28 oktober 2020, 21:45:39 »
Hej

Otydlig rubrik kanske men frågan är enkel.
Jag har en liten slinga som ligger i ett 15m2 rum och nu ska jag byta golv och samtidigt hade jag velat byta ut lite isolering som blivit missfärgad, endera av smuts eller så är det svartmögel, luktar absolut inget och det jag kunde peta fram med en skruvmejsel bakom listen färgade av sig på mina fingrar direkt så misstänker smuts men vill ändå kika på det då det är precis under fördelaren och jag vet ej om den läckt innan jag tog över huset.

Kruxet är att golvvärmeslingan är vattenfylld och jag är inte sugen på att tömma systemet och krångla med återfyllning och luftning nu när det är kallt ute.

Är detta möjligt på något vis att tilta upp en spånskiva och kika utan att skada slingan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lyfta på spånskiva med golvvärme
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2020, 15:42:00 »
Jag tror inte golvvärmeslingorna sitter fast i den spånskiva som ligger ovanpå, men själva spånskivan brukar limmas mot bjälkarna så den riskerar att gå sönder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!