Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ofta ska varmvatten värmas?  (läst 647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ofta ska varmvatten värmas?
« skrivet: 11 maj 2023, 19:38:52 »
Hej, jag har en IVT Greenline HE C7. Den ska alltså ha en inbyggd varmvattenberedare. Har en intern samt extern cirkulationspump. Den går på sommardrift nu, vilket innebär att den externa cirkulationspumpen är av, liksom den interna som alltid är av så länge kompressorn inte går (dvs värmebärarpump G2 står på "automatisk" drift, den har jag ändrat ifrån tidigare "kontinuerlig").

Gick och la mig igår kväll kl 22:00 och sambon tog en varmdusch, varpå den gick igång för att värma vatten. Den värmde då i 10 minuter. Antal kompressorstarter stod då på 1384 efter uppvärmningen. Kl 06:45 när jag gick upp var vattnet nyligen uppvärmt (då det var runt 50 grader) och antalet kompressorstarter stod på 1386. På drygt 8 timmar har den alltså värmts två gånger, vilket innebär att den bör värma efter drygt var fjärde timme utan användning.

Inställningen står på "Ekonomi" i drift, där alternativet är "Komfort".

Från Installatörsmanualen:
Citera
2.2 Varmvattendrift
▶ Välj typ av varmvattendrift.
Ekonomi innebär att varmvattnet tillåts bli lite svalare innan varmvattenproduktionen startar jämfört med Komfort. Uppvärmningen stoppar även vid något lägre temperatur.
▶ Byt till Komfort om mer eller varmare varmvatten önskas.
Denna inställning skall användas om eltillskott saknas eller om varmvattencirkulation använd

Min fråga till er är om detta kan anses vara acceptabelt eller bör man sträva efter glesare uppvärmning? Någonting man kan optimera på nåt sätt? Jag trodde nämligen den borde klara hela natten utan uppvärmning. Kanske är olika beroende på pump? Någon med liknande pump och egen erfarenhet?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska varmvatten värmas?
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2023, 20:27:50 »
Jag kanske tänker som du.
Gängse uppfattning är att det så lite förbrukning och förlusterna värmer huset, tycker själv detta är lite slöseri.

Har två äldre IVT med blockerad vv produktion nattetid, ungefär kl 19- 06.
Därutöver är start tempen sänkt, lite olika, beroende på komfort krav.
En kör mellan 34 och 53°C, fungerar😊
(53°C är egentligen 50-60°C i tanken)
Jag har även märkt att beredarna är dåligt isolerade, så tomgångs förbrukningen är hög. På en av dem har jag bytt till en energisnålare och mindre beredare.

Min förbrukning senaste 24tim enl bild.
blÃ¥ kurva är varmvatten, ser ut som värmepumpen kört varmvatten  2 gÃ¥nger (~36min) och radiatorer 1gÃ¥ng, totalen är 54 minuter.

Hoppas detta är till nÃ¥gon hjälp? 😊
« Senast ändrad: 11 maj 2023, 20:57:49 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta ska varmvatten värmas?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2023, 21:00:47 »
Jag tänker som du.
Gängse uppfattning är att det så lite förbrukning och förlusterna värmer huset, tycker själv detta är lite slöseri.
Har två äldre IVT med blockerad vv produktion nattetid, ungefär kl 19- 06.
Därutöver är start tempen sänkt, lite olika, beroende på komfort krav.
En kör mellan 34 och 53°C, fungerar😊
(53°C är egentligen 50-60°C i tanken)
Jag har även märkt att beredarna är dåligt isolerade, så tomgångs förbrukningen är hög. På en av dem har jag bytt till en energisnålare mindre.

Min förbrukning senaste 24tim enl bild.
blå kurva är varmvatten, ser ut som värmepumpen kört varmvatten 2 gånger (~36min) och radiatorer 1gång, totalen är 54 minuter.

Det där var smart, att blockera mellan 19-06 gör ju ingen påverkan på levernet alls tänker jag; vi duschar aldrig på natten och värmen räcker ju genom hela kvällen. Dock verkar det ej gå att justera ned starttemperaturen på min värmepump, den verkar sätta igång på drygt 42 grader för uppvärmning tror jag.

Har testat satt nu följande
Måndag-Fredag; på mellan 06:00-19:00
Lördag-Söndag; på mellan 08:00-20:00

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska varmvatten värmas?
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2023, 21:44:51 »
På mina går det sätta stop-start till 15°C, dvs varmvatten setpoint tex 43 +/-7,5
Annars gÃ¥r det lura givaren med ett smartrelä och motstÃ¥nd i serie eller parallellt, allt gÃ¥r att lösa! 😂
Men prova lite som du satt nu nÃ¥gra dagar först😊
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!