Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höja temperatur under natten  (läst 559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
Höja temperatur under natten
« skrivet: 06 december 2022, 19:50:31 »
Har en EcoEl/Ecoair som jag försöker timprisstyra och tänkte testa på att försöka värma upp huset rejält under natten och låta temperaturen sakta dala under dagen. Detta genom att slå på nattsänkning.

Men får inte till att pumpen ska göra varmare vatten till radiatorslingan. Jag ställde upp huskurva till 60 och önskad innetemp till 22 grader.
Ser på Aktuell driftinfo att framledningens börvärde blev 55 grader, pannan värmdes också upp rejält till 62 grader, men framledningen stannade av vid ca 38 grader, det shuntades inte ut mer.

Har läst erp:s tråd om hur det funkar men kan ha missat något där men är det så att även returtempen styr och i mitt fall så kommer det tillbaks för varmt vatten så den shuntar inte ut mer även om jag vill?


Utloggad Grevillius

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Höja temperatur under natten
« Svar #1 skrivet: 06 december 2022, 21:13:13 »
Jag tror att huskurvan används när man inte har innegivaren aktiverad? Min gissning är att du borde stänga av innegivaren.

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Höja temperatur under natten
« Svar #2 skrivet: 07 december 2022, 19:16:33 »
Läst lite mer nu och det har med shuntfördröjningen att göra. Efter 180 minuter så öppnar den mot övre pannan och varmare framledning uppkommer.

Kanske ska sänka den lite gran nu när det är kallare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!