Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 september 2019, 10:41:44 »

Hej!
Nu har jag letat reda på formeln.
Man kan i princip avgöra förtrycket genom att mäta trycket på bilventilen och läsa av manomatern vid 2 olika tryck där man fyller på eller tappar av på vätskesidan.
Man får då anta att rörens elastisitet på vätskesidan är försumbar jämfört med membranet.

Förtrycket = P2(luft) - P2(man) x (P2(luft) - P1(luft)) / (P2(man) - P1(man))
P(luft) = trycket i bilventilen
P(man) = manometer

Sen kan man typ trycka in skillnaden direkt i tryckkärlet.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 september 2019, 10:17:13 »

Jag tog bort inlägget, det borde gå att typ ta 2 mätpunkter vid olika tryck.
Sen kan man rent matematiskt räkna fram förtrycket = då trycket i manonetern på vätskesidan = 0.
Räta linjens ekvatil osv... men jag hinner inte ge denna mattelektion här och nu.
Skrivet av: Capt.M
« skrivet: 19 september 2019, 10:07:21 »

Att mäta på bilventilen säger normalt inte mycket om förtrycket i en hydropress. Om systemtrycket är högre än förtrycket (vilket det ju ska vara i det här sammanhanget) så är det i princip systemtrycket man ser även på bilventilen.

Det enda enkla sättet att justera förtrycket är just att ha lägre tryck på systemsidan under tiden man justerar, antingen genom att tillfälligt sänka systemtrycket (om det är möjligt/lämpligt) eller genom att ha ventiler så att expansionskärlet kan göras trycklöst. När systemtrycket är lägre än det man ser på bilventilen så är det förtrycket man ser.

Det är dock möjligt att få till ett hyggligt rätt förtryck även på ett system i (nästan) full drift, men det kräver en del trixande, fixande och räknande.

Ett exempel: Säg att du har ett 12-liters expansionskärl, ett systemtryck på 0,8 bar och ett önskat förtryck på 0,5 bar. Om man då fyller på luft tills man har 1,0 bar på luftsidan (och eventuellt släpper ut lite vatten under tiden för att inte systemtrycket ska förändras) så har man ingen vätska och ungefär 24 liter "normalluft" i kärlet. (12 för att fylla volymen och ytterligare 12 för att få upp trycket till 1,0 bar övertryck.) För att få 0,5 bar i förtryck vill man egentligen ha 18 liter, så om man nu släpper ut 6 liter (t ex genom att fylla en lagom stor plastpåse) så har man sedan ungefär rätt förtryck. (Här behöver man säkert fylla på med mer vatten under tiden för att hålla systemtrycket uppe.)
Skrivet av: Hastings
« skrivet: 17 september 2019, 22:56:39 »

Sorry to say -  ett ej trycksatt system är det enda sätt jag vet att mäta trycket exakt i expansionskärlet.

Har du  0,1 bar  systemtryck så är det ju nära 0 ;då kan nog utgå att det är kärlets tryck du mäter via nippeln på kärlet och att felet är litet. 
 Sen kan det vara idee  att vid nästa nedtappning sätta en avstängning innan expansionskärlet tex en trevägsventil så att du kan tömma kärlet under kontrollerade former vid mätning och ev byte . Blåsorna brukar bli otäta efter vart

Skrivet av: brusper
« skrivet: 17 september 2019, 19:44:46 »

Hej,
I samband med att jag skall fylla upp brine på min värmepump så fick jag den ljusa idéen att kolla/justera förtrycket på mina expansionskärl. Systemet är i drift sedan 2008 och jag kan inte isolera expansionskärlet från resten av systemet. Efter att ha läst allt jag kommit över på forumet, inklusive PerJ:s utmärkta artikel, är jag fortfarande lika förvirrad, möjligen på en högre nivå... Alla råd jag ser utgår från ett tomt system men jag kan/vill inte tömma mitt.

Så: Hur skall jag mäta/ställa in förtrycket i ett driftsatt system? Jag inser ju såklart att alla cirkulationspumpar måste stängas men borde det inte räcka med att  dra bort det slingtryck som manometern på expansionskärlet visar och använda det som utgångspunkt för trycket jag skall ha i blåsan eller är jag helt ute och cyklar? Varmitek rekommenderar ett tryck i köldbärarslingan på 0,8-1,0 bar, just nu visar manometern 0,1 bar.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!