Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 september 2019, 10:41:44 »Hej!
Nu har jag letat reda på formeln.
Man kan i princip avgöra förtrycket genom att mäta trycket på bilventilen och läsa av manomatern vid 2 olika tryck där man fyller på eller tappar av på vätskesidan.
Man får då anta att rörens elastisitet på vätskesidan är försumbar jämfört med membranet.
Förtrycket = P2(luft) - P2(man) x (P2(luft) - P1(luft)) / (P2(man) - P1(man))
P(luft) = trycket i bilventilen
P(man) = manometer
Sen kan man typ trycka in skillnaden direkt i tryckkärlet.
Nu har jag letat reda på formeln.
Man kan i princip avgöra förtrycket genom att mäta trycket på bilventilen och läsa av manomatern vid 2 olika tryck där man fyller på eller tappar av på vätskesidan.
Man får då anta att rörens elastisitet på vätskesidan är försumbar jämfört med membranet.
Förtrycket = P2(luft) - P2(man) x (P2(luft) - P1(luft)) / (P2(man) - P1(man))
P(luft) = trycket i bilventilen
P(man) = manometer
Sen kan man typ trycka in skillnaden direkt i tryckkärlet.