Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur luftar man köldbärarpumpen?  (läst 4254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TerraMax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur luftar man köldbärarpumpen?
« skrivet: 12 september 2020, 19:30:11 »
Jag har precis bytt köldbärarpumpen på min "Autoterm TerraMax C" (IVT). Tömde ut cirka 6 liter köldmedium som jag sedan hällde tillbaka i expansionskärlet.

Nu larmar bergvärmen om pressostat låg efter några minuter. Jag antar att det beror på att det är luft i systemet? Synglaset visar grönt men det ser inte ut att va någon vätska där nu. Finns det nåt bra sätt att få bort luften på? Expansionskärlet sitter högst i systemet.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2020, 20:36:52 »
Öppna centrumskruven på köldbärarpumpen när den går så ska luften i den komma ut i mitten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2020, 20:47:24 »
Hamnade pumpen åt rätt flödesrikning som den gamla? Ibland får man lossa motorn från huset och vrida pumphuset till rätt flödesriktning, så texten blir åt rätt håll. Men framförallt så strömsladden går nedåt också.
« Senast ändrad: 12 september 2020, 22:56:48 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TerraMax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #3 skrivet: 12 september 2020, 22:32:58 »
Öppna centrumskruven på köldbärarpumpen när den går så ska luften i den komma ut i mitten.

Det har jag provat och det kommer bara vatten.

Hamnade pumpen åt rätt flödesrikning som den gamla? Ibland får man lossa motorn från huset och vrida motorn efter montering så flödet är i rätt riktning, samtidigt som texten är åt rätt håll. Men framförallt att strömsladden går nedåt.

Den sitter samma som den gamla men ska dubbelkolla det imorrn.

Utloggad TerraMax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2020, 09:06:46 »
Det har jag provat och det kommer bara vatten.

Den sitter samma som den gamla men ska dubbelkolla det imorrn.

Pumpen sitter rätt.

Det kommer ingen luft när jag tar bort skruven i mitten på pumpen. Vad gör jag nu?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #5 skrivet: 13 september 2020, 09:48:21 »
Surrar pumpen? Finns det spänning till pumpen när kompressorn går? Tänkte ifall problemet låg någon annanstans ursprungligen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TerraMax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #6 skrivet: 13 september 2020, 11:52:07 »
Surrar pumpen? Finns det spänning till pumpen när kompressorn går? Tänkte ifall problemet låg någon annanstans ursprungligen.

Ja, pumpen snurrar. Den andra pumpen var 13 Ã¥r och hade gjort sitt. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #7 skrivet: 13 september 2020, 14:14:58 »
Hur är rören dragna?
Finns högpunkt på både KB-in och KB-ut?
KB-ut är lurigare att lufta, bäst är om det finns en luftningsnippel på den ledningen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TerraMax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #8 skrivet: 13 september 2020, 14:45:09 »
Hur är rören dragna?
Finns högpunkt på både KB-in och KB-ut?
KB-ut är lurigare att lufta, bäst är om det finns en luftningsnippel på den ledningen?

Ja, högpunkt finns på både KB-in och KB-ut. På KB-ut sitter en röd "knapp" som är vridbar och som det står 4 bar på. Jag provade att köra på lite luft i expansionskärlet men det hjälpte inte heller. Har inte hittat någon lufningsnippel på KB-ut.



Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #9 skrivet: 13 september 2020, 15:07:02 »
Kan du se kb-temperaturerna på displayen. Vad visar de? Kan du tvångsstyra kb-pumpen i menyn? Testa att köra den ett tag och se om kb-temperaturerna visar lika och rimliga temperaturer. Låter det som luft i rören, porlar eller gurglar?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad TerraMax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #10 skrivet: 13 september 2020, 15:51:40 »
Kan du se kb-temperaturerna på displayen. Vad visar de? Kan du tvångsstyra kb-pumpen i menyn? Testa att köra den ett tag och se om kb-temperaturerna visar lika och rimliga temperaturer. Låter det som luft i rören, porlar eller gurglar?

KB-in GT10
59,7 grader
KB-ut GT11
8,6 grader

Vill tillägga att systemet har fungerat felfritt i 13 Ã¥r. Tills för nÃ¥gra mÃ¥nader sen dÃ¥ jag började fÃ¥ pressostat lÃ¥g som sen tillslut larmade hela tiden. Jag konstaterade att köldbärarpumpen hade nog gjort sitt. Men för att va pÃ¥ den säkra sidan kontaktade jag firma som kom fram till samma sak. 

Det låter inget i rören.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #11 skrivet: 13 september 2020, 16:32:04 »
GT10 visar fel. Vanligt att de blir fuktiga av kondens och då blir det så. 8,6 är rimligt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad TerraMax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #12 skrivet: 13 september 2020, 17:01:40 »
GT10 visar fel. Vanligt att de blir fuktiga av kondens och då blir det så. 8,6 är rimligt.

Menar du att det larmar om pressostat låg eller vad har det med topic att göra?

Utloggad varmdo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kyl och värmepumstekniker
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #13 skrivet: 13 september 2020, 17:47:19 »
Att gt10 visar fel löser inte ut lågtryckspressostan.

Däremot när du böt pumpen och en massa köldbärare läckte ut så får du in massor av luft,går inte att bara lufta med cirkpumpen eller nivåkärlet.
Måste pumpas runt av en externpump och via en tunna på köldbärarkopplet.


Antar att du plockade ur och böt cirkpump och sedan fyllde på i nivåkärlet

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur luftar man köldbärarpumpen?
« Svar #14 skrivet: 13 september 2020, 18:13:49 »
Menar du att det larmar om pressostat låg eller vad har det med topic att göra?

Det vore bra om båda givarna visar rätt för att se om det finns flöde eller inte.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!