Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490 normaldrift vs ekonomidrift  (läst 9361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad juste

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Strax söder om Malmö
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
IVT490 normaldrift vs ekonomidrift
« skrivet: 24 februari 2013, 08:37:14 »
Har fått installerat en IVT490 i veckan och försöker att sätta mig in i hur den fungerar.
Vad är det för skillnad mellan normaldrift och ekonomidrift?
Att man får vänta längre på värme förstår jag, men hur mycket längre då?

Utloggad Joness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 normaldrift vs ekonomidrift
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2013, 14:59:53 »
skillnaden är att pannan förlänger tidsfördröjningen innan eltillskotet går in och hjälper till med varmvattnent, har inget med värmen och göra direkt. är ni 1-2pers i huset kan ni köra på ekonomidrift men är ni en barnfamilj på 3-4 personer skulle jag rekommendera att ni kör på normaldrift. ju längre tid det tar o göra varmvatten desto längre tar det innan den börjar tillverka värme dvs. kan bli svalt i huset på vintern.

Utloggad spilen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 normaldrift vs ekonomidrift
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2013, 13:31:56 »
Vill bara göra er uppmärksamma på att det kan vara vanskligt att köra på ekonomiläget.
Jag har en IVT490 som installerades 2003 och har gått på ekonomiläget hela tiden.
Sedan installation har pumpen fungerat jättebra och har inte krävt någon som helst service förutom dammsugning av filter i mellanåt.
För en vecka sedan uppmärksammade jag att kompressorn gick mycket och att frånluften efter VP'en höll ca 14 grader mot normala 4 grader.
Dvs pumpen arbetade inte särskilt effektivt.
Ringde då till en firma som servar IVT och när jag beskrev felet så frågade de direkt om jag körde VP'en i ekonomiläge.
Han sa att, är det problem med kompressorn på IVT 490 så är det i stort sett alltid pga att man har kört VP'en i ekonomiläge.
Tydligen klarar inte komressorn av att gå så hårt som den får göra vid ekonomiläge.
Annars har det varit en bra VP som bara har gått o gått.
Nu är det ett kompressorbyte för 12 000 kr eller en ny VP för ca 35 000 kr som gäller, har inte bestämt mig än

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT490 normaldrift vs ekonomidrift
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2013, 14:29:23 »
Vill bara göra er uppmärksamma på att det kan vara vanskligt att köra på ekonomiläget.
Jag har en IVT490 som installerades 2003 och har gått på ekonomiläget hela tiden.
Sedan installation har pumpen fungerat jättebra och har inte krävt någon som helst service förutom dammsugning av filter i mellanåt.
För en vecka sedan uppmärksammade jag att kompressorn gick mycket och att frånluften efter VP'en höll ca 14 grader mot normala 4 grader.
Dvs pumpen arbetade inte särskilt effektivt.
Ringde då till en firma som servar IVT och när jag beskrev felet så frågade de direkt om jag körde VP'en i ekonomiläge.
Han sa att, är det problem med kompressorn på IVT 490 så är det i stort sett alltid pga att man har kört VP'en i ekonomiläge.
Tydligen klarar inte komressorn av att gå så hårt som den får göra vid ekonomiläge.
Annars har det varit en bra VP som bara har gått o gått.
Nu är det ett kompressorbyte för 12 000 kr eller en ny VP för ca 35 000 kr som gäller, har inte bestämt mig än
Jag tror problemet är något annat. Jag har kört på eko-läge sedan -96, kompressorn går i stort sett hela tiden kalla delen av året, och det är inga problem. Dock hade jag samma avlufttemperatur som du när jag installerade den, påtalade köldmediebrist, blev platsad av IVT, fyllde på själv och sedan har den gått.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT490 normaldrift vs ekonomidrift
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2013, 15:15:07 »
Diagnoser via telefon brukar inte vara så mycket värda. Ta dit en tekniker som mäter upp tryck och temperaturer och letar eventuellt läckage. Med lite tur är det ett läckage som går att laga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT490 normaldrift vs ekonomidrift
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2013, 15:56:12 »
Vill bara göra er uppmärksamma på att det kan vara vanskligt att köra på ekonomiläget.
Jag har en IVT490 som installerades 2003 och har gått på ekonomiläget hela tiden.
Sedan installation har pumpen fungerat jättebra och har inte krävt någon som helst service förutom dammsugning av filter i mellanåt.
För en vecka sedan uppmärksammade jag att kompressorn gick mycket och att frånluften efter VP'en höll ca 14 grader mot normala 4 grader.
Dvs pumpen arbetade inte särskilt effektivt.
Ringde då till en firma som servar IVT och när jag beskrev felet så frågade de direkt om jag körde VP'en i ekonomiläge.
Han sa att, är det problem med kompressorn på IVT 490 så är det i stort sett alltid pga att man har kört VP'en i ekonomiläge.
Tydligen klarar inte komressorn av att gå så hårt som den får göra vid ekonomiläge.
Annars har det varit en bra VP som bara har gått o gått.
Nu är det ett kompressorbyte för 12 000 kr eller en ny VP för ca 35 000 kr som gäller, har inte bestämt mig än
Det är ju bättre att använda kompressorn så mycket som möjligt istället för elpatron fast visst blir livslängden på kompressorn kortare om den går mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT490 normaldrift vs ekonomidrift
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2013, 18:40:09 »
Det är ju bättre att använda kompressorn så mycket som möjligt istället för elpatron fast visst blir livslängden på kompressorn kortare om den går mycket.
Jo man tycker ju det borde slita mer. Men hur mycket mer då? Om mer överhuvudtaget?
En kompressor som går har smörjning hela tiden, stannar den rinner oljan tillbaka och varje gång den startar så startar den med smörjmedelsbrist, inte helt utan olja, men kanske för lite. Så frågan är vilket som sliter mest? dontknow
Personligen tror jag de kylmaskiner som har många starter lider mer.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!